Käsikonsolipuolella sen sijaan on lafkalla mennyt lujaa ensimmäisen 3DS:n alkukompuroinnin jälkeen joten kyseistä vempainta on kiittäminen siitä että Nintendo on onnistunut Wii U:n konttaamisesta huolimatta säilyttämään edes jonkinlaisen katu-uskottavuuden pelialalla. Ennen Switchin julkaisua on Nintendo nimenomaan mesonnut markkinoilla kotikonsolin ja käsikonsolin kanssa, tarjoten molemmille laitteille aina ne ominaisimmat ja toimivimmat pelikokemukset (iso syy siihen miksi Sonyn käsikonsoleita ei niin lämmöllä muistella) jotka ovat erotelleet ne selkeästi omiksi tuoteperheikseen ja pelialustoikseen. Uuden konsolin myötä tuo kaikki tulee kuitenkin muuttumaan sillä yksi niistä tuhansista ”varmana tietona” pelaavalle kansalle myyty nettihuhu Nintendon mykkäkoulun ja mediahiljaisuuden ajoilta osoittautui todeksi. Switch tulee kuin tuleekin olemaan hybridikonsoli joka yhdistää käsikonsoli- ja kotikonsolipelaamisen.
Nintendolla on omien in-house-jaostojensa lisäksi myös lukuisia muita yhtiöitä omistuksessaan ja siihen päälle vielä maailman tunnetuimpien pelisarjojen kanssa erikoisia pykäliä sisältäviä yksinoikeussopimuksia. Nintendo Switchin kanssa Nintendo pääsee viimein yhdistämään niin käsikonsoli- kuin kotikonsolikirjastonsa. Aiemmin tuli mainittua se miten firman yksi vahvuuksista on nimenomaan ollut kotikonsoli- ja käsikonsolilinjastojen identifiointi jonka johdosta nykyään moni Nintendon oma sarja tunnetaan nimenomaan käsikonsolisarjana ja vice versa. Pokémonin pääsarjan pelit, Fire Emblemit (Radiant-saagan konsolipeleistä huolimatta), Mario&Luigi-pelit, Capcomin omaisuutta oleva supersuosittu Monster Hunter-sarja, kaukaisissa haaveissani siintävä Advance Wars-sarja jne. Jokainen mainituista on enemmän tai vähemmän profiloitunut käsikonsolituotteeksi kun taas Smash Bros-pelit, Marion 3D-tasoloikat, Pikmin-pelit, isomman kokoluokan Zelda-seikkailut yms. lisätään jonon jatkeeksi Mario Kartien, Metroidien (kyllä, se on vielä elossa) Donkey Kongien ja Animal Crossingien kanssa, saadaan kasaan sen tason line-up jolla luulisi osaavissa käsissä olevan erittäin helppo täytellä julkaisukalenterissa olevia tyhjiä slotteja joka on 3rd party-tahojen tuen puuttuessa ollut Nintendolle erittäin iso akilleen kantapää viime vuosina.
Saumattomuus ja sosiaalisuus voidaan siis laskea laitteen tematiikkoihin ja tämän luulisi vetoavan isoon osaan maailman pelaajista. Nintendo Switchillä on kuitenkin vielä pitkä matka esimerkiksi PS4:n kaltaiseen (vaikkakin tällä hetkellä hiipuvaan) markkinadominanssiin ja kaksi suurta estettä tullaan näkemään jo heti julkaisussa…:
1. Hintalappu konsolin kyljessä on iso tekijä ja Nintendo Switch on tässä tapauksessa erittäin hankalassa tilanteessa. Kun markkinoilla on PS4 sekä Xbox One jotka ovat jo konkarivuosiin yltäneitä viihdelaitteistoja, on erittäin hankala lähteä näitä vastaan huomattavasti korkeammalla hintalapulla. Siinä ei paljoa julkaisupelien joukossa oleva Zeldakaan auta jos joudut maksamaan vielä erittäin vähäisellä pelimäärällä varustetusta laitteistosta useita satasia enemmän kuin ns. tutuista ja turvallisista pelikonsoleista joilla on pelejä hommattavaksi aivan posketon määrä. Jos konsolin julkaisussa lähtöhinta on jollain ilveellä vanilla-mallista (ei siis bundle-peliä mukana) alle 300€, voi Nintendo alkaa keskittymään rahasäiliön rakentamiseen sillä uusi rahaprintteri on valmis. Jos mennään yli 350€ lähtöhinnan, voi kyyti olla kylmää.
2. Mikä on jokaisen kannettavan viihdelaitteen A ja O? Ei, se ei ole Tinder vaan akku ja etenkin sen kesto. Mainosvideolla ison roolin sai Skyrimin tuleva HD-remaster ja jos laite kykenee pyörittämään kyseisen nimikkeen kaltaisia pelejä kalpenematta kilpailijoilleen, tarvitsee se rutosti tehoja ja tehot syövät akkua. Switchin akun on käytännössä pakko kestää yli kuusi tuntia tai laite joutuu naurunalaiseksi markkinoilla jossa jopa Applen laitteet nykyisin pystyvät tarjoamaan yli 2h kestävää akunkestoa.
Tulevaisuus on nyt mutta Nintendo jatkaa edelleen oman polkunsa kulkemista. On hienoa että pelialalla on yhä Nintendon kaltainen riskien ottaja joka ei lisäile uusiin konsoleihinsa vain lisää pikseleitä (ilman 4K blu-ray-tukea tietenkin) mutta kuten markkinat ovat viime aikoina näyttäneet, riskeillä ei luoda suurta menestystä. Nähtäväksi jää toimiiko Nintendon uhkapeli samalla volyymillä kuin Wiin aikoina mutta ainakin ensimmäiset askeleet lupaavat hyvää jos pelimedian ja pelaavan maailman reaktiohin on uskominen.
Palataan tähän asiaan maaliskuussa.