Kiitos että klikkasit linkin auki. Tätä tekstiä kirjoittaa PBC:n ääniaalloilta tuttu nimimerkki Norsukampa ja koska elämäntilanteeni on tällä hetkellä hektisempi kuin aikoihin, joudun ilmaisemaan itseäni (lue: pätemään rasittavuuteen asti) jatkossa PBC-jaksojen sijaan näin tekstimuodossa. Ole huoleti rakas lukija, sisältö on silti sitä ehtaa itseään joihin jaksoissa olette tottuneet ja joiden myötä kaikista niistä kuolleiden hevosten päistä joita aamuisin olen sängyltäni löytänyt, on muodostunut seinälle kiva kokoelma. Kummisetä-referenssit sikseen ja asiaan…
Näiden viikottaisten blogien sisältö tulee kattamaan videopelejä, videopelaamista, videopelejä ja hieman videopelaamista siinä sivussa. Joskus mennään ajankohtaisemmilla aiheilla (paras keino ajankohtaisuusnälän näännyttämiseen on kuitenkin *linkki* joka viikko ilmestyvä uusi PBC-episodi) ja joskus mennään vanhan pelifiilistelijän nostalgiamuisteloissa. Jos sinua miellyttää vain toinen näistä, kommenttikenttä on juuri sinua varten tehty. Tänään mennään kuitenkin ajankohtaisemmilla asioilla…
Kuinka kauan Pokémon GO sitten ihmisten huulilla pyörii? Nintendon aiempi mobiilihitti, Miitomo, ratsasti myös suosion aallonharjalla mutta tippui sieltä nopeasti pois sisällönpuutteen ja Nintendomaisen typerästi hoidetun lokalisoinnin vuoksi. Pokémon GO:lla ei tätä ongelmaa pitäisi olla sillä sisältöä (pyydystettäviä hirviöitä) sillä on reservissä vielä satapäin odottamassa porrastettua julkaisumallia ja lokalisoinninkin on luvattu kattavan jopa sellaisen syrjäisen periferian kuin Suomi, applikaatiokaupat.
Pokémon GO on mahtava peli-ilmiö mutta koska kyseessä on kuitenkin allekirjoittaneen kynäilemä blogi, ei männävuosien muisteloilta voida välttyä. Otetaanpas keinutuoli alle, sytytetään takka ja muistellaan hieman takavuosien vastaavanlaisia pelaamiseen liittyviä ilmiöitä.
World of Warcraft
Vaikka World of Warcraftin suurimmat kultavuodet ovatkin jo taaksejäänyttä elämää, on pelillä yhä miljoonia pelaajia kattava fani- ja pelaajakanta. Aika kova saavutus peliltä jonka kuukausittaiselle hinnoittelumallille nauroi koko maailma sen julkaisun alla.
Nintendo Wii
Wii oli halvan lähtöhintansa ja helposti omaksuttavuutensa johdosta megamenestys julkaisustaan asti. Maailma meni täysin sekaisin uudesta tavasta pelata videopelejä ja pelaamisesta oli kertaheitolla tullut hauskaa porukalla fiilisteltävää hauskanpitoa. Laitteen pelivalikoima kattoi niin perinteisemmästä pelaamisesta (mm. Super Mario Galaxy, Mario Kart Wii, Metroid Prime 3: Corruption, Sin&Punishment 2) pitävien preferenssit, kuin myös pelaamiseen vasta tutustuvien (mm. Wii Sports, Wii Play, Wii Fit, Just Dance) tahojenkin mieltymyksiä. Kertoo paljon Wii voitti oman konsolisukupolvensa Xbox 360:tä ja Playstation 3:a vastaan tyylipuhtaasti vaikka laitteella ei ollut likimainkaan yhtä paljon tehoja eikä sille julkaistu valtaosaa em. laitteiden suosituimmista peleistä. Kilpakumppanit yrittivät jopa kopioida Wiin menestyskaavaa julkaisemalla omat liikkeentunnistusideansa mutta ne unohtuivat lähes yhtä nopeasti kuin ilmestyivätkin.
Wiin loisto himmeni yhtä nopeasti kuin koko liikkeentunnistusbuumikin mutta laite tulee silti jäämään historiaan yhtenä kaikkien aikojen myydyimmistä pelikonsoleista. Se toi yrmyotsaiseen pelimaailmaan muutaman vuoden ajaksi hauskuutta ja lystikkyyttä ja mikä parasta, se jos mikä teki pelaamisesta kaikenikäisten hupia josta kehtasi julkisellakin paikalla puhua ääneen.
Sony Playstation
Markkinapuheet on aina markkinapuheita ja pelikonsolin menestyksen tekee 100% tapauksista ne pelit. Tälläkin saralla Playstation osui kultasuoneen. Sellaiset pelinimikkeet kuin Resident Evil, Final Fantasy VII, Ridge Racer, Tekken tai vaikkapa Metal Gear Solid ja Gran Turismo ovat pelimaailman merkkiteoksia jotka kuuluisivat kulttuurimuseoihin ja nämä pelit (vaikka osa niistä ilmestyikin myös muille alustoille) tekivät Playstation-brändistä sen suurmenestyksen johon sen markkinointipolitiikka alun alkujaan tähtäsikin. Playstationin myötä pelaamisesta tuli coolia ja sen myötä videopelaaminen tavoitti aiempaa suuremman yleisön, ensimmäistä kertaa trendikkäänä ajanvietteen muotona. Suuri ilmiö jota ilman pelaisimme varmaan vieläkin Alex Kiddiä ja Rocket Knightia.
Siinäpä sitä olisi hieman ”ilmiömäistä” tekstiä kerrakseen. Myös monen muuta pelimaailman ilmiötä löytyy ihan lyhyelläkin pohdinnalla (mm. Angry Birds, eSports, Doom) mutta jätetään sitä varten kommenttikenttä lukijoiden haltuun. Laita sinne omat fiilistelysi joko näistä mainituista peli-ilmiöistä tai kerro omia muisteloitasi. Sana on vapaa ja vain muutama tuhma sana on kieltolistalla.
Hyvää tekstiä, kuten odottaa saattoikin. Oma fiilistelyni ilmiöistä menee 80-luvun puolelle, ollen samalla tylsä ja hyvin ilmeinen. Se on tietenkin vapauttaja ja tasavallan tietokone, Commodore 64. Uusi huipputietokone ostettiin moneen perheeseen suolaiseen 3000 markan hintaan heppoisin verukkein: poika opiskelee, isä syöttää raha-asiat taulukkolaskentaan ja äippä taltioi hilloreseptit tekstinkäsittelyllä, kaikki automaattisen tietojenkäsittelyn juhlaa. Lopulta poika jauhoi naapuruston kaverilössin kanssa tuhansien pelien kirjastoa läpi kasetti- ja lerppuasema tuskaa huutaen. Epyxin urheilupelit, Ultimat, Archonit, Bruce Lee, Pirates, Zak Mckracken jne. olivat vain kirkkainta huippua antimista, niiden takana väijyi loputon suo pelattavaa laidasta laitaan. Pelaamista pidettiin tuohon aikaan lasten juttuna, mutta tietokoneen fyysinen preesens antoi tekemiselle jonkilaisen hyväksynnän. Lisäksi hyväuskoiset vanhemmat varmaankin uskoivat, että täytyyhän niistä tuhansista käytetyistä tunneista koneen ääressä tarttua jotain nuoreen mieleenkin. Ja varmasti näin kävikin, en halua millään uskoa että lukemattomat tunnit MikroBitin ohjelmalistauksia kirjoitellen menivät täysin hukkaan. Jatkakaa podcastien tekemistä ja artikkeleiden kirjoittelua, hyvää settiä varsinkin aikuisemmalta osastolta.