GameXpo – Puuhastelua vai potentiaalia?

image (1)

Suomen suurimmaksi videopelitapahtumaksi itseään tituleeraava GameXpo on tältä vuodelta taputeltu. Helsingin Messukeskus täyttyi taas kerran sadoista pelaajista ja pelaamisesta kiinnostuneista tahoista joilla jokaisella oli omat agendansa sekä mielenkiinnon kohteensa messutarjonnasta… messutarjonnasta joka oli laihtunut viime vuosista entisestään.

Kun pelaamispuoli pari vuotta sitten erotti itsensä DigiExpo-nimikkeestä omaksi messutapahtumakseen, nousi ”kentällä” iso haloo. Vaikka pelaaminen ja pelikulttuuri olikin ollut iso osa DigiExpoa, oli silti äärimmäisen herkullista maiskutella ajatusta siitä että vihdoin ja viimein tänne kylmään ja synkkään härmään saataisiin vihdoinkin jo nimen perusteella pelkästään pelaamiseen keskittyvä pelitapahtuma jollaisia näkee yleensä vaan nettistriimeissä ja kansainvälisten pelipersoonien somefiidissä.

image

Nyt kun GameXpo on saanut suorittaa kahden vuoden ajan, aletaan olemaan perimmäisten kysymysten äärellä. Kotimainen peliskene elää niin kuluttaja- kuin markkinapuolellakin kulta-aikaansa ja silti tuntuu että tapahtuma pienenee ja epäfokusoituu vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Jos vielä DigiExpojen aikaan nimenomaan se pelaamiseen keskittyvä puoli oli kotimaisessa mittakaavassa erittäin hyvällä tasolla (vaikka tilaa jouduttiin jakamaan digituotteiden ja SkiExpo-tapahtuman kanssa) niin ei käy hirveästi järkeen että nyt kun nimi antaa olettaa silkkaan pelaamiseen keskittyvää tapahtumaa, on itse tapahtuma pienempi kuin junnujalkapallojoukkueen myyjäiset.

Katso-lehden peleistä diggaileva päätoimittaja Kirsi Lindh-Mansikka jakoi Twitterissä varsin osuvan kuvauksen messutapahtumasta.

”Gamexposta tuli jotenkin paha mieli. Nurkkaan ahdettu sekasotku. Ei edes Mariota halattavana.”

Osuvaa kamaa ottaen huomioon sen että SkiExpo-tapahtuman kanssa samaan aikaan järjestetty GameXpo oli kirjaimellisesti ängetty messuhallin laitimmaiseen nurkkaan ja missään ei näkynyt mitään pelihahmoja ellei lukuihin lasketa pelitubettajia tai cosplayn SM-kisoihin osallistuneita tahoja joilla hyvällä mäihällä sattui olemaan pelihahmo cossinaan.

gamexpo-008-1024x683

Mitä sitten GameXpon pitäisi alkaa tekemään toisin jotta nimenomaan se pelaava ja peleistä pitävä/kiinnostunut yleisö ottaisi tapahtuman vastaan huomattavasti vähemmällä nyrpeydellä mitä nyt kahden vuoden aikana on saanut tapahtuman jälkipyykkiä pestessä saanut kuulla? Otetaanpa tähän muutama knoppi ja muistetaan samalla että ei olla videopelaamisen emämaassa saatikka Donald Trumpin valtakunnassa joissa kaikki pelaamiseen liittyvä on tunnetusti isompaa ja suuremmalla rahalla pyörivää.

  1. Tee messuista enemmän pelitapahtuman näköinen

Cosplayn SM-kisat oli ovela tapa saada paikalle yleisön seassa liikkuvia pelihahmoja mutta kun kyseisen tapahtuman osallistujista iso osa oli manga- ja animehahmoja, ei suunnitelma (jos se oli suunnitelma?) mennyt ihan nappiin. Pelimessujen pieni mutta varsin iso juttu on se että näet siellä yleisön seassa talsimassa isot pehmoversiot suosikkihahmoistasi joten ensi vuodeksi hieman panostusta siihen että Bergsalalta saadaan lahden toiselta puolelta Mario-puku, Crash Bandicoot-asu luulisi vielä löytyvän Nordiskin jostain varastosta ja Master Chief-asu ei myöskään voi olla kovin vaikea kuskata jälleen tänne kylmään pohjolaan. PBC:n tyypit voivat vaikka esittää kaikkia hahmoja koko messuviikonlopun ajan ruokapalkalla (oikeuden muutoksiin pidätetään).

414515-nintendo-nyc

  1. Tuo messuille mahdollisimman paljon uunituoreita tai julkaisemattomia pelejä

Messutapahtumien pääasiallinen tarkoitus on myynti ja markkinointi. Myykö tai markkinoiko usean sadan euron laitetta se että esittelet messuilla sille kolme vuotta sitten julkaistua heikkoa tasoloikkapeliä, etenkin kun hitusen parempi jatko-osa samalle pelille on vähän yli kuukauden vanha ja paljon parempaa markkinointimateriaalia itse konsolille. Suomessa on kuitenkin sen verran hyvät välit useaan isoon suuntaan peliteollisuudessa (mm. EA, Sony, Ubisoft, Remedy jne.) niin miksi ei näitä yhteyksiä voisi käyttää enemmän hyödyksi? Tämän vuoden GameXpo-tapahtumassa ehdottomasti isoin ylläri oli Namco-Bandain läsnäolo lukuisalla vielä julkaisemattomalla peleillä jota pääsi jopa testaamaan paikan päällä usean pelipisteen myötä. Ubisoft oli myös jälleen ihan jees-tasolla kun horisontissa siintävät Crew 2 ja Far Cry 5 olivat pelattavana uutuuttaan kiiltelevien Assassin’s Creed: Originsin ja uusimman Just Dancen kanssa. Lisää vaan tavaraa joka kiinnostaa kokeilemaan ja joilla on helppo markkinoida niitä kalliita vehkeitä joita messuilla ihmiset hyvän fiiliksen osuessa kohdille ostavat.

gamexpo-16-eme

  1. Lavoille monipuolista ohjelmaa

Kauas on jääneet ne DigiExpojen päivät jolloin koko pelipuolella oli yksi semi-pieni lava jonka päällä kuitenkin oli helvetin mielenkiintoista ja monipuolista ohjelmaa aina uusista kotimaisista julkaisuista pelimusiikkiesityksiin ja niiden vierestä vielä pelaamiskilpailuihin ja paneelikeskusteluihin. Kilpapelaaminen on isossa huudossa mutta päälava olisi paljon mielekkäämpi jos kymmenien Overwatchin alle 75kg aluepiirimestaruuskilpailuiden puolivälierien sijaan isoin stage olisi pyhitetty nimenomaan monipuoliselle ohjelmalle jotta jotkut messukävijät pääsisivät kokemaan sen perinteisen messufiiliksen jossa koko messupäivä voi mennä penkillä istuen ja lavalla tapahtuvan ohjelman seuraamiseen.

kisakuvat-2-640x480

  1. Kaikki kynnelle kykenevät kotimaiset jälleenmyyjät paikalle

Tässä maassa on hieno määrä kotimaisia pelikauppoja joista jokainen on profiloitunut omanlaisekseen kauppapaikaksi. Kaikki nämä tahot vaan mukaan messulattialle oman pömpelinstä tai alueen kanssa niin messukävijöillä on varmasti kivaa kun niin monta eri jälleenmyyjätahoa tarjoaa hitusen toisistaan poikkeavaa myytävää. Myös keräily- ja kirpparitouhut olisi kiva tuoda kerran vuodessa isolla haloolla yhden katon alle.

pkp_lahti_sisa

  1. Olennaiseen keskittyminen

Onko GameXpon tarkoitus olla tapahtuma jossa on paljon kilpapelaamista, kotimaisia pelitubettajia, pelejä, pelikasvatusta vai mitä lie vielä? Usealle näistä mainituista osasista on jo olemassa omat tapahtumansa joilla täytellään jäähallia vuosittaisella tasolla joten miksi ei vain ottaa tarkempaa fokusta nimenomaan siihen pelaamiseen ja pelikulttuuriin? Jack of all trades on kiva olla mutta mieluummin monitoimimiehen sijaan sitä varmasti jokainen meistä olisi suvereeni täysammattilainen yhden tai kahden alan puolella?

pax-east

Toivottavasti jatkossa GameXpo tulee löytämään sen itsensä näköisen ja tuntuisen paikan kotimaan peliskenessä. Tämä maa kuitenkin ansaitsee ja tarvitsee hyvin organisoidun pelitapahtuman jossa nimenomaan me videopelihenkiset pääsemme kokoontumaan hyvässä hengessä kerran vuodessa. Nyt ei suunta ole vielä kovin isoja riemunkiljahduksia herättävä mutta kunhan suurta maksavaa yleisöä kuunnellaan niin hyvä siitä vielä tulee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *