VGMOTY 2017

Loistelias videopelivuosi 2017 on vihdoin takana ja julkaisukalenteria kun katsoo niin tuntuu että videopelimarkkinatkin on viime vuoden megatykityksen jälkeen palanneet takaisin hieman ns. normaalimpaan rytmiin. 2017 oli loistava vuosi videopeleille ja totta kai siinä samassa imussa myös videopelimusiikille. PBC:n viikkoblogi kerää viime vuoden lailla kokoon hieman viime vuoden parhaimmistoa pelimusisoinnin saralta ja aivan kuten viime vuonnakin, annetaan myös tällä kertaa parrasvaloja näille peleille joita ei ihan joka tuutista olla vielä meidän pelaajien kurkkuihin tungettu. Ei siis millään pahalla Sonic Mania, Cuphead, Mario Odyssey, NieR: Automata, Xenoblade Chronicles 2 ja monet muut. Olette hyviä tyyppejä ja vielä parempia pelejä mutta annetaan muidenkin loistaa ja vielä ihan ansaitusti. Let’s mennään!

Blaster Master Zero (3DS, Switch)

Blaster Master oli kasibittisen Nintendon yksi hienoimpia pelejä ja pelin kehittänyt Sunsoft keräsikin harmaalla matolaatikolla lähes tauotta sulkia hattuunsa laadukkailla pelijulkaisuillaan. Blaster Master säilyi pelikartalla yllättävänkin pitkään aina Playstationin päiville asti mutta sen jälkeen etenkin loistavista musiikeistaan tunnettu sarja eli pitkään horroksessa. Nykyisin IP on old school-pelaajien makuhermoja peleillään kutittelevan Inti Createsin omistuksessa ja tämän vuoden alkupuolella firma sai julkaistua Blaster Master Zeron joka oli eräänlainen uusioversiointi takavuosien NES-suosikista. Peli itsessään oli ulkoasua myöten mitä mainioin, joskin hieman helpohko, tribuutti klassiselle ensimmäiselle pelille ja ironisinta onkin se tosiseikka että niin alkuperäisen, kuin tämän uusimman näkemyksenkin, kiitellyin osa-alue on nimenomaan musiikki.

Sunsoft loi aikoinaan NES:llä itselleen eräänlaisen soitannallisen imagon jota Blaster Master Zero nerokkaasti referoi ja pelin musiikit ovat kuin suoraan Fester’s Questin, Batmanin tai vaikkapa Gremlins 2:n piirilevyiltä kopioitu ja se jos mikä videopelimusiikkinörtin mieltä lämmittää. Nappaa talteen joko 3DS:lle tai Switchille tämä erinomainen ja isolla määrällä lisäsisältöä tuekseen saanut peli tai kuuntele ainakin sen loistavaa soundtrackia oheisen linkin kautta.


Ys VIII: Lacrimosa of Dana (PS Vita, PS4, PC)

Okei tämä peli ilmestyi jo vuonna 2016 mutta kahdesta syystä laitan sen 2017 parhaita pelimusiikkeja käsittelevälle listalle. Syyt ovat…:

  1. Se ilmestyi vuonna 2016 vain nousevan auringon maassa ja minä olen vain tällainen kylmässä härmässä asuva kalpeanaamainen suomijuntti.
  2. Se ilmestyi vuonna 2016 vain Vitalle ja… no Vita… tiedätte kai… se nyt on vaan joku Vita…

Ys-sarja on rikollisen vähälle huomiolle jäänyt pitkäikäinen toimintaroolipelisarja joka on jo vuosia toimittanut meille pelaajille mitä parhaimpia pelisoundtrackeja. Sarjan kahdeksas osa ei todellakaan tee poikkeusta tähän kaavaan vaan Falcomin pelimusapioneerit ovat jälleen kerran luoneet uskomattoman monipuolisen ja hämmästyttävän paljon peliin sopivan soundtrackin. Uusimman Ys-seikkailun soundtrack on siitä äärimmäisen hieno tapaus että vaikka se on äänitetty ihan oikeilla soittimilla, tuntuu se hämmentävän paljon takavuosien roolipelien soundtrackilta. Otapa siis vaikka SNES-ajan Final Fantasyt tai Mana-sarjan pelit kuunteluun ja heti perään tämä Ys-uutukainen niin huomaat että vanhat midipimputtelut tuntuvat yllättävän paljon samalta kuin Falcom Sound Teamin nykypäivän instrumentaalit.


Snake Pass (PS4, Switch, PC, Xbox One)

David Wise.

Ai pitääkö Snake Passin valintaa tälle listalle perustella jotenkin muutenkin? No hyvä on…

Snake Pass oli PBC:n vuoden peliparhaimmistoa käsitelleen joulukalenterin yksi yllätysvalinnoista mutta se pääsi arvovaltaiseen joukkoon ihan omilla ansioillaan. Sumo Digitalin työntekijän taukotekemisestä alkunsa saanut peli oli latausindien henkisestä taakastaan huolimatta ison luokan pelien veroinen kokemus ja hieno osoitus myös siitä että jos nyt satut tekemään omalla rahallasi latauspelin, ei sen ole aina pakko olla sitä retrografiikoilla väritettyä Youtube-clickbaittia vaan sen voi tehdä ihan nykypäivänkin standardien mukaiseksi.

Snake Pass on mitä parhainta 90-luvun 3D-tasoloikintaa vaikka pelissä ei edes voi hyppiä. Käärmeen ohjaaminen läpi niiden perinteisten jää-, laava-, ja vihreä nurtsi-levelien on jo itsessään kiehtovaa ja koukuttavaa puuhaa mutta kun koko hommaa säestää 90-luvun tasoloikkasoundtrackien ylipappi ja grande hefe, David Wise, ei paremmin napakymppiin voisi enää osua. Wise onnistuu jälleen kerran luomaan musiikkia joka vastaa aika lailla täysin ruudulla näkyviä maisemia ja värejä ja mies on näemmä jatkanut Donkey Kong Country: Tropical Freezessä aloittamaansa perkussioiden ja puhaltimien hienoa synkkaa joka kieltämättä sopii peliin kuin myrkky käärmeen hammaskalustoon. Hieno peli hienolla soundtrackilla.


Prey (PC, Xbox One, PS4)

Skyrim julkaistiin jälleen kerran viime vuoden puolella mutta jos nyt tällä kertaa ei otettaisi laskuihin mukaan Jeremy Soulen mahtavaa musiikkiraitaa, etenkin kun mies itse jatkaa Kickstarter-kusetustaan jossain päin Karibianmeren paratiisisaaria kookospähkinästä drinkkiä juoden. Bethesdalta sen sijaan ilmestyi myös Prey joka kävi kehityksensä aikana läpi melkoisen helvetin, suoriutuen siitä kuitenkin voittajana… tai ainakin peli pääsi ihan laadukkaana myyntikuntoon asti vaikka se ei paljoa myynytkään.

Mick Gordon nousi viimeistään viime vuonna ilmestyneen Doomin uuden tulemisen myötä kaikkien pelimusiikkidiggarien tietoisuuteen ja miehen industrial-kädenjälki näkyy… kuuluu myös Preyn ääniraidalla joka on kuin suoraan Trent Reznorin nuotti- ja muistiinpanovihosta. Preyn futuristiset kauhumaisemat välittyvät pelaajan korviin hienolla yhdistelmällä aggressiivista konetykitystä ja tunnelmallisia syntsavenyttelyitä. Preyn soundtrack ei ehkä jää päähän soimaan korvamadon lailla mutta se istuu loistavasti itse peliin tavalla josta moni FPS-räiskyttely, kauhulla tai ilman, voisi ottaa mallia. Lisäbonarina mainittakoon pelin Half-Lifemaisen tutoriaaliosuuden päättävä kappale Everything Is Going To Be Okay joka on allekirjoittaneen henkilökohtainen suosikki kaikista 2017 videopelikappaleista.


Mario+Rabbids Kingdom Battle (Switch)

 (Toim.Huom. normaalisti olen tekstissä käyttänyt pelien promokuvia mutta tästä pelistä on olemassa paljon parempikin kuva joten mennään sillä)

David Wise onkin jo tässä tekstissä mainittu joten onkin melko sopivaa että miehen paikan Raren kulta-aikojen säveltäjäsuuruutena perinyt Grant Kirkhope pääsee myös mukaan karkeloihin. Maailman suosituimman videopelihahmon ja ehkä jopa maailman vihatuimpien pelihahmojen epäpyhästä liitosta syntyi hemmetin mainio taktiikkaroolipeli ja jos genren musisointi on yleensä ollut ylidramaattisen jylhää Final Fantasy Tacticseissa, XCOM-sarjassa tai vaikka Fire Emblemeissä, on tämä peli aivan jotain muuta.

Kirkhope loi kannuksensa Banjo-Kazooie-peleillä ja mies ei jää kovin kauas David Wisen nuottikorvasta kun lähdetään rankkaamaan maailman parhaita tasoloikkapelien säveltäjiä. Värikkäät 3D-tasoloikat onkin ensimmäinen asia joka Kingdom Battlen musiikeista tulee pelaajalle mieleen ja pelkästään hyvällä tavalla. Lumimaisemissa soi juurikin sellainen musiikki kuin vanhojen tasoloikkien vastaavissa ja sama homma pätee myös kummitusmaisemiin, aavikkomaisemiin jne. Kirkhope onnistui myös luomaan Mario+Rabbids Kingdom Battleen uuden sukupolven version Great Mighty Poosta oopperaa hoilaavan kummitusjäniksen muodossa ja jos tällä saavutuksella ei pääse vuoden 2017 pelimusiikkien parhaimmistoon niin en sitten tiedä että millä?


Nex Machina (PC, PS4)

Pitääkö käyttää TORILLE!-läppää jos blogiteksti on suomalaisen kirjoittama blogiteksti joka julkaistaan .fi-päätteisellä sivustolla? Mene ja tiedä mutta Nex Machinan soundtrack on kuitenkin näin suomalaisittain sanottuna ihan perkeleen kova. Paljon ollaan tässäkin blogahduksessa puhuttu siitä miten hienoa on kun soundtrack istuu samaan muottiin ruudulla tapahtuvien asioiden kanssa näiden kahden elementin ruokkiessa toisiaan ja voi veljet miten hyvin Nex Machina hoitaakaan tämän aspektin.

Nex Machinan kantava graafinen teema on tummasävyinen neon ja Ari Pulkkisen askartelema soundtrack on kuvaukseltaan juurikin tätä. On tavallaan hieman sääli että neowave/retrowave on nykyään jo vähän passé sillä jos tämä peli soundtrackeineen olisi ilmestynyt ennen vuotta 2010 ja Drive-elokuvan soundtrackin musamaailmaan esitelleitä muutoksia, olisi Nex Machina aikamme yksi suurimmista moderneista klassikoista ja pelin soundtrackin työstäneet henkilöt aatelisoitu. Äärimmäisen tiukka kokonaisuus ja todellinen sääli (ja osittainen vääryys) että tämä peli ei saanut enempää huomiota ympäri planeetan isoja pelimedioita kun parasta soundtrackia valittiin.

Kuten tekstin alussa tuli mainittua, löytyy viime vuoden pelimusiikkihelmistä totta kai vielä nämä ns. isot tekijät joiden ääniraitoja on jo ehditty hehkuttamaan melkeinpä Paavin uudenvuodenpuheessa asti joten ei ole vääryys käydä myöskin nauttimassa korvien kautta näiden megapelien loistavat musiikkiraidat. Parasta tässä kaikessa on myös se että kaikkien näiden mainittujen tai linkitettyjen soundtrackien lisäksi viime vuodelta löytyy ihan tolkuttoman paljon hienoakin hienompaa pelimusaa joten ei muuta kuin etsimään. Pelimusiikissa on se hyvä puoli että yleensä jos pelimusiikki on laadukasta, on mitä suurimmalla todennäköisyydellä itse pelikin hyvä joten samalla kun etsit viime vuoden pelimusiikkien parhaimmistoa, saatat tehdä myös hienoja löytöjä pelihyllyyn. Happy hunting!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.