Platinaista kamaa

Tämän viikon perjantaina, on aika taas hankkia platinaa. Ei siis mitään PS4-pelien 100% läpäisyyn liittyvää, eikä myöskään levymyyntiin, vaan hankkia uusi Platinum Gamesin toimintapeli. Toimintapelien mestariksikin kutsuttu pelitalo, on viime vuosina kokenut hieman takapakkia pelipuolella, kun firman likimain virheetön pelikirjasto sai täytteekseen muutaman Activisionille tilaustyönä tehdyn köpöisen lisenssipelin, sekä pitkään valmistuksessa olleen Xbox One -eksklun (Scalebound) peruuntumisen. Myös Wii U:n karmaisevaan Star Fox Zeroon, oli firma jotenkin onnistunut sotkeentumaan, mutta kolikon kääntöpuolella onneksi viimeisen viiden vuoden ajalta Nier: Automatan ja Bayonetta 2:n kaltaisia moderneja klassikkoteoksia, jotka ovat vielä sitä ehtaa Platinum Games -tavaraa, jota perjantaina ilmestyvä Astral Chain ennakkotietojen mukaan myös edustaa.

Mitä sitten on tämä ”Platinum Games -tavara”? Firma kuitenkin on tehnyt kaikkea maan ja taivaan väliltä, vaihtelevalla laadulla. On verkossa pelattavaa 3rd person -brawlausta (Anarchy Reigns), ylidramaattista avaruustaktikointia (Infinite Space), Pikmin-kloonia (Wonderful 101) ja vaikka kolmiulotteista SHMUP-räiskyttelyä (Star Fox Zero). Kaikki firman pelejä pelanneet tietävät kuitenkin sisimmissään mistä Platinumin loistokaavat syntyvät joten kerrotaan ihmeessä muillekin.

Yksi Platinum Gamesin neljästä kantaisästä, Atsushi Inaba, kävi aikoinaan läpi vuoden 2016 GDC-tapahtumassa Platinumin näkemystä hyvästä toimintapelistä. Keynote-puheen aikana olisi hyvin voinut täytellä Platinum Games -bingoruudukkoa, sillä sieltä ilmenivät ne kaikki asiat, joita yleensä maiskutellen yhtiön tekeleissä pääsee pelailemaan.

Tärkein elementti Inaban sanojen mukaan, on saada toimintapeliin joku pelillinen koukku. Bayonettan tapauksessa se on Witch Time -mekaniikan ympärillä pyörivä taistelujärjestelmä, Vanquishin tapauksessa slaidi, Madworldissa ympäristöjen hyödyntäminen tapoissa, MGR:n pilkkomismekaniikat jne.

Toiseksi tärkeimpänä aspektina Inaba piti progressiivista unlockailua, joko uusien kykyjen tai uusien pelattavien hahmojen muodossa. Elementti joka Inaban mielestä pitää pelaajan mielenkiinnon yllä, ja antaa tälle halun päästä pelissä eteenpäin.

Kolmantena seikkana mies mainitsi vielä tietynlaisen palkitsevuuden, mitä pelin ydinmekaniikkaan tulee. Firman toimintapelejä kuulemma pelaavat muutkin kuin ns. core-gamerit (mitä ei kyllä uskoisi kun myyntilukuja katsoo), joten pelimekaniikat tulee olla vähemmän pelaaville helposti omaksuttavat, mutta palkitsevat niille jotka paneutuvat pelin saloihin.

Kaikki nämä kohdat tuntuvat pätevän myös tulevaan Astral Chainiin, joten on lupa odottaa hyvää.

Myös hahmodesign on erittäin isossa osassa Platinumin kulta-aikojen peleissä. Päähahmoihin saadaan lähes poikkeuksetta aina jokin kiinnostava elementti joko designin, tai puhtaasti käsikirjoituksen puolelta. Mikäli sattuu käymään niin että päähahmo ei olisi ihan niin vahva, että jaksaisi kannatella pelin hahmopuolta, ovat Platinumin pelien sivuhahmot onnistuessaan melkoista Pixarin sivuhahmot -tason tavaraa.

Isona osana Platinumin identiteettiä, on myös itse toiminta. Firmaa kutsutaan toimintapelien mestariksi, ja tämä maine on kyllä hankittu ihan pätevillä näytöillä. Platinumin pelien äksöni, ei ole suinkaan mitään Soulsien tai Sekiron kaltaista shakkia, vaan äärimmäisen tyydyttävältä tuntuvaa kurmottamista, joka saa pelaajan tuntemaan itsensä elämää suuremmaksi mättösankariksi. Meno on yleensä totaalisen överiä joko pelihahmon liikearsenaalin, tai sitten ympärillä tapahtuvan skenaarion myötä. Sinne kuuluisaan yhdenteentoista pykälään säädetyt audiovisuaalit rytmittävät hyvin toimintabalettia, ja jokaisen vihollisjoukkion kanssa käydyn yhteenoton jälkeen pelaajilla on yleensä melkoinen bad ass -fiilis… ellei sitten ruudulla ole game over -teksti.

Kuten tuli aiemmin mainittua, on Platinum muutaman heikomman vuoden jälkeen palaamassa jälleen tunkion kukoksi. Nier: Automata on kaikessa oudossa monipuolisuudessaan yksi viime vuosien kiitellyimpiä tapauksia, ja Astral Chain on ennakoiden perusteella erittäin kova tapaus. Firmalla on myös lippaassaan julkistuksen (sekä teaser-trailerin) asteelle päässeet Bayonetta 3 ja Babylon’s Fall, joten mikäli Astral Chain jatkaa Nier: Automatan viitoittamalla tiellä, on laadukkaiden (toiminta)pelien ystäville luvassa tulevinakin vuosina mannaa mahan täydeltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *