Geim Of Thö Shou 2018

Vuoden 2018 E3-messut on vihdoin taputeltu ja tästä alkaa pitkääkin pidempi odotus ensi vuoden messuille asti. Tai no mitä vielä, sillä elokuussahan mennään jo GamesCom-tapahtuman merkeissä, Tokyo Game Show on muutaman hassun kuukauden päässä ja mainostapahtuma VGA, tärähtää ruutuihin sopivasti itsenäisyyspäivänä.

PBC:n E3-antia voit kuunnella seuraavista linkeistä:
PBC E3 2018 Spesiaali – osa 1
PBC E3 2018 Spesiaali – osa 2
PBC 313: Aku Ankkacast

Kuten tapana on, valitsevat pelialan ammattilaiset joka vuosi omat suosikkinsa E3-messujen mittavasta pelivalikoimasta, ja koska PBC:n tyypit ovat pelialan parhaiten palkattuja korkean profiilin ammattilaisia, on se itsestäänselvyys että myös kyseiset herrasmiehet kertovat hieman fiiliksiään messuista. Tässä perinteiseen tyyliin kaksi kohokohtaa á la PBC-kööri!

Dynan valinnat

Cyberpunk 2077 (julk. ???)

Monet pelaajat, minä mukaan lukien, ovat odottaneet uutta tietoa Cyberpunkista aina vuonnan 2012 tapahtuneen pelin logon julkistamisesta lähtien. Vuosien odotus vihdoin palkittiin Microsoftin pressissä, kun uusi in-engine-traileri pärähti ruutuun. Trailerissa ei yritetty apinoida Blade Runneria tai Ghost in the Shellia, vaan näytettiin Night Cityn mega-rakennuksia ja kyborgi-asukkaita enimmäkseen päivänvalossa. Tämä lyhyt maistiainen pelistä ja lehdistön kertomat asiat suljettujen ovien takana näytetystä gameplay-demosta saivat hype-mittarin vaarallisen korkeisiin lukemiin. Cyberpunk 2077 on ehdottomasti messujen kohokohta itselle ja en malta odottaa, että pelistä kuullaan lisää.

Doom Eternal (julk. ???)

Doom (2016) oli yksi julkaisuvuotensa kovimmista peleistä ja olin melko yllättynyt, että jatko-osasta kuultiin näinkin pian. Doom Eternalista näytettiin vasta lyhyt CG-pätkä ja varsinaista julkistusta lupailtiin alkusyksyn QuakeConiin, mutta ellei id Software totaalisesti sössi peliä, voi jo nyt sanoa että rautaista tavaraa luvassa jälleen kerran. Tällä kertaa rellestetään Telluksella ja demoneja on ilmeisesti tuplasti enemmän. Odotan innolla mitä kaikkea uutta jatko-osaan on kehitelty – ehkä tällä kertaa myös faneja miellyttävä moninpeli?

Andzerxin valinnat

Kingdom Hearts III (julk. 29.01.2019)

Vaikka Kingdom Hearts III ei aivan ehtinyt tälle vuodelle, ei pettymykselle ollut juuri sijaa, sillä peliä esiteltiin kattavasti kolmessa eri lehdistötilaisuudessa paljastaen uusia Disney maailmoja, palaavia hahmoja, uusia tuttavuuksia, sekä kiusoitellen pelin aiempaa synkempiä juonikuvioita. Frozenin lumiset kinokset ja Pirates of the Carribeanin merimaisemat näyttivät poskettoman komeilta ja niiden ympärille on keksitty hauskaa gameplaytä, kuten Hessun kilvellä laskettelua, luistelucombattia, sekä laivataisteluita! Lisäksi hahmojen animaatiot näyttävät kuin ne olisivat otettu suoraan elokuvista.

Pelin taistelut näyttävät aiempaa monipuolisemmilta ja paljon hauskemmilta, sillä mukaan on ahdattu mm. avainmiekan muodonmuutoksia, huvipuistoajeluja ja kutsumataikoja. Gummi Ship-lentelyt tekevät myös paluun ja maailmoihin on ripoteltu paljon uusia minipelejä. Square Enixin täytyy kuitenkin vielä tehdä pitkää päivää englanninkielisen lokalisaation parissa ja leijuvan combatin minimoimisessa, ennen kuin valmis tuote saadaan viimeinkin pelaajien käsiin. Kingdom Hearts III on vihdoin ihan oikeasti tulossa ja odotus ei tunnu enää yhtä pitkältä!

Spyro Reignited Trilogy (julk. 21.09.2018)

Alkuperäisen Spyro-trilogian remasteroiminen uudelle sukupolvelle vaikuttaa paljon haastavammalta prosessilta kuin Crash Bandicootin tuominen nykypäivään, sillä Spyron yksinkertaisemmat, joskin laajemmat, maailmat näyttävät tänä päivänä jo melkoisen vanhentuneilta. Onneksi Spyron kanssa aiemmin työskennellyt Toys for Bob, on ottanut haasteen vastaan ja luonut lohikäärmeiden maailman alusta asti ottaen rohkeasti luovia vapauksia lisäämällä rutkasti yksityiskohtia pelin kenttiin. Spyron syöksemä tuli polttaa nyt nurmikkoa ja vihollisia, sekä valaisee pimeitä ympäristöjä. Lohikäärmeiden ja rivivihollisten uudistetut designit näyttävät myös entistä persoonallisemmilta. Vanhat tutut musiikit luovat edelleen tunnelmaa kenttiin.

Olin hieman pettynyt, että Spyro 2:sta ja Year of the Dragonista ei vieläkään paljastettu pelikuvaa messujen aikana, mutta mitä lähemmäs pääsemme pelin julkaisua, aletaan niitäkin hiljalleen kiusoittelemaan uusien kuvakaappausten ja videopätkien muodossa. Joka tapauksessa Spyro Reignited Trilogy vaikuttaa oikein lupaavalta paketilta nostalgiannälkäisille pelaajille ja toivon mukaan myös uusi sukupolvi innostuu vielä Spyron seikkailuista, aivan kuten minäkin lapsena.

Hazuki_exen valinnat

Dead or Alive 6 (julk. ???)

Peli jonka julkistamista en olisi kuuna päivänä uskonut näkeväni. Viime vuonna käytyjen DOA5-kinkerien jälkeen piti Tecmon paljastaa jotain todella suurta ja kun mitään ei sitten lopulta saatukaan, tohdin jo kuvitella että Dead Or Alive -pelisarjan taival olisi tullut päätökseensä. Nyt kuitenkin Koei Tecmo on päättänyt ottaa itseään niskasta kiinni ja lähteä kokeilemaan onneaan uudella DOA-pelillä. Luvassa on paluu 1v1-tappelukentille entistä vakavammalla ja vähemmän rintavalla linjalla.

Pelin trailerissa nähtiin että hahmot ovat tällä kertaa paljon nuorempia kuin aiemmissa osissa, hieman tulevan Soul Calibur 6 -pelin tapaan. Lukuisien paljastavien pukukokonaisuuksien sijaan fokus tuntuu olevan lihan tummentamisessa sekä pelisarjan vähemmän tutuissa mieshahmoissa. Jopa messualueella olevassa demossa oli miehiä enemmän kuin naispuolisia kurittajia, ja tällä pienellä tempauksella Team Ninja haluaa varmastikin viestiä sitä että nyt on oikeasti aika muutokselle, ja aletaan oikeasti ottamaan tappelupeliskene viimeisen päälle tosissaan eikä tarjoilla vaan loputonta pikkutuhmaa fanserviceä. Pienissä pelikuvapätkissä saatiin myös nähdä että peliin on nyt tulossa special-iskut, jotka varmasti tulevat jo yksinään muuttamaan pelin suuntaa entisestään. Seuraavissa EVO-mittelöissä kyseisen pelin pitäisi olla jopa ihan yleisön pelattavissa, ja tuskin maltan odottaa kuulevani siitä pelaajien mietteitä sekä tietysti kattavaa määrää lisätietoja.

Devil May Cry 5 (julk. ???)

Capcom – check!
Kreisi överiaction – check!
Robottikäden omaava Nero – check!
Parrakas Dante – check!

Itse en kuulu niihin tyyppeihin jotka aikoinaan vihasivat DMC-reboottia kuin ruttoa konsanaan, mutta sanottakoon että olisin jo silloin mieluummin ottanut kuitenkin oikean jatko-osan rebootin sijaan, koska en avoimesti nähnyt mitään syytä sarjan uudelleenkäynnistykselle. Devil May Cry 4 oli jo ottanut askeleen kohti tulevaisuutta tuomalla sarjaan uuden päähahmon jolla oli kuitenkin selvä yhteys aiempien sarjan pelien tapahtumiin, unohtamatta kuitenkaan sarjan päähahmoa Dantea, jolle annettiin vanhempi olemus sekä myöskin tärkeä rooli kyseisen pelin tarinassa.

Nyt kuitenkin Devil May Cry 5 on totisinta totta. Vaikka sen ulkoasu onkin selvästi ottanut enemmänkin realistisen muodon animu-ulkokuoren sijaan, en voi sanoa olevani tyytymätön tähän ratkaisuun. Luvassa tulee takuuvarmasti olemaan nautinnollista, nopeatempoista sekä tyylikästä hack’n slash-mättämistä hienoissa maisemissa, pistelaskurin rullatessa sekä kornin musiikin soidessa taustalla.
Se jos jokin meikäläiselle sopii. Niin ja mainitsinhan jo että Dantella on parta?

Lionheadin valinnat

Satisfactory (julk. ???)
Valitettavasti simuja ei juurikaan missään pressissä nähty pl. kävelysimut, joten piti tyytyä tehdastyöläissimulaattoriin. Satifactory vaikuttaa juurikin peliltä mihin saa upotettua sen 2-300h pelkästään pelin omia tuotantolinjoja hioen täydellisemmäksi ilman juurikaan etenemistä. Siihen päälle vielä nettimoninpeli niin voiko tästä enään täydellisemmmäksi tulla?

Anno 1800 (julk. ???)

Ei ollut näköjään ihan mikään uunituore julkistus mutta hienoa matalalentoa tutkan alla on tämä peli onnistunut viettämään. Tulevaisuudesta on palattu pelisarjan juurille ja kaikenmaailman hipit sekä muut teknohörhöt ovat saaneet väistyä työläisten, aatelisten yms. tieltä. Odotuksissa on että sodankäynti olisi tuotu mukaan mutta olisiko peli enää siinä vaiheessa Anno-sarjan peli?

NK:n valinnat

Resident Evil 2 Remake (julk. 25.1.2019)

Joku nokkela nokankoputtelija voisi sieltä takarivistä huudella että ”Hei NK! Ethän sä tykkää kauhupeleistä!”. Tälle ihmiselle näytän keskarin jälkeen virallista Capcom-fanipoikakorttiani, samalla todeten että alkuperäinen Resident Evil 2 on yksi ykköspleikkarin hienoimpia pelejä.

Peli näyttää syötävän hyvältä ja se tuntuu olevan hieno paluu sarjan kulta-aikoihin, tuoden mukanaan kuitenkin modernia otetta. Vihdoin mukaan saadaan myös ”taktisempi elementti” Dead Space-sarjasta tutun raajojen irrottelemisen myötä, ja tämä on asia jota olen sarjaan kiivaasti odottanut nelososasta asti. Rakkaudella ja ammattitaidolla tehdyt uudet versiot mistä tahansa vanhasta ovat aina hienoja, ja en näe mitään syytä miksi ei tämä klassikon uusi tuleminen olisi loistelias peli?

Super Smash Bros Ultimate (julk. 7.12.2018)

Vaikka kyseinen peli aiheutti esittelyhetkellään enemmänkin turhautumista kuin kiimaa, on kaikki siitä näytetty matsku kuitenkin vaan jotain niin hienoa, että paikka ostos- ja hypelistalla on selviö.

Sarjan bandwagonissa päivästä yksi, on tullut vietettyä huikeita hetkiä, joten tämä koko sarjan pitkän historian niputtaminen yhteen massiiviseen pakettiin, tuntuu koko ajan vaan paremmalta ja paremmalta ratkaisulta. Uudistukset tuntuvat tähän mennessä aika pieniltä, mutta eiköhän peliä tueta tulevina vuosina DLC:n muodossa? Ainoa huono puoli on tässä enää tämä kivuliaaksi käyvä odotus.

Drifun valinnat

Sekiro (julk. ???)

Mikäli on kuunnellut yhtäkään PBC-jaksoa missä olen ollut mukana, ei pitäisi tulla yllätyksenä, että From Softwaren uusin tuotos on odotuslistani kärjessä. Hidetaka Miyazaki kertoi kolmannen Dark Soulsin jälkeen jättävänsä Soulsit taakseen ja Sekirosta nähdyn materiaalin perusteella voidaan sanoa miehen olleen melko kyllästynyt sarjaan, niin selvä ja näkyvä ero oli mainittujen pelien välillä. Poissa ovat kaikki roolipelielementit hahmonkehitystä ja vaihdettavia varusteita myöten. Valinnanvaran heikentäminen tällä osastolla tarkoittaa toivottavasti lisää valinnanvaraa itse toimintaan, ja siltä peli ainakin tällä hetkellä näyttää. Taisteluissa ei ole häivääkään Soulsin hitaudesta vaan nyt ollaan lähempänä Niohin sulavuutta. Lisää kirjaimellista syvyyttä toimintaan tuo myös hahmolta löytyvä koukku, jolla korkeuserot eivät ole enää este eikä mikään ja jota hyödynnetään myös ihan taistelun tiimellyksessä. Ilmeisesti hahmolle tarttuu mukaan lisää laitteita pelin aikana, joten monipuolista toimintaa voi odottaa. Miyazaki ei ole vielä kertaakaan pettänyt uuden IP:n kanssa ja Sekiro näyttää jatkavan tällä linjalla. Kaikin puolin virkistävä tapaus ja ehdottomasti parasta mitä tämän vuoden E3:lla oli tarjota.

Nioh 2 (julk. ???)

Sekiron uudistaessa toimintapeligenreä rajulla kädellä, Niohin jatko-osalta toivon täysin eri linjaa. Ensimmäinen Nioh on yksi suosikkipelejäni nopean ja monipuolisen toimintasysteeminsä ansiosta ja toivon, että Team Ninjan ajatusmaailma Nioh 2:n kanssa on jotakuinkin “älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki”. Lisää samaa ja enemmän olisi Niohille paras mahdollinen suunta. Tällä hetkellä kaikki keskustelu pelin suhteen menee turhan spekulaation puolelle, sillä valitettavasti näytillä oli pelkkä CG-traileri. Joitain johtopäätöksiä trailerista pystyi kuitenkin vetämään ja yksi uudistus oli selkeästi esillä, pelihahmon youkai-voimat. Miten tämä itse pelissä esiintyy jää nähtäväksi, mutta toivon ettei perinteistä Niohin toimintaa jätetä kuitenkaan ihan varjoon. Pelkkä lyhytaikainen muodonmuutos voimakkaampien hyökkäysten kera kuulostaa aika ankealta mutta mikäli eri youkai-muodoilla kentissä pystyy etenemään kekseliäillä tavoilla tai jotkin pomotaistelut olisi täyttä youkai vs. youkai -mättöä, voisin alkaa jo kiinnostumaan. Vaikea sanoa enempää surkean trailerin vuoksi, mutta mahdotonta olla innostumatta loistavan pelin jatko-osasta.

Ja näin päättyy PBC:n E3 2018-saaga. Saa nähdä moniko näistä mainituista peleistä floppaa täysin, tai muuttuu vuosien kuluessa vaporwareksi?

Tähän blogitekstiin päättyy myös PBC:n ensimmäinen puolisko pelivuodesta 2018. Nyt vedetään niin podcastin, blogitekstien kuin videoidenkin myötä happea ainakin juhannuksen yli, ja palataan sen jälkeen sorvin ääreen. Luvassa on ainakin vuoden ensimmäisen puoliskon läpikäyntiä pelien osalta, eräänkin putkimiehen tenniksenpeluuta videorevikan muodossa, ja paljon muuta painokelvotonta. Tämän hetkeen sopivan kuvan myötä oikein makoisaa juhannusta ja älkää jumalauta kuolko jotta meidän kuulijamäärät ei laske! Älkääkä kuolko muutenkaan…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *