Mainonnan uhrit

mainonnanuhrinnaama

Parisen viikkoa sitten olin lentää perseelleni nettiä selaillessani. Syynä ei ollut tällä kertaa Youtube-käyttäjä Vulpes Arctosin luokaton video saatikka mikään muukaan shokkiarvoa omaava törkypätkä vaan kotimaista tuotantoa oleva videopelimainos. Lattiaan tippunut leuka otti entistä enemmän osumaa paria päivää myöhemmin kun kuulin että kyseinen mainos pyörii kotimaisessa televisioverkossakin ihan prime time-slotissa. Kyseessä on huikea kulttuuriteko ottaen huomioon sen että ei nyt aivan äkkiseltään muistu mieleen viime kertaa jolloin kotimaisella alkuperäistuotannolla oltaisiin tehty ihan noinkin laajaan levitykseen tehty peliaiheinen mainos. Harmi kuitenkin että mainos itsessään ei ole kovinkaan hyödyllinen.


hyimikamainos Mainittu suomen Xboxin kyhäilemä mainospätkä siis keskittyy mainostamaan NHL-sarjan uutukaista, NHL16-peliä, samalla kun se muistuttaa mainita katsojallensa U21-lätkämaajoukkueen ja suomen Xboxin välisestä yhteistyöstä. Video itsessään on kompakti kokonaisuus ja tuote tulee siinä hyvin esille ja jonkinlaista ”star poweria” on videolle myös saatu neljän ihan oikean NHL-ammattilaisen muodossa. Mutta miksi ihmeessä juuri NHL16? NHL-pelisarja on tunnettu etenkin täällä kylmässä härmässä siitä että se sekoittaa pelaavan kansan aivan täysin ja keikkuu poikkeuksetta joka vuosi myyntilistojen kärjessä aina seuraavan vuoden version ilmestymiseen asti, oli valmiiden pelien laatu sitten millainen tahansa. Suomi on kiekkokansaa ja se on vuosi toisensa jälkeen näkynyt myös pelimyyntejä yhteen nitovan FIGMA:n tilastoissa joissa vuosittainen NHL-julkaisu on vuodesta 2004 saakka myynyt joka vuosi platinalevyyn oikeuttavan rajan (yli 20 000kpl) ja joskus vielä usean version voimin, ja tämä vieläpä aikoina jolloin pelisarjan laatu heitteli laidasta laitaan surkeasta vuosirahastuksesta (2015, 2004, 2006, 2009) aina pelisarjaa huikeasti eteenpäin vieviin vuosipäivityksiin (2007, 2010, 2012). On siis selvää että kansa ostaa peliä vaikka NHL-pelin pelikotelon sisältä hyppäisi silmille kasvot sulattavaa happoa joten miksi ihmeessä suomen Xbox laittoi kortilla olevat markkinointipennosensa nimenomaan tähän peliin, etenkin kun ottaa huomioon että se myy ns. automaattisesti ja mikä oudointa, firmalla olisi niin paljon muitakin valttikortteja jolla horjuuttaa kilpailuasetelmaa vuoden kovimmalla myyntisesongilla.

rareriplatti

Yhtä selvää kuin se että ”änäri” myy vuosittain niin maan perkeleesti, on myös se tosiseikka että kotoinen kansamme rakastaa myös Playstation-tuotenimikettä. Laite on ollut ykköspleikkarin päivistä lähtien se todellinen tasavallan virallinen pelikonsoli (sori Commodore 64) ja laitteen versiot ovat olleet konsolisukupolvi toisensa jälkeen maan ykkösenä mitä laitemyynteihin tulee. Kuluttajien keskuudessa kilpailutilanne on nettifoorumeille kirjoitettujen tekstien perusteella jopa sotatilaan verrattavissa oleva ja isossa kuvassa kilpailu on myös enemmän tai vähemmän veristä vaikka Xbox-pomo Phil Spencer parhaansa mukaan yrittääkin medialle toisin selitellä. Suomessa kilpailutilannetta ei käytännössä ole Playstationin vedellessä kotikonsolipuolella vuosi toisensa perään ylivoimaisia myyntilukemia taululle mutta haastajan roolit ovatkin aina niitä mielenkiintoisimpia mitä tulee talouselämään ja tässä tapauksessa Xbox on suomen markkinoilla tällä hetkellä loistavassa haastajan asemassa. Ison maailman byrokratiasta johtuen, oli kotimaan markkinoilla Microsoftin konsolilla hieman ”hidas” startti kun laitteita ei saatu jälleenmyyjille virallisia teitä pitkin lainkaan. Suomen Xbox kuitenkin kontrasi tilanteen mahtavalla ja innovatiivisella tavalla, kun se järjesti massiivisen kotimaan kiertueen jonka aikana Xbox-rekka kiersi pitkin maita ja mantuja tarjoten tulevan konsolin pelejä ja laitteistoa kokeiltavaksi kaikelle kansalle tarjoten samalla peruskuluttajalle infoa tulevasta laitteesta. Playstation 4 oli julkaistu kotimaan markkinoilla luvattuun aikaan ja sillä oli likimain vuoden etumatka kovimpaan kilpailijaansa nähden joka näkyi auttamattomasti myynneissä ja näkyy niissä tänä päivänäkin. Nyt olisi kuitenkin Xboxin kotimaan jaostolla paikka iskeä sillä terävimällä myyntimiekalla, yksinoikeuspeleillä, joita Xbox Onelle ilmestyy tämän vuoden juhlapyhinä moninkertainen määrä Sonyn laitteen vastaaviin verrattuna.

halo5konsoli
Firman suurimmat nimikkeet kuten Halo, Gears Of War ja Forza, ovat kaikki julkaisulistalla vuoden neljänä viimeisenä kuukautena (pelikonsolien isoin myyntisesonki suomen markkinoilla) ja tähän voidaan lisätä vielä konsolin pelivalikoiman parhaimmistoon kuuluva Rare Replay ja pidemmän aikaa konsoliyksinoikeutena keikkuva ja kovasti odotettu Rise of The Tomb Raider, on hämmentävää että markkinointifokus keskitetään isossa kuvassa itsensä kauppojen hyllyiltä vuodesta toiseen myyvään jääkiekkopeliin. Sosiaalisessa mediassa nykyisin kovasti käytetyn ambassador-pohjaisen markkinoinnin (annetaan laajan yleisökannan omaavalle julkimolle käyttöön tuote jota tämä mainostaa ja fiilistelee kaikessa sosiaalisen median tekemisessään) on suomen Xbox keskittänyt viimeisen kuukauden otannalla niin mainittuun NHL-sarjaan kuin saman julkaisijan kuningaslajiin keskittyvään uutukaiseen, FIFA16-peliin. Molemmat pelit ovat siis multiplattareita jotka ovat myös saatavilla kilpailijan pelikonsolillekin ja vieläpä sille pelikonsolille, joka on tuotenimikkeenä ollut tämän maan suursuosiossa jo vuosia. Tilanne on siis vähän sama kuin kaksi kilpakosijaa seisoisi neitosen edessä toisen ollessa majesteettisen komea ilmestys joka vastaa kaikkia neidon toiveita, toisen kilpakosijan ollessa kaikin puolin heikompi tapaus mutta sattuu pitämään yllään räikeää neonkeltaista smokkia jonka johdosta katse aina väkisinkin harhailee kyseisen jantterin suuntaan.


foroza6
Mikä ihme siis sai aikaan tällaisen ratkaisun? Miksi ei suomen Xbox lähtenyt vuoden 2015 talvisotaan sillä huikealla yksinoikeuslinjastolla joka saa jopa 3DS:n huippuvuoden 2013 kalpenemaan? Kun pelaajien filosofisia ajatuksia kuuntelee konsolipreferenssien tiimoilta, on yleensä se isoin ostopäätökseen vaikuttava tekijä hinnan ohella nimenomaan ne yksinoikeuspelit ja nyt kun Xboxilla olisi ollut Playstationin luvatussa maassa laittaa todellinen kuutosvaihde silmään, keskittää se isomman luokan markkinointinsa EA:n urheilupeleihin. Tulevilla Digiexpo-messuilla lafkan fokus tulee ennakkotietojen mukaan olemaan vahvasti suurpeli Halo 5:ssä mutta paukkuja olisi ollut vielä niin paljon muuhunkin joten tilanne vaikuttaa jollain lailla menetetyltä mahdollisuudelta. Kuten mainittua, yksi Xbox Onen parhaista peleistä (ja yksi kaikkien aikojen parhaista pelipaketeista), Rare Replay, ei saanut pahemmin minkään sortin mainintaa niin suomen Xboxin (esim. printti- ja bannerimainonta) kuin firman palkkaamien ambassadorienkaan (Youtube-janarit ja kaksi biisiä tehneet räppärit). Forza 6 ylistettiin pelimedian toimesta taivaisiin ja silti yhtiön liikkuva media keskittyi pelin markkinoinnin sijaan kotimaan koripallomaajoukkueen, ”Pusijengin”, kaksi viikkoa kestäneeseen buumiin (josta ei satavarmasti löytynyt yhtäkään potentiaalista ostajaa tai asiakasta) jonka kupla puhkesi sillä samaisella sekunnilla kun ratkaisupelin loppuvihellys raikui ranskanmaalla. Xbox 360: identiteetin aikoinaan luoneen Gears Of War-hittipelin uusioversio oli ja meni, huomasiko kukaan muu paitsi pelimedia joka arvosteli tämän remasteroidun version erittäin hyväksi? Kuten sanottua, hukattuja mahdollisuuksia kaikkialla.

xboxrekka
Kaikesta parjauksesta huolimatta täytyy kuitenkin nostaa knallia suomen Xboxille siitä työstä mitä tässä pikkuisessa maassa tekevät videopelaamisen näkyvyyden ja mediatunnettavuuden kannalta. Playstationin puolella riittää vuosi toisensa jälkeen se kuuluisa autopilotti ja Nintendon puolella markkinointihuuma on säännöllisen epäsäännöllistä mutta Xbox on jo toista vuotta hyvin näkyvillä myös rahvaalle kansalle ja se jos mikä on sitä futispiireistä tuttua ”lutuuria”. Mieluummin katson maikkarin katsotuimmassa viihdeohjelmassa pelattavan joka vuosi marginaalisin muutoksin ilmestyvää urheilupelisarjan peliä lähes kahden miljoonan kotikatsojan silmien alla, kuin en näkisi missään videopelaamista. Silti olisi mukava jos myynnin ja markkinoinnin puolella laitettaisiin tosissaan ja kunnolla hanttiin tunkion kukolle, etenkin kun emoyhtiö antaa siihen välineet jonkalaisia aniharvoin tulee käyttöön.

Norsukampa

1 ajatus aiheesta “Mainonnan uhrit”

  1. Hyvää settiä taas! Olen lukenut tän sivun jokaisen blogikirjoituksen ja ihmettelen miksi castissa on niin vähän mainostettu näitä…

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top