Pelisessio – Splatoon 2 Turf War (feat. Luugi)
Värikäs seikkailumme saa jatkoa! Tällä kertaa matkassa on mukana viime videon kolmikko (Hazuki, NK, Obossumi) kuin myös Andzerx sekä vieraana toimiva Luugi.
Värikäs seikkailumme saa jatkoa! Tällä kertaa matkassa on mukana viime videon kolmikko (Hazuki, NK, Obossumi) kuin myös Andzerx sekä vieraana toimiva Luugi.
Onko mitään kapitalistisempaa kuin maata sohvalla Applen läppäri sylissä ja lasillinen Pepsiä/Coca-Colaa toisessa kädessä, samalla kun varoo sottaamasta uusia Addun/Niken kollareitaan kun korvissa soi NRJ:n kymmenen soitetuinta liukuhihnahittiä? Olemme jatkuvasti arkipäiväisessä elämässämme tuotemerkkien ja brändien armoilla (kaikki paitsi PBC:n oma maajussi Lionhead) ja ”googlettamisen” ja ”facebookkaamisen” verbit ovat tehneet megatason markkinointisuoritteen eli muuttuneet tuotemerkistä oletusarvolliseksi verbiksi. Yritäpä ihmeessä samaa Penan Betonifirma Oy, eipä varmaan tulevaisuudessa puhuta kuinka hyvin tämäkin mökkitie on ”penoitettu”?
Tuotemerkkien ja brändien kanssa käydään kovaa kauppaa myös viihdemedian puolella. Ei ollut todellakaan sattumaa että Matrixissa vilahti harvakseltaan Nokian logo ruudulla tai että James Bond vaihteli käyttämänsä auton merkkiä alituiseen. Tuotemerkkien käyttö on kovaa bisnestä ja myös videopeleissä tämä tunnettujen logojen vilahtelu on ollut jo vuosikausia esillä… ihan siis kirjaimellisesti esillä. Kuka voikaan unohtaa monikansallisen Pizza Hut-rieskaruokalan naamalle tyrkyttämiset Turtles-hahmojen tähdittämässä Konamin legendaarisessa kolikkopelissä tai vaikkapa Mercedez Benz-merkkisten ajokkien valittavana olemisen Mario Kart 8:ssa? Jotkut lafkat ovat menneet niinkin pitkälle että ovat maksaneet kehittäjille rekkalasteittain seteleitä vain siitä että nämä tekisivät firman tuotteen ympärille nivotun pelin mutta näistä on aniharvoin, jos koskaan, mitään hyvää mainittavaa joten jätetään ne tulevaisuuden blogiteksteihin.
…
PBCn limanuljaskat vetivät haalarit päälle ja menivät likaisiin töihin.
Tiputetaan tekstin alkuun vielä viime viikon kovin uutispommi joka järisytti maailmaa ja herätti Ctulhun merenpohjasta tuhoamaan ihmiskunta; seuraava Doctor Who on NAINEN. Tähän väliin on hyvä pistää kappalejako sillä kaikki lukijat varmaan tavoittelevat hyperventilaatiopäissään paperipussia tai vähintäänkin ovat jo hypänneet ikkunasta.
Nettikansa flippasi siis aivan täysin nörttikulttuuri-ikonin sukupuolenvaihdoksesta. Kun tähän mennessä legendaarisen tieteishahmon virkaa ovat toimittaneet valkoiset miehet laajalla ikäjakaumalla, on täysin pöyristyttävää ja ennen kaikkea ”vähemmistöjä ja kukkahattuja kosiskelevaa” (lähde: internet ja some) että sarjan nimikkohahmo onkin yhtäkkiä henkilö jonka pitäisi olla pulassa, kiljua vaarojen keskellä tai pitää majapaikkaansa siellä keittiön puolella täytenä statistina.
Allekirjoittanut ei ole koskaan katsonut jaksoakaan Doctor Whon edesottamuksia joten en lähde spekuloimaan siitä mitä ovia tämä kovaa porua herättänyt valinta tulee avaamaan ja sulkemaan mutta videopelejä olen elämäni aikana pelannut ja opiskellut sen verran paljon että voin muistella kanssasi arvon lukija, niitä ikimuistoisia hetkiä jolloin pelaava kansa harkitsi joukkoitsemurhaa samalla kun se repi itselleen uutta peräaukkoa ”suurien vääryyksien” tapahtuessa.
…
Nintendo on tunnetusti tehnyt viime vuosina täysosumien lisäksi myös lukuisia ”hieman” ohi maalistaan ammuttuja laukauksia. Yksi isoimmista miinusmerkeistä kiotolaisfirman kylkeen on ollut aika lailla koko 2000-luvun kestänyt uusien hittinimikkeiden vähäinen määrä. Tässä hieman havainnollistavaa esimerkkiä tilanteesta:
Nintendon ns. mainstay-tasolle jääneet IP:t 1980-2000
– Donkey Kong (Rare toki auttoi vähän)
– Super Mario
– Metroid
– Pilotwings
– Mario Kart
– Earthbound/Mother
– The Legend Of Zelda
– Star Fox
– Warion tasoloikkapelit (syntyivät puolivahingossa Mario Land-sarjasta)
– F-Zero
– Yoshi
– Super Smash Bros
– Kirby
– Punch-Out
– Pokémon (alkoi 3rd partyna jonka Nintendo kiinnitti)
– Mario Party
– Fire Emblem (vain kotimaassaan)
Melkoinen lista siis tuotenimikkeitä joiden varaan rakennettiin vuosituhannen vaihteeseen asti kokonaisia pelisarjoja jotka elävät ja voivat enemmän tai vähemmän hyvin vielä tänäkin päivänä kun taas muutama esimerkki sai alkunsa mainitulla aikavälillä. Otetaanpas sitten tähän verrokiksi 2000-luvun vastaavat:
Nintendon ns. mainstay-tasolle jääneet IP:t 2000-nykyhetki
– WarioWare
– Animal Crossing
– Advance Wars (sai toki alkunsa jo Famicomilla)
– Golden Sun
– Pikmin
– Rhythm Heaven
Puhutaan tosiaan aika laskevasta trendistä vaikka jaottelu olikin aika karkea. Listauksessa on myös jätetty tarkoituksella pois Kid Icaruksen kaltaiset nimikkeet jotka olivat vuosikymmenten ajan hiljaiseloa viettämässä tai Wave Racen, StarTropicsin ja Sin&Punishmentin kaltaiset parin pelin ihmeet joille ei varmaan enää jatkoa nähdä koskaan.
…
PBC 268 iskee päälle kuin heinäkuinen helleaurinko ja jakson jälkeen olo on jokaisella kuin auringonpistoksen saaneella. Helteitä piilotteleva kolmikko kävi tällä kertaa läpi mm. ARMS:in ensimmäistä päivitystä, kotimaista Lydia-seikkailuklikkailua, Crash Bandicoot-kokoelman myyntitykitystä, Splatoon 2-ennakkofiilistelyjä ja Oculus VR:n hinnoittelua. Juttua myös tappelupelivierailijoista ja kuulijoiden päättömistä ehdotuksista uusiksi Mini Classic-konsoleiksi. Kuuntele niin kesäsi on vieläkin kuumempi!
(01:00:40) Uutiset:
Oculus Rift halpenee jälleen
Ni no Kuni 2 myöhästyy sitten kuitenkin
Uusi suomalainen pelistudio esittäytyy
(01:16:48) Viikon pääaihe:
Tappelupelien vierailijat
(02:35:42) Edellisen viikon kysymys:
Mistä konsolista haluaisit Mini painoksen ja mitä toivoisit sen pitävän sisällään?
Musiikit:
Fast RMX – Hangar Games
Puzzle Station – Main menu
Final Fantasy XII – Eruyt Village
Worms 3D – Shake Your Coconuts
Super Mario Sunshine – Sky & Sea
StarTropics – Space Ship Dungeon
Rayman 2 – The Woods of Light
Splatoon 2- Pearl and Marina’s Theme
Viikon kysymys:
EVO on tappelupelien suurturnaus.
Mille muulle genrelle toivoisit vastaavaa turnausta (Ei FPS/MOBA)?
Podcast: Play in new window | Download (Duration: 3:18:41 — 111.3MB)
Kuten on useaan otteeseen todettu, on kesä pelaajan parasta aikaa. Kesäloman aikana on hyvä aika tyhjentää backlogia tai vaihtoehtoisesti kasvattaa sitä yleensä kesähelteillä päälle jyräävien Steam-alennuspäivien avustuksella. E3-messut saavat aikaan hypeä ja joka kesä järjestettävä viikon ajan suorana striimattava hyväntekeväisyystapahtuma Summer Games Done Quick luo puolestaan oman nimikkomeeminsä mukaista HYPE!:ä. Sitten on tietty myös EVO joka on jokavuotinen viikonlopun kestävä henkinen paratiisi tappelupelien ystäville. Jos ei EVO ole konseptina tuttu niin kannattaa kuunnella viime vuonna lähes näillä samoilla päivämäärillä nauhoitettu PBC-jakso jossa tässä blogitekstissä mietteitään hadoukenien lailla jakelevat virtuaalimyllyttäjät kertovat hieman tapahtuman historiasta sekä puivat viime kesän EVO-turnauksen tapahtumat läpi.
PBC 220: Even more stranger things
Melkoisen mehukas jakso.
EVO-turnauksessa on siis kyse maailman tappelupeliparhaimmiston kokoontumisesta yhteen senhetkisten markkinoiden suosituimpien tappelupelien paremmuudesta kilpaillen. Mukana pelivalikoimassa on useiden vuosien kestosuosikkeja mutta yleensä myös aivan uunituoreitakin tapauksia. PBC:n pikselipugilistit kertovat teille nyt omat mietteensä tämän vuoden yhdeksästä ns. pääpelistä. jotta EVO-noviisitkin saisivat hieman esimakua että mitä katsoa ja miksi?
…
4th of July, tuo päivistä hienoin ja jaloin… ainakin jos passissasi lukee USA ja oikeastaan ei tänä päivänä edes niin paljon kyseisen ihmistyypinkään mielestä. 1776 siis tuolloin kongressi (56 hienoa ja jaloa miestä) hyväksyivät itsenäisyysjulistuksen jonka yksi paperin allekirjoittajista, Thomas Jefferson, oli kirjoittanut ylvääseen muotoonsa. Tekstistä totta kai poistettiin muutamia hirvittäviä epäkohtia kuten vaikka orjakauppan tuominnut pykälä mutta hei, pikkuvikojahan moiset suvakkitouhut oli jo tuolloin vai mitä? Jos tämä historiallinen tapahtuma kiinnostaa enemmän niin kannattaa pelata läpi legendaarinen LucasArtsin seikkailupeli Day Of The Tentacle joka valottaa tapahtuman taustoja täydellisellä historiallisella tarkkuudella. Tämä blogi sen sijaan keskittyy hienoimman ja jaloimman suurvallan edesottamuksiin pelibisneksessä.
…
PBC:n viikkoblogi palaa luovalta kesätauoltaan ja meno on totuttuun tapaan myrtsiäkin myrtsimpää. Vaikka E3-messut onkin pelaajan parasta aikaa, ei kesästä itsestään voi sanoa samaa. Kesällä aika menee hyvien pelien pelaamisen sijaan joko lomaillessa tai ulkoillessa aina kun sattuu käymään se maailman kahdeksas ihme että ilma on ulkona yli viidentoista celciuksen ja ei satu satamaan monsuunin lailla.
Myös pelien saralla ei kesä tai kesäiset ilmiöt ole mitään kovinkaan kuumaa hottia. Super Mario Sunshine aikoinaan kantoi yltiökesäistä teemaansa yllättävänkin mallikkaasti mutta kaikki muu kesäinen ja kesään liittyvä onkin ollut peleissä sitten aina enemmän tai vähemmän tuskaa pelaajalle. Listataanpa hieman niitä pahimpia kesäperkeleitä peleistä joista saa myös videopelien ulkopuolella kärsiä.
…
Kun keräät juhannusyönä seitsemän eri kukkaa tyynysi alle, saat maanantaina uuden PBC-jakson joten tässä sitä taas tulisi. Tuoreessa kesäilmojen pilaajassa käydään läpi hieman uutta kotimaista Nex Machina-peliä, uutta ulkomaista ARMS-peliä, vanhoja ties mistä maasta peräisin olevia latauspelejä ja monen monta muuta asiaa joista ei ainakaan juhannuskrapula parane. Jakso sisältää myös visailua joten kuulijatkin pääsee osallistumaan tähän keskikesän kärsimysnäytelmään!
(00:37:27) Uutiset
Segan uusin maailmanvalloitus alkaa mobiililla
Pokemon Go saa Raid sisältöä
Uusvanha COD saa uusvanhan julkaisun uusvanhalla hinnalla
(00:59:02) Tietovisan uhka
(01:51:22) Edellisen viikon kysymys:
Mikä oli E3-messujen pahin pettymys?
Musiikit:
Nex Machina – Dark Shivers
WWF Raw (SNES) – Owen Hart
Blaster Master Zero – Next Level [Dungeon Theme 2]
Ever Oasis – Palace
PuyoPuyo Tetris – music no.7
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Kass’ Theme
Megaman 6 – Tomahawk Man
Arms – Credits
Viikon kysymys:
Mistä lähteestä ammennat peliaiheiset uutisesi?
Podcast: Play in new window | Download (Duration: 2:14:30 — 75.8MB)