Mihin menet Hideo Kojima?

maxresdefaultKalenterivuoden 2015 isoin peliaiheinen uutinen ei suinkaan ollut Halo 5:n julkaisu, Fallout 4:n julkistaminen, Nintendon uudet konsolisuunnitelmat tai edes uuden Project Zeron länsimaissa tapahtunut sensurointi (vaikka pervoimpien pelaajien itkusta päätellen kyseessä oli Neuvostoliiton hajoamiseen verrattavissa oleva uutisjytky). Pelimaailma kohisi eniten välirikosta, jonka todellista tilannetta kukaan ei ole periaatteessa vieläkään saanut selville. Puhun nimenomaan Konamin ja Hideo Kojiman yhteisen taipaleen päättymisestä.

6a00d83452989a69e20105355435cc970c-800wiHideo Kojima on Shigeru Miyamoton kanssa ehkäpä pelimaailman tunnetuin nimi ja yksi niistä aniharvoista, joiden nimellä yksinään pystyisi jo markkinoimaan videopeliä. Mies aloitti uransa pelien parissa Konamin epävirallisen maskotin, Penta-pingviinin, tähdittämässä Penguin Adventuressa vuonna 1986 mutta se miehen uran isoin käännekohta seurasi vasta vuotta myöhemmin kun mies aloitti tietämättään elämäntyönsä pelin nimeltä Metal Gear parissa. Metal Gear nosti miehen osakkeita Konamilla sangen korkeisiin lukemiin ja pelivelho olikin aika nopeasti asemassa jossa mies sai lähestulkoon vapaat kädet projektiensa kanssa. Nämä projektit eivät suinkaan olleet pelkkää Metal Gear-sarjaan liittyvää vaan mukaan mahtui myös visuaalista novellia ja sci-fi-henkistä seikkailupeliä Snatcherin, Tokimeki-sarjan ja Policenautsin muodossa. Metal Gear on kuitenkin se sarja joka teki Kojimasta tähden Konamin toimistotiloissa ja PSonelle vuonna 1998 ilmestynyt Metal Gear Solid se peli joka teki Kojimasta tähden pelaavan maailman silmissä. Miehen uusi ote kehittämiseen oli ensimmäisen Metal Gear Solid-pelin aikana jotain ennennäkemätöntä. Pelissä yhdisteltiin monipuolista videopelaamista ja Hollywoodin toimintaleffoista tuttua tarinankerrontaa yhteen äärimmäisen laadukaaseen pakettiin ja peli on syystä melkein 20 vuotta julkaisunsa jälkeenkin yksi toimintapelien isoimmista mittatikuista.

Kuten sanottua, Metal Gear Solid nosti Kojiman puolijumalan asemaan niin pelaajien kuin miehen työnantajankin silmissä ja vastaisuudessa mies saisi täysin vapaat kädet Konamin uuden supersarjan parissa käytäviin tekemisiin liittyen. Toki mies teki Metal Gear-pelien välissä hieman terapiamielessä muitakin projekteja joista varmaankin kulttiklassikko Zone of The Enders jatko-osineen sekä innovatiiviset Boktai-pelit ovat ne kaikkein tunnetuimmat. Metal Gear on kuitenkin se asia jota mieheltä aina odotettiin ja sitä myös saatiin usean pääpelin ja sivuosan myötä. Ironista kyllä Metal Gear koitui myös miehen kohtaloksi Konamilla.
2880258-mgstpp_tgs_15_webKuten moni päivittäin uutisia seuraava on saattanut huomata, on maailmantalous surkeimmassa jamassa sitten kaiken ympäröivän luoneen alkuräjähdyksen.. tai kaikkivaltiaan luomiskertomuksen, riippuen ihan miltä kantilta asiaa katsoo. Maailmanlaajuisesti operoivia firmoja kaatuu kuin heinää ja jopa kaupunkeja ja valtioita on ajettu konkurssimaiseen tilaan viime vuosina. Joka paikassa on apeaa naamaa ja epävarmuutta taloudellisesta turvasta ja tältä valitettavalta ilmiöltä ei ole myöskään välttynyt peliala, kuten viime vuosina valitettavan paljon kasvanut pelitalojen hautausmaa todistaa. Myös Konami on yksi näistä pelialan yrityksistä joka on joutunut toteamaan tilanteen vakavuuden ja yritys on myös alkanut pelastustoimiin. Liikestrategian muuttaminen kulutuskustannuksien kannalta tuottavampaan malliin on julkisella sektorilla ilmennyt firman lausunnoista lopetta/vähentää ison kokoluokan videopelispektaakkelien tekemistä ja keskittyä enemmän isoja massoja miellyttävämpiin tuotteisiin. Kaikki tämä tuli julki samaan aikaan kun Hideo Kojima työsti viidettä pääsarjan Metal Gear Solid-peliään jo kuudetta vuotta ilman että loppua oli näkyvissä. Kojima oli jo useamman vuoden viivästyttänyt peliä ja sen kehityskustannukset olivat nousseet kehitysvuosien aikana tähtitieteellisen korkeiksi johtuen miehen jo vuosia läpikuultaneesta perfektionismista ja joidenkin mielestä jopa suuruudenhulluudesta. Konami laittoi asialle stopin ja samalla alkoivat ympäri nettiä kiertää huhut Kojiman potkuista. Huhumylly oli valtaisa ja perinteiseen japanilaistyyliin kumpikin osapuoli oli hiirenhiljaa asiasta jaellen julkisuuteen lähinnä lausuntoja jotka laittoivat tapausta entistä jäykempään umpisolmuun. Nyt tämän tekstin kirjoitushetkellä (27.10.2015) emme tiedä varmaksi edes sitä että onko Kojima sittenkään lähtenyt Konamilta vai ei. Ainoa isompi fakta on se että MGSV tuotiin markkinoille keskeneräisenä pelikokemuksena ja kumpikaan osapuoli ei kommentoi toistensa tekemisiä. Hienoa PR-työtä japsit!
vlcsnap-2015-03-03-17h23m47s201_5urqSikälimikäli Kojima on nyt tosiaan kotosalla odottelemassa työsopimuksensa umpeutumista, on erittäin mielenkiintoista spekuloida miehen tulevaisuudesta. Mies on ehkä se pelimaailman halutuin nimi niin brändi-imagollisesti kuin myös ihan silkan osaamisen kannalta joten kuka tahansa miehen riveihinsä nappaa edes freelance-pohjalta yhden ainoan projektin myötä, tulee saamaan massiivisen määrän julkisuutta ja mitä luultavammin myös aivan helvetin laadukkaan tuotteen kuluttajille myytäväksi. Käydäänpäs vähän läpi muutamia mielenkiintoisia mutuiluja tämän pelialan suurimman visionäärin mahdollisista duunikuvioista:

Elokuva-ala

Ei ole mikään salaisuus että Kojima rakastaa elokuva-alaa. Mies huuteli pelimediassa kovaan ääneen hallelujaa kun PSone mahdollisti viimein miehen visiot Metal Gear-sarjaan liittyen ja näin ollen antoi työkalut luoda Metal Gear Solidista niinkin elokuvamaisen kokemuksen kuin se lopulta oli. Miehellä on myös Hollywoodiin useita kytköksiä saunakaveri-pohjalta joten ei olisi kauhean suuri yllätys jos Kojima tarttuisi ohjaajan megafoniin jonkinlaisen elokuvan myötä. Kunhan ei aloita hommaa vuosikausia huhumyllyssä pyörineen MGS-leffan myötä sillä se olisi jo aika meta-tason kokemus eikä varmaankaan valmistuisi ennen vuotta 2083.

Platinum Games

Mies joka loi toimintapeleille uuden standardin ja pelitalo joka paranteli näitä aseteltuja standardeja. Match made in heaven eikö vain? Tässä yhteistyössä olisi aineksia vaikka minkälaiseen peli-iloitteluun mutta tosiasia on se että Platinum Games ei ole yritys sieltä rahakkaimmasta päästä ja Kojiman palkkaaminen ei ole mikään maailman edullisin asia. Platinumilla on kuitenkin hyvät välit seuraavan spekulaation kanssa joten siinä ehkä pieni porsaanreikä…?

Nintendo

Nintendo on yksi niistä harvoista pelialan tekijöistä joilla olisi rahaa palkata Kojima ihan eksklusiivisopparilla firman leipiin. Nintendon rahat yhdistettynä firman osaamiseen ja Kojiman visioihin on erittäin herkulliselta kuulostava cocktail ja kun siihen lisätään vielä tosiaan Nintendon hyvät välit muiden osaavien japanilaispelitalojen kanssa, olisi tämä tilanne erittäinkin hedelmällinen. Toisaalta Nintendolla on jo riveissään Miyamoton ja Smash Bros-mies Sakurain kaltaisia pilkunviilaajia jotka ovat useaan otteeseen koetelleet firman ylimmän johdon hermoja viivästyneillä peliprojekteillaan joten olisiko yksi mikroskooppisen tarkkaa työtä tekevä täydellisyydentavoittelija sittenkin liikaa?

Sony

Sony ja etenkin Playstation on ollut aina MGS-pelien henkinen koti vaikka sarjan pelejä onkin ilmestynyt tiuhaan tahtiin muidenkin valmistajien alustoille. Sonylla on myös kytköksiä elokuvamaailmaan joka ajaisi ylempänä mainitun kohdan asiaa ja avaisi Kojimalle tietynlaiset takaportin myös leffojen maailmaan. Tilanne on kuitenkin vähän sama kuin aiemmin mainitulla Platinumillakin eli Sonylla ei ole taloudellisia resursseja palkata Kojimaa kuin projektiluontoisesti mutta jos tämä kyseinen projekti nostaisi rahakäyrät nousuun, olisi se riski joka Sonyn kannattaa ottaa.

Freelance

Kuten on tullut todettua, on Kojiman osaaminen ja visiot tällä hetkellä pelimaailman halutuinta kamaa ja miehen faksi on varmasti laulanut Phantom Painin julkaisun jälkeen kuin lapsikuoro joulukirkossa konsanaan. Mies on myös useaan otteeseen julkisuudessa mietiskellyt kovaan ääneen miten pelien parissa työskentely on voimavaroja kuluttavaa työtä ja useaan otteeseen (lähinnä jokaisen Metal Gear-pelin julkaisun jälkeen) on mies myös fiilistellyt sapattivapaan tai varhaiseläköitymisen kanssa. Todennäköisin skenaario onkin se että Kojima oikeasti ottaa sen kauan haaveilemansa loman pelien parista ja palaa takaisin taistelukentille vasta sitten kun joku taho tarjoaa miehelle setelitukun lisäksi miehen omia ambitioita vastaavan proggiksen.
Hideo-KojimaOli Kojimasta mitä mieltä tahansa, ei käy kiistäminen miehen tärkeydestä pelialalle. Toivottavasti näistä aivoituksista ja ideoista saadaan nauttia tulevaisuudessakin muutamaa viime kuukautta sopuisimmissa merkeissä. Kunhan niiden pelien kanssa vaan ei menisi aina sitä kuutta vuotta…

1 thought on “Mihin menet Hideo Kojima?

  1. Kyllä miehelle varmasti töitä löytyy. MGS sai ainakin jo arvokkaan päätöksen, joten on aika katsoa eteenpäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.