Pelivuosi 2018 on vasta aluillaan mutta horisonttiin on kehittäjien ja julkaisijoiden toimesta asetettu siintämään jo useita kiinnostavia nimikkeitä. Niin massiiviset nimet kuin myös uudet tuttavuudet ja vähän pienemmät tahot, kaikilla näillä on paikka PBC:n peikkolauman sydämessä ja seuraavaksi nämä mainitut velmuilijat kertovat omat hypen kohteensa tämän vuoden puolelta.
Muista myös kuunnella eilen ilmestynyt PBC-jakso jossa myös käytiin läpi hieman vuoden 2018 tulevaa satoa.
DRIFUN VALINNAT
Dragon Ball FighterZ
Tappelupelejä on tullut viime aikoina lähes samaa tahtia kuin ysärin kulta-aikoina, eikä tämä vuosi näytä hidastumisen merkkejä. Street Fighter saa uuden versionsa, Arikan veteraanit tuottavat omaa intohimoprojektiaan, Soul Calibur nousee haudastaan ja BlazBlue loikkaa Marvel-junaan. Yksi ensi vuoden julkaisuista nousee itselläni kuitenkin helposti näiden edelle, sillä mikään edellä mainituista ei tarjoa samaa freesiyttä ja täydellistä uutuuden tunnetta kuin Arc System Worksin sekä Bandai Namcon yhteistyönä syntynyt Dragon Ball FighterZ.
Kaikille tutun manga- ja anime-sarjan hahmot sekä ympäristöt on mallinnettu peliin loistavasti Guilty Gear Xrd:stä tutulla tekniikalla, joka saa hahmot näyttämään melkein 2D spriteiltä, vaikka ovatkin täysin kolmiulotteisia hahmomalleja. Pelin uskollisuus alkuperäismateriaalille ei rajoitu pelkästään graafiseen tyyliin, vaan lähes kaikki hahmojen animaatiot on lainattu suoraan sarjakuvan sivuilta luoden peliin erittäin autenttisen tunnelman.
Pelimekaanisesti toiminta on hieman suoraviivaistetumpaa ArcSysin muihin peleihin verrattuna, mutta tätä tasapainotetaan muuttamalla tappelut kolmen hahmon väliseksi. Jäänkin innolla odottamaan mitä kaikkea pro-pelaajat saavat pelissä aikaan useammilla hahmoilla. Pelin turnausskene tulee varmasti olemaan mielenkiintoista seurattavaa.
Dragon Quest XI
Akira Toriyama -linjalla jatketaan, sillä miehen piirtämiä hahmoja nähdään Dragon Ballin lisäksi myös Dragon Questissa. Länsimaissa pelisarja sai uuden osan viimeksi kahdeksan vuotta sitten, sillä japanilaiset jättivät meidät pois Dragon Quest X -junasta. Uutta osaa on siis odotettu innolla ja pitkään ja näyttää viimein siltä, että olemme sen saamassa. Viime vuoden syksynä Japanissa julkaistu Dragon Quest XI tarjoaa pelisarjalle tuttuun tapaan perinteistä japsiropemeininkiä ja juuri sitä siltä haluankin. Japsiversioon en ole halunnut tutustua, jotta kokemus pysyisi mahdollisimman tuoreena, mutta se vähä mitä sitä pelanneilta olen kuullut on ollut täysin positiivista, joten odotukset on korkealla. Tällä hetkellä uskon Dragon Quest XI:n tarjoavan vuoden parhaan jrpg-kokemuksen.
NORSUKAMMAN VALINNAT
Monster Hunter World
Capcomin suosikkisarja tekee paluun kotikonsoleille ja niin sarjan kuin pelitalonkin suurena fanina, en malta odottaa. Pari aiempaa Monster Hunteria olivat 3DS:llä loistavia pelejä joista irtosi pelattavaa sadoiksi tunneiksi ja vaikka tapanani ei ole nillittää audiovisuaaleista, oli silti sisimmissäni aina pieni haave että kyseisten pelien loistavuuden saisi isolle näytölle nykypäivän grafiikoilla maustettuna. Nyt tuo haave on jo ihan parin viikon päästä totta ja vaikka tuttua Monster Hunter-kaavaa ollaankin hieman tähän uutukaiseen pelottavasti muutettu, on olo koko ajan kuin pikkukersalla jouluaattona. Dual Bladesit teroitukseen ja metsälle!
Mega Man 11
Capcomin suosikkisarja tekee paluun kotikonsoleille ja niin sarjan kuin pelitalonkin suurena fanina, en malt… hetkinen?!?
Mega Man on suosikkipelihahmoni ja hahmon edesottamukset (alkuperäissarjan kymmenen peliä sekä X-sarjan neljä ensimmäistä sekä muutama muu hajanainen sivuhaara) lukeutuvat kaikkien aikojen suosikkeihini. Olisi siis järjetöntä olla kastelematta lakanoitaan joka yö kun Mega Man 11 siintää loppuvuoden pelijulkaisuissa. Se hieman alle pari minuuttia mitä pelistä on nähty, on pyörinyt repeatilla Youtube-playlistissäni joulukuun alun Mega Man-ilmoittelustriimistä alkaen ja loppua ei näy. Ilmestyisipä jo!!!
LIONHEADIN VALINNAT
Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory
Pitkään jatkuneen fanien vinkumisen jälkeen Cyber Sleuth saatiin vihdoin myös tänne länteen ja sen osoittauduttua erittäin mainioksi tekeleeksi, olemme me pelaajat saaneet jännityksellä odottaa että miten mahtaa seuraavan pelin kanssa käydä? Japanista kuuluneiden uutisten perusteella siinä kävi onneksi hyvin ja muutaman kuukauden viiveellä tulemme myös me Logan Paul-länkkärit saamaan tätä nannaa jo ihan muutaman päivän päästä. Hypemon is real!
Metal Gear Survive
Kosketukseni tähän legendaariseen sarjaan ei ole kuin viitososan verran mutta pelin gameplay teki itseeni erittäin ison vaikutuksen. Mikäli tämä tuleva MGS tulee tarjoamaan samaa herkkua mutta moninpelin muodossa niin voidaan puhua aika varmasta day one-ostoksesta. Suurin toiveeni olisi että olivat pelin tulevat arvosanat sitten mitä tahansa, möisi peli ihan hemmetisti ja näyttäisi Kojiman fanipojille että Konami jatkaa porskuttamistaan tehden laatupelejä ilman rillipäistä rahareikääkin.
HAZUKI_EXEN VALINNAT
Bayonetta 3
Voi Reggie minkä teit… En varmaankaan ole ainoa joka ajatteli että Bayonetta-pelisarjan taival melko varmasti jäisi niihin sijoihinsa Wii U-konsolin ”huikean” menestyksen takia saatikka että ainakaan mitään kolmatta osaa ei julkistettaisi ennen kuin oltaisiin koitettu kepillä jäätä kahden aiemman pelin remastereiden avulla, mutta niin vaan Nipa päättikin olla Nipa ja toimia oman tahtonsa mukaan. Toki kyllähän Nintendo tavallaan herättelikin faneja näiden remasterien julkistamisella, mutta hitaan hypen kasvatuksen ja myyntitilastojen tarkaillun sijaan ”Reggienator” päättikin vetää vanhan ässän hihastaan ja hihkaista ”one more thing”-lauseen ilmoille heti näiden julkistamisen jälkeen ja näin ollen Bayonetta kolmannesta tulemisesta tulikin sitten totisinta totta. Sarjan ja kyseisen pelitalon suurena fanina olen enemmän kuin innoissani siitä, että Nintendo on valinnut Platinum Gamesin luottoyhteistyökumppanikseen ja on erittäin kiva nähdä että entinen Clover Studios alkaa oikeasti saamaan taas kinni siitä laadusta josta pelitalo aiemmin niin vankasti tunnettiin.
Mutta entäs sitten se itse peli ja mitä voimme siltä odottaa? Tarinallisesti on melko vaikea sanoa koska kaksi ensimmäistä osaa tuntuivat tukevan toinen toistaan erittäin vankasti ja käytännössä kirjoittavat koko tarinankaaren umpeen mutta kenties näin on jopa parempi. Platinum saa näin ollen raapaista pöhköäkin pöhkömmän seikkailun täysin tyhjältä pöydältä ja yllätyksiltä ei taatusti tulla tämän myötä säästymään. Pelattavuuden kantilta luvassa tulee varmasti olemaan taas vuoden parasta hack’n slashia ja tuskin maltan odottaa että pääsen taas pieksemään ja tulittamaan taivaallisia olentoja tuhannen päreiksi.
Soul Calibur VI
En tohdi uskoa tätä vieläkään todeksi. Se miten Namco juoksutti pelisarjan edellisen osan pihalle ennen aikojaan ja se miten rankasti tämä hosuminen näkyi lopullisessa tuotteessa, olivat itselleni takuuvarma merkki siitä että Namcon kiinnostus käydä läpi miekkojen ja sielujen taivalta ajassa ja maailmassa, olisi saapunut lopulliseen päätepisteeseensä. Mutta monen vuoden epätieto sarjan kohtalosta on nyt tullut päätökseensä ja huhujen mukaan peli olisi nykyisellään jopa 80% valmis, joten mitään kauhean pitkää tovia ei sitäkään pitäisi joutua enää odottelemaan.
Namco näyttää myös osittain ymmärtäneen mikä sarjan kamalassa viidennessä osassa meni pieleen ja onkin päättänyt jollain asteella resetoida sarjan aikajatkumon, joka puolestaan tarkoittaa sitä että enää ei tarvitse käyttää vitosessa sarjaan mukaan hypänneitä uusia kakaroita vaan suuret taistelut käydään Talimin, Kilikin, Takin, kenties jopa Hwangin ja lukuisien muiden klassisten Soul Calibur-sarjan hahmojen voimin. Nyt vielä vain Namco saisi pidettyä itsessä kurissa ja antaa tällä kertaa Project Team Soulin vääntää peli valmiiksi ennen julkaisua, niin olisin enemmän kuin onnellinen.
OSELOTIN VALINNAT
Kingdom Come: Deliverance
News flash: Olen suuri länsimaalaisten roolipelien ystävä. The Elder Scrolls ja Witcher kuuluvat lempisarjoihini ja nyt on mahdollisesti tulossa uusi tulokas kilpailemaan näitä jättejä vastaan. Kingdom Come: Deliverance on pienen tsekkiläisen studion peli joka pari vuotta sitten yllätti pelimaailman. Kickstarterin kautta peli sai luottamusta rahoittajilta ja näin sen saapuminen markkinoille sai lopullisen sinettinsä.
Pelillisesti Kingdom Come lainaa paljon TES-sarjalta mutta rakenne tuntuu enemmän Witcherin tyyliseltä, synkältä ja hyvin eurooppalaiselta. Peli koittaakin olla mahdollisimman realistinen ja juoni tapahtumineen onkin aitoa historiankirjojen lehdiltä tuttua julmuutta. Vaikka pelimatskua on jo näkyvillä roimasti, en liikaa viitsi pelistä hypettyä. Aloittelevan studion ensimmäinen peli ja joukkorahoitus ei todellakaan takaa laatua mutta mainituilla spekseillä tässä on potentiaalia vuoden yhdeksi kovimmista yllättäjistä.
Red Dead Redemption 2
Rockstar ei pahemmin pidä kiirusta peliensä kanssa. RDR:n julkaisusta onkin jo vierähtänyt pieni ikuisuus, mutta silti se on vaan vahvasti pysynyt mielessä vuosien ajan. On melkoinen ihme jos RDR2 ei ole vähintäänkin 8/10-tason peli, Rockstar kun tuntuu olevan jopa Nintendoa tiukempi laadunvalvonnassaan. Ainoa pelko peliä kohtaan on se että kuinka rankasti GTA Onlinen menestyksen myötä painotus on nettimoninpelissä? Ainakaan tähän mennessä Rockstarin nettipelit eivät ole itseä innostaneet pelaamaan vaan juuri RDR:n kaltaiset loistavat yksinpeli edellä maailmaa viihdyttävät teokset.
ANDZERXIN VALINNAT
Far Cry 5
Tiedetään… Kuka nyt enää muka jaksaisi joistakin Ubisoftin hiekkalaatikkopeleistä innostua? Far Cry on itselle kuitenkin hyvin yksinkertaista nautintoa tarjoava pelisarja, josta on helppo nauttia aivot narikassa. Pelaaja heitetään laajoihin ympäristöihin taistelemaan vihamielisiä ihmisiä ja luontoa vastaan, sekä suorittamaan muita sivuaktiviteetteja. Tarinaakaan ei pakkosyötetä liikaa Assassin’s Creedin tapaan. Olet vain joku todella persoonaton päähahmo, mutta sillä ei ole paskankaan väliä, koska pelihahmoa ohjataan ensimmäisen persoonan kuvakulmasta. Sitten on vielä päähahmoa persoonallisempi pääpahis, jonka hallitsemat alueet täytyy valloittaa pelin edetessä ja jonka kanssa tehdään lopuksi tilit selväksi. Simppeliä ja viihdyttävää kuten sanoin.
Tällä kertaa Far Cry-uutukaisen ympäristönä toimii Amerikan Montana, jossa tuomiopäivää odottavat hihhulit täytyy lähettää jumalansa luo. Vapaasti kustomoidulla pelihahmolla lähdetään sitten joko rynnäköimään tai hiipimään vihollisten tukikohtiin. Mukaan taisteluihin vois myös värvätä paikallisia asukkaita tai kesyttämällä villieläimiä. Näiden lisäksi luontoon voi lähteä metsästämään villieläimiä, kartoittamaan pelialuetta ja keräämään materiaaleja. Minulla ei ole viidettä Far Cryta kohtaan suuria odotuksia, mutta odotan viihtyväni pelin parissa suorittaen tyhjänpäiväisiä sivutehtäviä samalla kuunnellen podcasteja. Co-op pelinäkin tämän luulisi maistuvan kaverin kanssa.
Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III ei ole ainoastaan vain meikäläisen tämän vuoden odotetuin videopeli. Minulle se on myös tämän konsolisukupolven odotetuin peli, jota olen odottanut pelin virallisesta julkistamisesta lähtien… tai no olen odottanut tätä peliä siitä hetkestä asti, kun läpäisin ensimmäistä kertaa Kingdom Hearts II yli kymmenen vuotta sitten. Siinä välissä pelisarja on vieraillut käsikonsoleilla lukuisten sivuosien saattelemana ja lopulta palannut takaisin konsoleille kaikkien pelisarjan osien yhteen niittävien HD-kokoelmien muodossa. Nyt olisi jo armon vuonna 2018 korkea aika tuoda jotain uutta pöydälle. Sora, Aku ja Hessu lähtevät taas uuteen seikkailuun läpi lukuisten Disney maailmojen samalla tehden selvää Heartless-pahiksista ja muista ilkimyksistä. Juonikin menee varmaan sarjassa entistä tyhmemmäksi, mutta olen valmis hyväksymään kaiken tämän hölmöyden, kunhan pelisarjan rautainen pelattavuus on edelleen tallella. Toiminnalliset taistelut ovat jälleen keskiössä, jossa päähenkilö Sora heiluttelee avainmiekkaa ja loihtii taikoja, samalla kun Aku ja Hessu antavat taustatukea. Muutkin Disney hahmot liittyvät mukaan taisteluihin, jolloin nujakoineissa voi olla yhteensä viisi hahmoa ensimmäistä kertaa pelisarjan historiassa. Uutta tuulta taisteluihin tuovat avainmiekkojen muodonmuutokset, Disneyland-vaikutteiset huviajelut ja akrobaattinen liikkuminen. Disney-maailmat tulevat olemaan entistä laajempia ja niiden ympäristöt ovat vähemmän suljettuja kuin pelisarjan aiemmissa osissa. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että pelissä on vähemmän Disney-maailmoja kuin Kingdom Hearts 2:ssa, mutta toisaalta ympäristöjen laatu toivottavasti korvaa niiden määrän. Huhujen mukaan mielipiteitä jakavat Gummiship-tehtävät tekevät myös paluun pelissä, jossa shmup-tyylisissä taisteluissa matkataan seuraavan maailmaan.
Olen tällä hetkellä hyvin epäuskoinen, että peli julkaistaisiin tänä vuonna, johtuen siitä kuinka vähän olemme nähneet itse peliä ja mitä ylipäätään tiedämme koko pelistä. Pelin ohjaaja, Tetsuya Nomura, on kuitenkin haastatteluissa vakuuttanut, että peli nähtäisiin vielä tämän vuoden puolella joten tämä on se todellisuus jossa haluan itsekin elää. Olen kuitenkin myös valmis pettymään…
(Yhtään eläintä ei vahingoitettu tätä blogipostausta tehdessä ja PBC ei vastaa mainittujen pelien ilmestymisestä vuoden 2018 puolella, saatikka mainittujen pelien lopullisesta laadusta)