PBC 400: 400 jaksoa

Virstanpylväs saavutettu ja sehän oli ihan piece of cake.
400 jaksoa on tullut tuutista ulos ja mitä kaikkea sinä aikana onkaan tapahtunut?
Niin, mitä kaikkea sitä onkaan sinä aikana tapahtunut? Tämän kaiken kuulet tässä juhlajaksossa, jossa siis muisteloiden ja ikäkriisien lisäksi kuulet kuulijoidemme terveisiä ja niiden palkitsemisia.

Kiitos kaikille kuulijoille kuluneista vuosista ja jatkakaa sporttaamista sekä ennen kaikkea näinä aikoina… pysykää terveinä!

00:01:41 Muistelot osa 1:
Mitä kuuluu Demppa?
GTA V
Hearthstone
Nintendo 3DS
Dark Souls
Twitch
GDQ
Konami vs Kojima

01:35:27 Muistelot osa 2:
Flopit – PSVita ja Wii U
E3 Sony 2015
Minecraft
Kickstarter / Star Citizen
Xbox One – katastrofista konsoliksi
Pokemon GO
Gamergate

02:59:55 Muistelot osa 3:
Nintendo Switch julkistus vs julkaisu + BOTW
Battle Royale
Esport
Iwatan kuolema

04:17:30 Kahden viikon kysymys ja loppusanat

Musiikit:
Super Smash Bros. Ultimate – The Legend of Zelda –  Overworld Theme
Super Mario 64 – File Select All-Star
Final Fantasy IV (SNES) – Overworld
Sonic Adventure 2 – Escape From Smash Mouth
Dragon Quest IV: Chapters of the Chosen – Homeland
Donkey Kong 64 – DK Rap (Unused Version)
The Legend of Zelda: Breath of The Wild – Tarrey Town (Rito Invited)
Mario Paint Composer – Smash Mouth – All Star – 

Kahden viikon kysymys:
Mikä on oman elinaikasi isoin peliaiheinen asia/tapahtuma?

7 thoughts on “PBC 400: 400 jaksoa

  1. Onnee 400 jakson johdosta. Oman elämän isoin peliaiheinen tapahtuma on varmaan Super Mario 64 koska se esitteli 3D-pelaamisen ja sen mekaniikat pelimaailmalle

  2. 2000-luvun puolivälin Guitar Herot ja Wiit jotka nosti pelaamisen lopullisesti valtavirtaan

  3. Suurin asia on ehdottomasti itse internet. Joo, teknisesti internet syntyi jo ennen kuin astelin ulos äitini kohdusta, ja WWW:nkin pohja luotiin vuonna 1989. Käytännössä netti alkoi lyödä itseään läpi kuitenkin vasta 90-luvulla, mutta sen jälkeen muutos onkin ollut aivan valtava – ei vain pelaamisen, vaan ihan yleisen elämäntavan kannalta.

    Mutta jo ennen nettiselaimien keksimistäkin peleistä oli keskusteltu mm. Usenetin keskusteluryhmissä sekä tuossa yhdessä kaikkien aikojen suomalaiskeksinnöistä eli IRCissä. Ja varhaisia Shareware- ja Public Domain -pelejä sekä pelien päivityksiä jaella erinäisillä FTP-palvelimilla. Ainakin muistelen erään amerikkalaisyliopiston FTP-palvelimen suurin piirtein sulaneen laavaksi kun ensimmäisen DOOMin ilmaisversio laitettiin jakoon.

    Ja eikä kaikki jaeltava materiaali suinkaan ollut ihan laillista, vaan waretus rehotti jo tuolloin. Sain tuosta itsekin vähän maistiaista, kun lukion toisella luokalla pääsin Rovaniemen tekussa jollekin nettikurssille. Irkin kautta löytyi nopeasti linkkejä ware-FTP:ille, ja noista tuli ladattua kamaa sinne tekun SUN502-palvelimelle. Vaan enpä tiennyt, että hakemisto johon tiedostot menivät, olivat julkinen kotihakemistoni. Ja pian SEN osoite alkoi kiertää netissä, ja tekulle koitui tuosta kuulemma aikamoiset kustannukset, kun warenälkäiset kävivät vähän ”leachimassa” (niin kuin silloin sanottiin) uutuuspelejä. Tuohon maailmanaikaan kun ulkomaille menevästä datasta piti maksaa erikseen… Koko homman seurauksena kurssi liki keskeytettiin, ja yhden viikon tunnit vietettiin ilman koneita saaden opetusta siitä, mitä netissä saa ja ei saa tehdä. Hupsista!

    Kaiken kaikkiaan ilman nettiä meillä ei varmaan olisi esimerkiksi pelien digijakelua, nettimoninpelejä, striimausta, eikä varmaan tätä podcastiakaan. Joten ylistetty olkoon Tim Berners-Lee!

  4. Nipan pinkki pelikuutiomuistan kun se tuli talouteen ja veljesten kesken smash brossia ja samana päivänä unto myrsky kaatoi puun sähkölinjoille että sellasta

  5. Jaksosta sen verran, että asuin Japanissa vuonna 2008. Kiitos kuitenkin famicom-pelistä. Haluaisiko joku ostaa pelin 500 jenillä?

    Sitten kysymykseen. Kaipa tässä pitää hieman tylsästi vastata Sonyn E3 2015. Yhteen eventiin kolme gigaton-julkistusta on vain pirun kova temppu, vaikka pelien lopullisesta laadusta voikin olla montaa mieltä. Vastaavaa temppua tuskin pystyy toistamaan, tai vaikka pystyisi, niin tuskinpa saisi enää samanlaista reaktiota aikaan. E3 2015 osoitti jopa vanhalle gonalle, ettei ihmeiden aika ole ohitse.

  6. Jätin laittamatta ääniviestillä palautetta teidän vinkumisista huolimatta, ja oli palkinnot sen verran priimaa että helvetin hyvä vaan kun jäi välistä.

    Oman elinaikani isoin pelitapahtuma on valitettavasti Playstationin maailmanvalloitus, joka synnytti pahempaa paskaa maailmaan mitä kristinuskon leviäminen keskiajalla. Nintendo jos olisi vaan pysynyt väleissä Sonyn kanssa Super Nintendon aikakaudella, ei vammaisuudessaan paralympialaisten osallistujakaartin voittavat pleikkarifanipojat olisi koskaan syntyneet saastuttamaan ilmapiiriä vitun typerillä mielipiteillään paskoista Sonyn yksinoikeuspeleistä ja pelikonsoleista.

  7. Pakko antaa ääni Pokemonille, pelille joka paisui jättimäiseksi ilmiöksi ja rahaprintteriksi. Isoimman huuman laannuttua brändi pysyi kuitenkin pinnalla (fanien rahastus) pystyen silti tekemään renessanssin isolle yleisölle (Pokemon Go).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.