Kalenteri on kääntynyt elokuulle joka tarkoittaa syksyä ja syksy puolestaan tarkoittaa…
URHEILUPELEJÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kaikki rakkaat vuosipäivitystekeleet ovat jälleen tulossa takaisin. Taas on rostereita päivitetty (eikä nekään ole aina ihan ajan tasalla), statseja viilailtu (päin helvettiä niistäkin iso osa) ja mikroskooppisen pieniä uudistuksia lisätty (jotka nekin on aina perseestä). On kiekkoa, futista, korista, jefua ja ties mitä muuta, mutta jälleen kerran on variaatio ja vaihtoehdot erittäin vähäisiä. Isoimmissa lajeissa on yhtä lukuun ottamatta, edelleen pelimaailmassa valloillaan monopoliasema joka on laittanut viime vuosina kilpailun nolliin, ja näin ollen tehnyt myös hallaa varsinaisen tuotteen kehitykseen. EA:n NHL-sarja on laiskistunut huomattavasti viime vuosina ja vaikka Madden-sarjan taso ei nyt olekaan missään vaiheessa kiekkoserkkunsa lailla ihan romahtanut, on kyseisen pelisarjan uudistusten määrä ollut tällä vuosikymmenellä laskettavissa yhden käden sormilla.
Koriksen puolella on NBA2K-sarja tehnyt uskomattoman laadukasta työtä jo yli puoli vuosikymmentä. Uskomattoman autenttinen pelituntuma yhdistettynä silmiä ja korvia hellivään presentaatioon, on kombinaatio joka on nostanut 2K:n sporttisarjan yhdeksi tasaisimmista suorittajista koko pelialalla. EA:n lonkerot ulottuvat myös tämän lajin puolelle, kun NBA Live-sarja yrittää pyristellä mukana, alavireisin tuloksin.
Jääkiekon ja jenkkifutiksen puolella meno onkin sitten silkkaa EA:n ylivoimaa. 2K jättäytyi pois kaukaloista kun se huomasi sen valitettavan asian joka pätee peleissä, leffoissa ja monessa muussakin; laatu ei aina myy. Jenkkifutiksen puolella EA haali 2000-luvun puolivälissä itselleen NFL-lisenssin vaatimattomasti 25 vuoden sopparilla joten jos ei joku ala tekemään kotoisesta Vaahteraliigasta lisenssipeliä, ei jefun puolella ole kovinkaan paljon muutosta luvassa nokkimisjärjestykseen tulevina vuosina.
Kyllä, tämä innovatiivinen ja kannustava fraasi pätee myös urheilupelien kilpailutilanteeseen. Takavuosina näillä mainituilla lajeilla oli huomattavasti laajempi kenttä jolla kilpailla. Muistellaanpas hieman näitä laajojen markkinoiden aikoja.
Gremlin Interactive oli ysärin puolivälin tienoilla iso nimi etenkin urheilupelien saralla omalla Actua Sports-linjastollaan. Pelit eivät todellakaan olleet kovinkaan laadukkaita kilpailijoihin verrattuna, mutta skaalaa löytyi laajalti. Actua-nimikkeen alla ilmestyi niin golfia, kuin lätkääkin, sekä tennistä, bilistä ja sitä lajeista kauneinta, jalkapalloa.
Ensimmäinen Actua Soccer oli yksi 32-bittisen aikakauden isoimmista sporttijulkaisuista ja se möi aivan julmetusti etenkin kotimaassaan sumusaarilla. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi kun EA ja Konami jyräsivät ohi vasemmalta ja oikealta, mutta seuraavien vuosien aikana saatiin silti kaksi Actua Soccer-peliä lisää.
Myös pöllölaaksosta, ei siitä Pasilassa sijaitsevalta, kajahti. Psygnosis ilmoittautui mukaan futispelikilpaan vuonna 1996 ilmestyneellä Adidas Power Soccerillaan. Vaikka pelistä löytyikin pelin nimestä löytyvän natsivarustelijan kengillä suoritettuja superpotkuja, oli meno silti enemmän kallellaan realismiin päin, joten kahta APS-sarjan peliä voidaan pitää kilpailijoina Konamin ja EA:n palloiluille.
Muuten ollaan jefun puolella yritetty Maddenin ylivaltaa haastaa lähinnä arcadetuotoksilla jossa kaunis peli on saanut väistyä sarjakuvamaisen överiviihteen tieltä. Saa nähdä miten käy painipappa Vince McMahonin XFL-projektin? Jos se nousee haastamaan NFL:ää suosiossa, on siellä varmasti makoisa videopelilisenssi vailla ottajaansa. Ja sitten minä heräsin…
EA oli tälläkin rintamalla pitkään liikkeellä kahden sarjan voimin kun NBA Liven rinnalla taistoa kävi jälleen yliopistourheilun maailmaan sijoittuva NCAA March Madness-pelien sarja, joka jatkui aina melkein 2010-luvulle saakka. Myös Nintendo yritti päästä apajille mukaan oman NBA Courtside-sarjansa kanssa, jonka kahta ensimmäistä osaa markkinoitiin N64-aikoina vielä nuoren ihmepojan Kobe Bryantin nimellä ja pärställä. Mitäköhän tälle teini-ihmeelle tapahtui? Tulikohan hänestä koskaan mitään? NBA Courtside-trilogia tuli päätökseensä Gamecubella.
Koripallopelit olivat noihin aikoihin erittäin vahvasti profiloituneet NBA Jam-tyylisten hulluttelukoripalloiluiden markkinoiksi, joten realistisempaan menoon pyrkineet korispelit jäivät auttamattomasti paitsioon. Vasta 2010-luvulla NBA2K-sarja on nostanut lajin myös simulaatioihmisten ja lajisymppaajien suosioon.
