Pelien seksihelteet

”Helle kuulemma jatkuu vielä, nahkahousut sanoi teeveessä.”

Nämä sanat olivat Happoradio-soitinorkesterin takavuosien hittibiisistä, ja ne ovat myös täyttä todellisuutta IRL-maailmassa viikkoblogin kirjoitushetkellä. Niin sisällä kuin ulkonakin, on kuuma kuin pätsissä ja jatkuva kuumuus alkaa käymään jo sietämättömäksi.

Turhaan kuitenkin tässä valitetaan sillä tämä meneillään oleva helleaalto, on aikamoista pelleilyä kun verrataan lämpötiloihin joita videopelihahmot ovat joutuneet peleissään sietämään. Tarkastellaanpa muutamaa peliä jossa energiamittari hupenee ihan vaan ympäröivästä lämmöstä.

Ottaen huomioon sen tosiseikan että Star Fox 64 (täällä härmässä tunnettu paremmin Lylat Wars-nimellä) on on rail-avaruusoopperaa, löytyy pelistä hämmentävän laaja repertuaari erilaisia ympäristöjä. Pelin planeetat ovat kuin tasoloikkapelien ABC-kirjasta konsanaan, ja pelaaja pääseekin lentelemään vehreiden niittyjen, lumisten peltojen, vetisten vesikenttien, ja totta kai myös laava-/tuliteemaisien kenttien keskelle.

Solar on yksi pelin lukuisista vaihtoehtoisista kentistä, joka ei tule vastaan jos pelin pelaa läpi ihan sillä ns. perinteisellä tyylillä. Mikäli pelaaja onnistuu tiensä kuitenkin tälle polttavan kuumalle planeetalle selvittämään, on edessä pitkä ja kivulias taistelu kentän lopussa odottavan bioaseen luokse. Solar on käytännössä pelkkää loputonta laavamerta ja lämpötilat ovat elohopeamittarissa sen verran korkealla, että pelaajan alus (kuin myös muut tiimin jäsenet) ottaa koko ajan lämää. Ei siis riitä että pelaajan pitää henkihieverissä keskittyä vihollisten ja laava-aaltojen väistelyyn, mutta siinä sivussa pitäisi vielä skouttailla jatkuvasti elinvoimamittaria täyttäviä renkaita joiden läpi lentää. Kirjaimellisesti helvetillinen urakka.

Zelda-sarjalle ei lämpötilojen kanssa pelaajan rääkkääminen, ole mitenkään vierasta. Moni varmasti muistaa sen kurjan kohtalon jos sattui Ocarina Of Timessa astumaan Death Mountainin kraateriin ilman punaista tunikaa? Myös pelisarjan tuoreimmassa tapauksessa, Breath Of The Wildissa, on lämpötilat pelaajan kiusana, ja vieläpä molemmissa suunnissa.

Pelin aavikkomaisemissa, Gerudo Desertissä, on pelaajan riesana luonnollisesti paahtava helle, mutta myös yllättävän realistisesti öinen kylmyys. Asia joka on myös vaivana tosielämän aavikkoselviytyjillä. Helteeseen totta kai auttaa perisuomalaiseen tapaan viilentävä drinksu, mutta myös vaatekerrastoa keventämällä, pääsee todellakin toteuttamaan ”stay cool”-sanontaa. Detaljit nousevat arvoon arvaamattomaan myös varjoissa, joihin seisomaan menemällä pääsee pahimmasta paahteesta ainakin hetkeksi eroon, kunhan muistaa pysytellä varjossa auringon liikkeiden mukaisesti.

Myös Metroid-sarjassa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että jossain vaiheessa Samus kärsii ympäröivästä kuumuudesta. Varia-puku auttaa yleensä paremmin kuin mitä parhain tuuletin.

Tietynlainen helteeltä osumaa ottaminen, on myös valitettavaa arkea NBA-peleissä. Yleensä, etenkin LeBronin aikoina, Miami Heatin rosteri on sen verran vahvaa tekoa, että jopa tekoälyä vastaan vaikeimmalla tasolla, pelaaja on melkoisessa helteessä jos ei taitotaso ole kohdillaan. Verkkopelissä totta kai meno on entistä karumpaa jos osaava pelaaja osuu vastaan.

Tämä viimeinen alkoi mennä jo sen verran hakuammunnaksi että pistetään helteen piikkiin ja lopetellaan tämän viikon viikkoblogi tähän. Muistakaa pitää itsenne viileänä ja nesteyttää hyvin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *