PBC 406: Ultra Hype HD 2K21

Vuoden ensimmäiseen PBC-nauhoitteluun raahautuivat mukaan ne jotka eivät joulupyhinä joutuneet syystä tai toisesta putkaan. Jaksossa tuli kristallipalloille, Tarot-korteille ja eläinten sisäelimille käyttöä, kun ukot ennustivat vuoden 2021 pelejä ja pelialan kiemuroita. Kuuntele jakso jo ihan vaan siitä syystä, että voit sitten loppuvuodesta naureskella miten väärässä nämä neropatit tänä vuonna taas olivatkaan.

00:06:51 Sony
00:37:32 Microsoft
01:10:28 Nintendo
01:38:40 3rd partyt

02:18:48 Edellinen kahden viikon kysymys:
Mitä vuodelle 2021 luvattua tai sinä vuonna varmasti ilmestyvää peliä odotat eniten?

Musiikit:
Monster Hunter Stories – Hakumu Village
Castlevania: The Adventure – Final Boss pt.2
Sonic Adventure – Twinkle Park
SSBU – Cosmo Canyon
Hulk Hogan – CPS2 Remix
Fable III – Sanctuary
Tuff Enuff – K’s
Ocarina of Time – Forest Temple
Ninja Gaiden – The Masked Devil
Pokémon X/Y – Coumarine City
Firemen – Ending

Kahden viikon kysymys:
Mitä mieltä Cyberpunk 2077:stä, pelaamatta tai pelattuna?

6 thoughts on “PBC 406: Ultra Hype HD 2K21

  1. Cyberpunk ei ole mikään tavanomainen tapaus. Otetaan pieni ajatusleikki, joka avannee tuntemuksiani pelistä.

    Kuvittele viikonloppu mummolassa, kun sinulle syötetään joka toinen tunti kanaa, possua ja pihviä sekä muutama peruna. Suu tykkää, mutta suolisto on ihmeissään ja päättää pitää kaiken sisällään. Kaikki on hyvin, kunnes kotimatkalla mahan narskuna pakottaa pysähtymään huoltoasemalle. Huoltoaseman pihalla rektaalidarra alkaa tehdä olemassaolonsa hyvin selväksi ja juokset suoraan vessaan.

    Vessassa on onneksi yksi koppi vapaana. Valitettavasti se on keskimmäinen ja naapurikopeissa on lakerikengistä pääteltynä iskelmä-ikäiset miehet ähisemässä. Ujoutesi takia ähinä ja niiden välissä olevat tenoripärinät eivät suinkaan kannusta, vaan lannistavat suoriutumasta. Tilannetta lisäksi hankaloittaa se, että suoritus olisi joka tapauksessa kaukana ihanteellisesta Serenan liukumäessä kiitävästä öljytystä myyrästä. Ei, nyt ollaan puskemassa koivunkantoa Tulikiven takan tuhkaluukusta.

    Toinen lakerikenkäinen onneksi lähtee, mutta toinen jatkaa edelleen ähisemistään. Valtavan paineen luoma pistävä kipu alkaa levitä koko kroppaan. Väliliha on muuttunut taivaanlahjasta säteileväksi helvetin demoniksi. Puristat polviasi niin lujaa kuin pystyt ja toivot, että äiti olisi pitämässä kädestä kiinni, aivan kuin vanhoina hyvinä aikoina.

    Vihdoin vessa on tyhjä. Ei sittenkään, samalla ovenavauksella joku tuli sisään ja meni suoraan pisuaarille. Sepalus auki ja piinainen odotus. Ei helvetti, ujo kaveri sielläkin. Nyt ei enää auta. Olkoon vaikka koko Oulu katsomassa suorassa lähetyksessä. On pakko alkaa puskea ja yrität lakerikenkäisistä poiketen pitää ähinät minimissään, vaikka verisuoni päässäsi meinaa räjähtää. Jokainen pienikin liikahdus aiheuttaa sietämätöntä vihlontaa. Et osaa enää edes paikantaa kivun kohdetta, koska koko hikinen kroppa on shokissa. Vihdoin hitaasti mönkivän karhukaisen kriittinen piste ylittyy ja loppu tulee kuin itsestään. Kuuluu iso molskahdus.

    Olet suunnattoman helpottunut, mutta odotat kropan palautumista rennoksi. Et uskalla vielä edes vilkaista, tuliko vahingossa synnytettyä itse Luciferin äpärälapsi. Mieltä puistattaa myös ajatus siitä, ettei synnytys ollut välttämättä neitseellinen. Lopulta kuitenkin uskallat vilkaista ja tunnet suunnatonta euforiaa sekä ylpeyden tunnetta. Haluaisit jäädä kylpemään valossa, mutta moottoritie on kuuma.

    Kävellessäsi autoa kohti et voi kuin hymyillä autuaasti. Kokemuksesi saa pohtimaan, voiko tällaista onnen tunnetta edes saada ilman huomattavaa kärsimystä. Onko niin, että vain kokemalla helvetin, voit kokea taivaan? Olet nyt onnellinen, mutta epävarma siitä, olisitko valmis tarpomaan tämän matkan uudestaan. Päätät keskittyä tähän hetkeen ja ajaa kohti auringonlaskua.

    Pelaamatta vähän samanlaiset fiilikset Cyberpunkista.

  2. Pelasin jonkun kymmenisen tuntia upouudella Series Xlläni ja oli sen verran karmaisevaa bugista ja glitchistä roskaa että möin kaverille kolmellakybällä plus kiekolla nuuskaa. Ei jää ikävä kun koko peli oli kuin Bethesdan roolipelit julkaisussa konsanaan.

  3. Avoin pelimaailma = bugeja kyllä löytyy. Mutta tähän tapaukseen kiinnitin enemmän huomiota vasta kun Sony ilmoitti mahdollistavansa palautukset, paljastaen pökäleen osuneen tuulettimeen astetta lujempaa, ja löysempänä! Vastaus olkoon että pelaamattoman näkökulmasta peli oli odotuksiin nähden vauhdikkaampi mutta löysempi.

  4. En koskaan ymmärtänyt vuosia kestänyttä valtaisaa hypeä Cyberpunkia kohtaan, kun noin puoli maailmaa PBC:n ylijumalisto mukaan lukien olivat polvillaan CD Projekt Redin edessä. Sieltä tulikin näköjään vähemmän yllättäen kunnon lasti naamalle.

    PBC:kin teki jo paljon aiemmin pelin ensimmäisestä ”oikeasta” traikusta ihkaoman rinkirunkkuosion ja nyt seuraa toinen, jossa kerrotaan kuinka haaveet ja todellisuus lopulta resonoivat keskenään (eli aivan ihanasti?). Huvittaa, että tällainen tavalliselta näyttävä kikkare ansaitsi kaksi jaksoa.

    Toistaiseksi 2077 on pelaamatta kokkareista ripulipaskaa, palataan asiaan aikaisintaan vuoden päästä, kun koodi on saatu valmiiksi. Eipä varmaan silloinkaan ole kiirettä tämän pariin, pöyhitään alelaareja sitten joskus.

  5. Oi Cyberpunk. Tuo vuoden 2020 kruununjalokivi, joka antoi Xbox One/PS4 -konsolisukupolvelle arvoisensa päätöksen. Peli jota CD Projekti Punainen mainosti sanomalla, että se peli julkaistaan sitten kun se on valmis. Samalla, kuin he sanoivat että “me jätetään rahanahneus muille pelijulkaisijoille”. Tämän jälkeen peli sitten julkaistiin rahan takia keskeneräisenä. Haastatteluissa sekä traileri/pelikuvavideoissa ja kuvissa näytettiin pelin hienoja ominaisuuksia, joiden piti olla pelissä. Tässä kohtaa jos ihan hiljaa kuuntelee niin voi kuulla esimerkiksi Todd Howardin naurun taustalla.
    Peli jossa piti olla paljon vaikutusta sillä, että minkä aloituspaikan valitsee pelin alussa. Alkuvalinnan piti vaikuttaa siihen miten muut suhtautuvat hahmoosi, mutta pelissä ei ole mitään vaikutusta tai eroavaisuutta sillä, että miten esim kaupungin ulkopuolella asuvat pummit suhtautuvat suhun olit sitten itse yksi pummeista tai kaupungissa asuva kaupunkipoju. Itse valitsin hahmokseni Corpo -tädin, jonka aloitus tehtävä oli lyhyt, mutta huono. Ja sitten heti sen jälkeen oltiinkin jo samassa tehtävässä minkä muutkin aloituspaikan valitsijat tekevät. Myös tehtävissä tehtävien valintojen piti vaikuttaa avoimeen maailmaan, mutta näin ei ole. Maailma pysyy ennallaan tappoi sitten yökerhollisen porukkaa tai ei. “Another day, another dollar” vai miten se meni.
    Pelissä piti myös olla todella hyvä hahmonluontityökalu, mutta itse ainakin petyin pahasti. Hahmon luominen on todella kehnoa ja niin sanotusti aivan basic ilman muuta mullistavaa kuin se, että voi ite määrittää miten isot, ja minkä sukupuolen genitaalit, mies-/naishahmollaan on. Monissa ps3/xbox 360 -konsolisukupolven peleissä oli valovuosia edistyneempi hahmonluontityökalu kuin mitä Cyberpunkissa on. Ulkonäköä ei myöskään voi muuttaa sen jälkeen kun pelin on aloittanut. Jo vanhoissa Saints Row peleissä pystyi vaihtamaan sukupuolta niin sanotusti lennosta samalla kun kävi plastiikkakirurgilla parturissa, mutta tässä tulevaisuuden maailmassa jossa on kyborgi käsiä, jalkoja yms lähes jokaisella ihmistä muistuttavalla robotilla, tai robottia muistuttavalla ihmisellä, niin tämä ei ole mahdollista.
    Pelissä piti myös olla siviileillä päivärytmi, jossa jokaisella on omat rutiinit, jonka mukaan ne menevät. Todellisuudessa siviilit kävelevät korttelia ympäri kokopäivän, tekevät täsmälleen samaan asiaa niin kauan kuin olet itse siinä vieressä katsomassa tai ajavat ilman päämäärää autolla. Pelissä pystyy matkustamaan auton konepellillä siviilin kyydissä, joka yleensä päättyy siihen, että siviili pysäyttää auton johonkin random paikkaan, kuten juuri ennen moottoritien alkua, ja auto pysyy siinä paikallaan keräten letkaa peräänsä niin kauan kuin itse poistut paikalta tai katsot poispäin autosta jolloin se katoaa. Pelissä piti myös olla vaikea varastaa autoja ja peli on enemmän “sun omilla autoilla ajamista” kehittäjien mukaan, mutta itse en huomannut mitään ongelmia varastamisen suhteen ja päädyinkin usein varastamaan autoja, oman auton kutsumisen sijasta. Paras tapa matkustaa pelissä on kuitenkin moottoripyörät. Yhden oman pyörän saa lähes heti pelin alussa sivutehtävästä, mutta pelissä myös on paljon moottoripyöriä parkissa joka puolella ja niitä myös kirjaimellisesti sataa taivaalta pelin heittäessä niitä ympäriinsä tai sun hahmoa päin ilman erillistä syytä. Moottoripyörä fysiikat on otettu suoraan Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint -pelistä mutta niitä on säädetty ihan vähän epärealistisemmaksi. Moottoripyörillä pystyy työntämään muut autot sivuun ajaessaan ja jo pienestä pompusta saa pyöränsä lentämään esim pari metrisen aidan yli. Omia autoja ei pysty ollenkaan kustomoida mikä ei sinänsä ole yllätys, ku jos kerta vuonna 2077 ei hiusten väriäkään pysty muuttamaan ni miks auton värin pystyis?
    Pelissä piti myös olla henkilökohtaista mainontaa sun hahmoa kohtaan, kuten mainostauluja, jotka muuttuvat kun katsot niitä, jonka jälkeen ne ohjaavat sut paikkaan jossa kyseistä tuotetta voi ostaa, mutta näin ei ole. Mainokset ei muutu vaan samat neljä mainosta, joissa rintavaot tai puolialastomat miähet mainostavat Mega Forcea niin kuin oikeassakin elämässä, pyörivät katsoit niitä tai et.
    Pelissä piti myös olla seinillä juoksemis mahdollisuus sekä niitä pitkin kiipeäminen mantis bladejen avulla. Nämä loistavat poissaolollaan samanlailla, kuin suurin osa tekstuureista. Mantis bladet ovat kyllä pelissä, mutta itse en keksinyt niille mitään käyttöä. Niitä ei voi käyttää nyrkkitappelu tehtävissä, joten gorilla arms – metallinyrkit ovat parempi vaihtoehto. Ja mikä tahansa melee ase voittaa mantis bladet melee taistelu tilanteessa.
    Tässä pelissä piti myös olla todella kehittyneet poliisivoimat, jotka käyttäytyvät erilailla riippuen siitä millä asuinalueella rikokset tapahtuu. Poliisit piti pystyä myös lahjomaan, jotta se katsoisi muualle siviilien tavoin, mutta pelissä on sen sijaan poliisi joka ei ikinä aja sun perään autolla vaan ne luovuttaa jos ajat karkuun, kun 2077 vuoden poliisivoimat eivät osaa ajaa autoa. Jos olet kävellen liikkeellä ne spawnaavat tyhjästä sun ympärille, välillä myös seinien sisään. Poliisit ja viholliset seinien sisällä pystyvät ampumaan sua mutta sä et pysty ampumaan niitä. Siviileitä ei voi lahjoa eikä rikoksella tarvitse olla edes silminnäkijää, jotta poliisit tulevat perääsi. Rikos tilanteessa siviilit joko lähtevät juoksemaan karkuun tai jähmettyvät paikalleen kädet ylhäällä. Myös autossa olevat jähmettyvät paikalleen auton sisään ja nostavat kätensä ylös. Jostain syystä myös kaikissa ajoneuvoissa on ainakin, metrin per suunta, isommat hitboksit kuin mitä ajoneuvo on. Oma suosikki rikos, josta olen saanut poliisit perääni, on se kun nousin mopon kyytiin, kun siviili oli sen takana metrin päässä. Vaikka pyörä eikä siviili liikkunut niin jotenkin pyörän kyytiin nousemiseni aikana ajoin kyseisen siviilin yli.
    Pelissä piti myös olla hienot hakkerointi mahdollisuudet, jossa esim jengiläisen aivoihin hakkeroimalla voisi hakkeroitua koko jengin verkostoon. Sen sijaan pelissä voi ihmisiin, kameroihin yms hakkeroita niin sanotulla Breach protokollalla, jolla voit esim laittaa vihollisten aseet ylikuumenemaan kun ne alkaa ampua, suorittamalla “hauskan“ hakkerointi minipelin. Itse käytin pääsääntöisesti hakkerointia ja melee aseita koko pelin. Molemmat on rikki. Hakkerointiin, kun käyttää perkki pisteitä, voi ensin laittaa kaikkiin vihollisiin esim vastustuskykyä alentavan breach protokollan, jonka jälkeen voi laittaa myrkky hakkeroinnin yhteen viholliseen joka sitten leviää seuraavaan ja sitä seuraavaan jne. Poison quickhack leviää vihollisesta toiseen järkyttävän isolla alueella eikä sun ite tarvi edes nähdä kyseisiä vihollisia vaan yhen vihollisen näkemällä voi hoitaa pois pelistä koko bändin. Hakkarointeihin saa myös perk pisteen, jolla niihin saa myös critical hittejä, jonka todennäköisyys perustuun sun hahmon critical hit mahdollisuuteen. Eli poison quickhackilla voi tehdä kymmeniätuhansia lämägeä useaan kohteeseen very hardilla, vaikka vaan laittaisit sen yhteen ainoaan viholliseen jonka näet. Ja quickhackeihin ei tarvitse tehdä edes mitään hakkerointi minipeliä. Poliiseja, jotka tulevat sun perään kun teet rikokset, ei kuitenkaan pysty hakkaroimaan jostain syystä.
    Pelissä piti myös olla jonkinlainen juna/metro, mutta pelistä ei löydy kuin kaupungin ympäri menevä rata ilman ainuttakaan junaa. Junaradalle pystyy kiipeämään/hyppäämään ja jostain syystä kaikkien pystypalkkien kohdalla on junaradalla noin 1½ metriä korkea näkymätön seinä. Tästä pitää hypätä yli jos haluaan jatkaa kävelyä raiteilla. Ja jos mietitte miten huomasin tälläisen asian niin yhyy mä pelaan miten mä haluun. Pelissä piti myös olla jonkinlaisia happosateita sekä osa cutsceneistä kolmannesta persoonasta, mutta näitäkään ominaisuuksia ei pelistä löydy.
    Oma suosikki ominaisuus Cyberpunkissa on maassa liukuminen, jonka pystyy tekemään juoksun yhteydessä, kuten monessa muussakin pelissä. Mutta tässä pelissä se on paljon parempi liukuminen kuin monessa muussa pelissä. Normaali liuku on noin 2-3 metriä, mutta tämä kolmen A:n peli on koodattu niin että liukumatkaksi lasketaan vain suunnilleen tasaisella pinnalla liu’uttu matka. Ja jostain syystä liu’un aikana ei voi ottaa putoamis lämägeä. Mikä meinaa sitä että jos juokset ja aloitat liu’un juuri kun saavut korkean rakennuksen reunalle, pystyt laskeutumaan 300 metriä alaspäin liukuasennossa turvallisesti maahan asti ja sitten liukumaan loput puuttuvasta 2-3 metrin matkasta maanpinnalla.
    Mutta niin kysyitte mitä mieltä Cyberpunk pelistä, oli sitä pelannut tai ei. Itse olen pelannut vähän Cyberpunkkia ja aloitin sen pelaamisen jo julkaisupäivänä. Sen jälkeen on tullut jo useampi hotfix, mutta itse en ole henkilökohtaisesti huomannut mitään eroa niiden jälkeen. Pelasin itse sitä edellisen konsoligeneraation konsolilla eli sillä parhaalla tavalla saada kaikki irti tästä pelistä. Tekstuurit latautuvat myöhässä tai ei ollenkaan, low poly hahmoja näkee edelleen jopa cutsceneissä, fps kyykkää ja aina kun ajaa autoa yli 80 kilometriä tunnissa peli jäätyy vähän väliä, jonka jälkeen sillä on 20%:n mahdollisuus kaatua kokonaan. Talonseiniin, autoihin yms voi edelleen jäädä jumiin jos niihin osuu ennen kun ne on kokonaan ladannut. Peli kaatuu myös edelleen yhtä useasti. Yleensä peleissä savetan sen jälkeen kun saan myytyä turhat asiat inventorysta, mutta tässä pelissä savetin aina myös ennen sitä, koska peli kaatuu usein tavaraa myydessä. Myös main sekä side questteissa on edelleen bugeja jotka rikkoo ne kokonaan. Yleensä niistä pääsee eteenpäin lataamalla aikaisempia saveja ja yrittämällä uudestaan. Ainoa poikkeus tähän itsellä oli ja on Brendanin sidequest line. Se on mulla edelleen kesken kahden ensimmäisen tehtävän jälkeen. Ehkä se joskus korjataan, mutta “too little, too late”. Nämä tehtävät ovat ainoa asiat mitkä mulla on pelissä edelleen tekemättä. Ja oon kuullu että tässä pelissä on muutenkin kuulemma jotain bugeja, mutta eiköhän ne oo huhuja vaan. Myös tähän vastaukseen on tulossa hotfix helmikuun puolella.
    Cyberpunk 2077 on helposti vuoden 2020 goty Xbox one ja PS4 karvalakkimalli master race konsoleilla. En suosittele sen pelaamista. Hyvä esimerkki taas siitä että lähes mitään ei kannata ostaa julkaisupäivänä vaikka sen 40€:lla saiski. Mutta kuten Todd Howardkin sen sanoi Fallout 76 -pelin julkaisun jälkeen: “It’s not how you launch, it’s what it becomes.” Ehkä pitäis vaihteeks pelaa jotain multiplayer pelejä. Oispa kavereita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *