Pari viikkoa sitten pelaavan maailman mielessä romahti, kuin vanhan Obi-Wanin mielessä konsanaan Alderaanin räjähtäessä päreiksi ensimmäisessä Star Wars-leffassa. Huhukipinät rakastetun Telltale-pelitalon ongelmista roihahtivat muutaman tunnin aikana todelliseksi uutisroihuksi, kun firman irtisanoutumiset ja taloudellinen tilanne tulivat julki. Eihän siitä ollut hemmetti sentään kuin vasta kuusi vuotta, kun yhtiö nosti itsensä kultaiselle jalustalle Walking Dead-pelinsä myötä, ja onnistui siinä pysymään lukuisten muiden Walking Deadin menestyskaavaa noudattavien pelinimikkeidensä kanssa. Silmänlumettahan tuo kaikki lopulta oli.
Telltalen pelimyynnit olivat sen ihkaensimmäisen Walking Dead-tarinoinnin jälkeen laskeneet kuin sen surullisenkuuluisan lehmän vieläkin surullisenkuuluisampi häntä, ja vaikka pelimedia onnistuikin hyperummutuksellaan luomaan jonkinlaisen illuusion menestystä kylvävästä pelitalosta, puhuivat tilastot itsessään paljon karumpaa kieltä. Ensimmäisen Walking Dead-sesongin jälkeen ilmestyneet The Wolf Among Us ja Walking Deadin kakkoskausi, niittivät toki viljaa ihan hyvillä numeroilla, mutta sen jälkeen Telltalen julkaisut valuivat myyntiluvuiltaan sinne tavallisten pulliaisten joukkoon, myöhemmin jopa reilusti kyseisen mediaanin alapuolelle.
Rahaa ei suinkaan mennyt teknologiaan, josta todisteena pelimoottori, jota ei päivitetty tämän vuosikymmenen aikana kertaakaan. Rahaa meni hieman firman laajentamiseen, sillä ensimmäisen Walking Deadin menestyksen myötä, yhtiön headcount kasvoi ja sisään tuotiin operatiivista osaamista hieman lisää. Eniten rahaa paloi kuitenkin peleissä käytettyihin lisensseihin, joita eivät suuret firmat suinkaan ilomielin tarjonneet ikinä Telltalelle Walking Deadin yllätysmenestyksen myötä, vaan firma ihan itse joutui näistä maksamaan. Walking Dead oli yhtiölle todellinen lottovoitto, sillä se oli hankkinut lisenssin nimenomaan alkuperäislähteenä toimivaan sarjakuvaan, joka oli tuolloin vielä halpaa kuin saippua, TV-sarjan ollessa vielä vain pilke megamenestyksen silmäkulmassa. Voitte vain kuvitella kuinka paljon paalua ovat menestyksensä huipulla olleiden Game Of Thronesin tai Guardians Of The Galaxyn lisenssit yhtiölle maksaneet?
Tarinankerronnan mestarien tarina päättyikin sitten dramaattisimmalla mahdollisella tavalla, mutta ei kuitenkaan ilman opetusta. Telltale on jälleen yksi malliesimerkki pelialalla valitettavan yleiseen ”fall from grace”-kaavaan, jossa yhden täysosuman jälkeen iskee laiskuus, jonka johdosta kilpailijat menevät heittämällä ohi, samalla kun itse lypsät vieläkin sitä kuiviin imettyä utaretta vuosi toisensa jälkeen. Toivottavasti Telltalen kaltaisen pidetyn studion esimerkki, saa muut tahot ajattelemaan, että niitä myyntikäppyröitä ja markkinatrendejä kannattaa katsella ihan tosissaan, eikä vain aina ajatella että ”jos se seuraava peli sitten taas möisikin paljon?”.
