Vitsit Switchkseen

nintendo-switch-shot-05Nintendo yllätti viime viikolla kaikki ja julkaisi, voisi jo sanoa vihdoin ja viimein, infoa usean vuoden työn alla olleesta, NX-työnimellä tunnetusta konsolistaan. Näytti vahvasti siltä että Nintendo panttaisi kaikkea mahdollista tietoa laitteestaan julkaisuviikolle asti mutta ihme ja kumma firma sai kuin saikin jotain konkreettista aikaan ja maailma odotti henkeään pidätellen kolmen minuutin mittaista mainosvideota. Videon otsikosta jo paljastui että NX olisi historiaa ja tästä lähtien apparaatti tunnettaisiin nimellä Nintendo Switch ja muutama viime kuukausina rikkinäisten puhelimien kautta korviin kantautunut nettihuhu realisoitui laitteen videolla näkyneisiin ominaisuuksiin. Kolmen minuutin videossa toki pääosassa laitteen toimintojen lisäksi olivat mallikatalogin sivuilta kerätyt nuoret aikuiset joten voidaan puhua vasta pintaraapaisu-tason faktoideista. Pääasia kaikessa tässä oli kuitenkin se että vihdoin ja viimein voidaan jättää utopistisimmat spekulaatiot ja suomalaisnörttien tekemät 3D-tulostukset netin huumoriosastolle ja keskittyä vihdoin valmistajan itsensä antamiin tosiseikkoihin.


_92004921_swtchlead976Nintendon viimeiset neljä vuotta eivät ole kotikonsolirintamalla olleet kovinkaan ruusuisia. Wiin suurmenestyksen aiheuttama vauhtisokeus näkyi paskana tekemisenä lähes kaikessa mitä Wii U teki läpi elinvuosiensa ja tästä kaikesta Nintendo maksoi kovaa hintaa kilpailijoiden lähestulkoon pitäessä nipponin legendaarista pelitaloa pilkkanaan. Lisäksi toimistollakin kuohui kun firman rakastettu presidentti Satoru Iwata menehtyi pitkäaikaisen sairastelun jälkeen ja miehen visioista ja suunnitelmista nautitaan enää pilven reunalla Nintendon maanantaipalaverien sijaan.

Käsikonsolipuolella sen sijaan on lafkalla mennyt lujaa ensimmäisen 3DS:n alkukompuroinnin jälkeen joten kyseistä vempainta on kiittäminen siitä että Nintendo on onnistunut Wii U:n konttaamisesta huolimatta säilyttämään edes jonkinlaisen katu-uskottavuuden pelialalla. Ennen Switchin julkaisua on Nintendo nimenomaan mesonnut markkinoilla kotikonsolin ja käsikonsolin kanssa, tarjoten molemmille laitteille aina ne ominaisimmat ja toimivimmat pelikokemukset (iso syy siihen miksi Sonyn käsikonsoleita ei niin lämmöllä muistella) jotka ovat erotelleet ne selkeästi omiksi tuoteperheikseen ja pelialustoikseen. Uuden konsolin myötä tuo kaikki tulee kuitenkin muuttumaan sillä yksi niistä tuhansista ”varmana tietona” pelaavalle kansalle myyty nettihuhu Nintendon mykkäkoulun ja mediahiljaisuuden ajoilta osoittautui todeksi. Switch tulee kuin tuleekin olemaan hybridikonsoli joka yhdistää käsikonsoli- ja kotikonsolipelaamisen.

xl_switch6-650-80Asia mikä Nintendoa on jopa flopanneilla konsoleilla pitänyt viime vuosina relevanttina, on sen yksinoikeustuotanto. Kun 3DS oltiin tuomitsemassa alimpaan konsolihelvettiin täytenä katastrofina, Nintendo näytti tekemisen mallia tuomalla konsolille parin viikon sisään toisistaan Super Mario 3D Landin sekä Mario Kart 7:n ja tarinan lopun voittekin katsoa 3DS:n myyntitilastoista. Wii U:ta ei muistaisi tällä hetkellä enää kukaan ellei sille olisi vuoden 2014 aikana tämän konsolisukupolven parhaita pelejä aina Donkey Kong Country Tropical Freezen kautta Super Mario 3D Worldiin asti. Myös kansaa ja etenkin pelaavaa yhteisöä villinneet Splatoon ja Super Mario Maker voidaan laskea menestyjiksi tällä flopanneella kansalla. Namedroppailu sikseen ja asiaan.

Nintendolla on omien in-house-jaostojensa lisäksi myös lukuisia muita yhtiöitä omistuksessaan ja siihen päälle vielä maailman tunnetuimpien pelisarjojen kanssa erikoisia pykäliä sisältäviä yksinoikeussopimuksia. Nintendo Switchin kanssa Nintendo pääsee viimein yhdistämään niin käsikonsoli- kuin kotikonsolikirjastonsa. Aiemmin tuli mainittua se miten firman yksi vahvuuksista on nimenomaan ollut kotikonsoli- ja käsikonsolilinjastojen identifiointi jonka johdosta nykyään moni Nintendon oma sarja tunnetaan nimenomaan käsikonsolisarjana ja vice versa. Pokémonin pääsarjan pelit, Fire Emblemit (Radiant-saagan konsolipeleistä huolimatta), Mario&Luigi-pelit, Capcomin omaisuutta oleva supersuosittu Monster Hunter-sarja, kaukaisissa haaveissani siintävä Advance Wars-sarja jne. Jokainen mainituista on enemmän tai vähemmän profiloitunut käsikonsolituotteeksi kun taas Smash Bros-pelit, Marion 3D-tasoloikat, Pikmin-pelit, isomman kokoluokan Zelda-seikkailut yms. lisätään jonon jatkeeksi Mario Kartien, Metroidien (kyllä, se on vielä elossa) Donkey Kongien ja Animal Crossingien kanssa, saadaan kasaan sen tason line-up jolla luulisi osaavissa käsissä olevan erittäin helppo täytellä julkaisukalenterissa olevia tyhjiä slotteja joka on 3rd party-tahojen tuen puuttuessa ollut Nintendolle erittäin iso akilleen kantapää viime vuosina.

niantuvKolmannen osapuolen kehittäjät ja julkaisijat ovatkin antaneet jo tukensa Nintendo Switchille mutta vielä ei kannata innostua siitä ”kuinka Platinum, From Software, EA ja muut tahot tulevat tekemään pelejä Switchille”. Samanlaista 3rd party-listaa nähtiin niin Wii U:n julkaisun aikana kuin Wiinkin alkutaipaleilla ja kaikki muistavat varmaan miten niiden kanssa kävi. Tarkkoja speksejä ei ole vielä Switchistä julkaistu mutta muutamassa haastattelussa ovat kehittäjät kehuneet konsolin helppoa infrastruktuuria joten multiplattarien askarteleminen laitteelle on luultavasti helpompaa kuin Nintendon aiemmilla vehkeillä. Ruusuisia puheita mutta kuten pelialalla ollaan niin kovin usein nähty, koskaan ei kannata olla varma ennen kuin näkee konkreettisen todisteen edessään… ja Duke Nukem Foreverin tapauksessa ei kannata olla varma vielä silloinkaan.
nintendoswitch-large_transnjjoebt78qiaydkjdey4cphw_iipzqunp2ejaifcgywNintendo Switchin isoin koukku tulee siis olemaan ominaisuus jolla voit saumattomasti jatkaa kotona aloittamaasi peliä myös kodin ulkopuolella. Nykyisin toki jopa käsikonsolipelaaminen on siirtynyt enemmän sisätiloihin mutta esimerkiksi bussi-/juna- ja lentomatkoja kulutettaessa tulee tämä ominaisuus olemaan painonsa arvosta kultaa. Mainosvideossa myös oleellinen seikka oli porukalla pelaaminen mahdollisimman luontevasti yhdellä Switchillä. Yhdenkin konsolin roudaaminen kaverin kämpille (tai hämyisille tehdasrakennuksille kuten mainosvideossa esitettiin) mahdollistaa mukana tulevan ohjainjärjestelmän myötä vähintään kahden pelaajan moninpelituokion jossa toki isona riskinä on televisioruutua pienemmän näyttöpäätteen pärjääminen split-screeniä hyödyntävien pelien kanssa.

Saumattomuus ja sosiaalisuus voidaan siis laskea laitteen tematiikkoihin ja tämän luulisi vetoavan isoon osaan maailman pelaajista. Nintendo Switchillä on kuitenkin vielä pitkä matka esimerkiksi PS4:n kaltaiseen (vaikkakin tällä hetkellä hiipuvaan) markkinadominanssiin ja kaksi suurta estettä tullaan näkemään jo heti julkaisussa…:

1. Hintalappu konsolin kyljessä on iso tekijä ja Nintendo Switch on tässä tapauksessa erittäin hankalassa tilanteessa. Kun markkinoilla on PS4 sekä Xbox One jotka ovat jo konkarivuosiin yltäneitä viihdelaitteistoja, on erittäin hankala lähteä näitä vastaan huomattavasti korkeammalla hintalapulla. Siinä ei paljoa julkaisupelien joukossa oleva Zeldakaan auta jos joudut maksamaan vielä erittäin vähäisellä pelimäärällä varustetusta laitteistosta useita satasia enemmän kuin ns. tutuista ja turvallisista pelikonsoleista joilla on pelejä hommattavaksi aivan posketon määrä. Jos konsolin julkaisussa lähtöhinta on jollain ilveellä vanilla-mallista (ei siis bundle-peliä mukana) alle 300€, voi Nintendo alkaa keskittymään rahasäiliön rakentamiseen sillä uusi rahaprintteri on valmis. Jos mennään yli 350€ lähtöhinnan, voi kyyti olla kylmää.

2. Mikä on jokaisen kannettavan viihdelaitteen A ja O? Ei, se ei ole Tinder vaan akku ja etenkin sen kesto. Mainosvideolla ison roolin sai Skyrimin tuleva HD-remaster ja jos laite kykenee pyörittämään kyseisen nimikkeen kaltaisia pelejä kalpenematta kilpailijoilleen, tarvitsee se rutosti tehoja ja tehot syövät akkua. Switchin akun on käytännössä pakko kestää yli kuusi tuntia tai laite joutuu naurunalaiseksi markkinoilla jossa jopa Applen laitteet nykyisin pystyvät tarjoamaan yli 2h kestävää akunkestoa.
nintendo-switch-796x397Näiden lisäksi on vielä lukuisia auki olevia kysymyksiä aina julkaisupeleistä myyntipakettien sisältöön mutta ne eivät ole niin oleellisia hyvään starttiin.

Tulevaisuus on nyt mutta Nintendo jatkaa edelleen oman polkunsa kulkemista. On hienoa että pelialalla on yhä Nintendon kaltainen riskien ottaja joka ei lisäile uusiin konsoleihinsa vain lisää pikseleitä (ilman 4K blu-ray-tukea tietenkin) mutta kuten markkinat ovat viime aikoina näyttäneet, riskeillä ei luoda suurta menestystä. Nähtäväksi jää toimiiko Nintendon uhkapeli samalla volyymillä kuin Wiin aikoina mutta ainakin ensimmäiset askeleet lupaavat hyvää jos pelimedian ja pelaavan maailman reaktiohin on uskominen.

Palataan tähän asiaan maaliskuussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.