PBC:n odotuslista pelivuodelle 2016

 

hypejuna

Kesäolympialaiset, futiksen EM-kisat, USA:n vaalit, Cheekin massiivinen jäähallikiertue, PBC:n kahdessadas (200!!) jakso. Kaikki nämä vuonna 2016 tapahtuvat suurtapahtumat ovat aivan paperia kun niitä verrataan vuoden 2016 pelitarjontaan joka näin tammikuun puolivälissä tarkasteltuna näyttää timanttisen kovalta. Koska apinoillekin annetaan tiedemielessä kokeiltavaksi kynää ja paperia, listaavat myös osa PBC:n vakiokaartilaisista nyt omat odotetuimmat pelinimikkeensä pelivuodelle 2016.


Ratchet & Clank (PS4)
Julkaisu: 20.4.2016

rckuva

”Crack in Timen jälkeen R&C-sarja ei ole ollut oma itsensä. Viimeisen 5 vuoden aikana on ilmestynyt pari paskaa spin-offia ja Into the Nexus, joka oli onneksi askel oikeaan suuntaan. Insomniac ei ole ehkä enää sama studio kuin viime sukupolven alussa, mutta uskon että tähän reboottiin käytetty pari vuotta on sen arvoista.”

Tootsi

”Vuosi 2016 on 3D-tasoloikan vuosi kun juurilleen palaavat niin Raren muutama entinen työntekijä joukkorahoituspelinsä kanssa (tästä lisää myöhemmin), kuin myös PS2-aikakauden suosikkikaksikko Ratchet ja Clank. Peli on esitellyssä ennakkomateriaalissa näyttänyt syötävän hyvältä ja luojan kiitos tekijätiimi ei ole mennyt aidan matalimmasta kohdasta uusioversioinnin kanssa, vaan oikeasti tehnyt ihan täysimittaisen remaken pikseliparannusten sijaan.”

Norsukampa

”Insomniac Games –pelistudion arvo on meikäläisen kirjoissa laskenut vuosien saatossa kaikenmaailman perseilyjen (All 4 One, Q-Force) ja unohdettavien julkaisujen (Fuse, Sunset Overdrive) jälkeen. Onneksi studio on viimeinkin ottanut itseään niskasta kiinni ja lähtenyt työstämään ensimmäisen Ratchet & Clank –pelin reboottia/remakea, joka julkaistaan samanaikaisesti pelisarjan animaatioelokuvan kanssa. Meikäläinen skippasi jo pari vuotta sitten julkaistun Ratchet & Clank: Nexuksen kokonaan, joten paluu pelisarjaan pariin kuulostaa houkuttavalta ajatukselta. Remakeksi peli ei näytä juuri lähtevän toistamaan samoja asioita sekä tarinan että pelattavuuden osalta, mikä on erittäin hyvä asia, sillä alkuperäisessä pelissä oli paljon ärsyttäviä kenttiä ja minipelejä, joita en haluaisi nähdä enää uudistetussa versiossa. Toivon eniten uuden konsolisukupolven Ratchetilta entistä isompia pelialueita tutkittavaksi, entistä kahelimpia aseita ja sarjalle ominaista hyvää uudelleenpeluuarvoa.”

Andzerx

No Man’s Sky (PS4, PC)
Julkaisu: 2016(?)

nomanssky
”Naisten Taivas antaa odottaa itseään. Viimevuoden lopulla julkaisuikkunaksi vihdoin lukittiin kesäkuu 2016, mutta kyynisimmät povaavat jo myöhästymistä. Itse haluan päästä avaruuteen sitten, kun avaruus on valmis. En kuitenkaan valittaisi, mikäli juhannuksena galaktinen tutkimusmatkailu olisi jo todellisuutta. No Man’s Sky on sinällään vahvistus sääntöön, sillä yleensä tietoisesti välttelen massiivisia pelejä. No Man’s Sky taas lupaa loputtoman universumin tutkittavaksi ja epäilenkin vahvasti koskaan saavuttavani pelin ”keskustaa”. Varsinaista tarinaa tai muuta mittaria, keskustan lisäksi, peli ei kuitenkaan tarjoa, joten kymmentuntinenkin ura avaruuspiraattina voi mahdollisesti tuntua kokonaisuudelta. Mikään ei jää hampaankoloon, jos en peliä koskaan enää avaa ja tällöin uudelleen aloittaminenkin on helpompaa. Tämä minua siis No Man’s Sky:ssa kiehtoo. Ja onhan se myös avaruussimulaattori itseään generoivalla universumilla, planeetoilla, kasvustolla ja eliökunnalla. Pelkkänä konseptina ollaan herkullisuuden äärellä”

LordZalor

”Mitä enemmän tästä on nähty ja kuultu, sitä vähemmän tämä kiinnostaa. Pohjimmiltaan pelin idea on edelleen mainio: Tutkitaan valtavaa jatkuvassa syklissä pyörivää universumia ja ”mennään sinne minne yksikään ei ole aiemmin kulkenut”. Miksi siis peliin täytyi ympätä mukaan köyhän miehen Minecraft-ase jolla tuhotaan aivan järjettömän näköisesti planeetoilla olevia esineitä, rakennuksia ja eliöitä? Destiny-tyylinen omien tavaroiden päivitys on toki mainio ajatus mutta miksi tuntuu siltä kuin oltaisiin menossa sieltä missä aita on matalin toteutuksen suhteen? Ennen Elite: Dangerousin PS4-versiota tämä on kuitenkin ainoa varteenotettava avaruuslentely jota pääsen pelaamaan joten kyllä tämä joka tapauksessa tulee hankittua heti julkaisussa. Ehkä Minecraft-ase onkin parasta ikinä?”

Mika.hakala

Yooka-Laylee (PS4, Wii U, PC, Mac, Xbox One)
Julkaisu: Lokakuu 2016
yooka

”Ratchet&Clankin lisäksi 3D-tasoloikkagenre saa (toivottavasti) tänä vuonna uuden huippuparivaljakon tämän pelin myötä. Kickstarter-kampanja pelin tiimoilta oli megamenestys ja pääsyynä tähän oli varmasti tekijätiimi Playtonic Games jonka runko koostuu pitkältikin Raren entisistä työntekijöistä jotka työskentelivät mm. N64:n legendaaristen Banjo-Kazooie-pelien sekä Donkey Kong 64:n parissa. Puitteet ovat siis Yooka-Layleella ainakin kunnossa joten toivon mukaan vanhat osaajat näyttävät hieman näille Knackeille ja muille toheloille miten oikeasti laadukas 3D-tasoloikka toteutetaan. Isoin murehtimisen aihe onkin enää vain pelin julkaisupäivä. Lokakuulle ilmoitettu julkaisu ei pelin kickstarter-taustan vuoksi ole kovinkaan luotettava.”

Norsukampa

”Ensimmäinen Kickstarter johon olen tunkenut likaisilla käsilläni törkyistä rahaani. Banjo-sarja ja Raren veteraanit aiheuttavat vahvoja tunteita suolistossani joten en voinut kieltäytyä tukemasta Yooka-Layleetä. Peliltä odotan tiukkaa hyppelyä, huisia huumoria ja ah niin ihanaa musiikkia. Nykyään kunnon 3D-hyppelyä ei saa kuin Nintendon alustoilla joten peli varmasti erottuu joukosta. En kuitenkaan ollut täysin varma laittaisinko peliä listalleni koska 2016 lokakuun julkaisu tuntuu epäilyttävältä. Toivotaan että tiimi pysyy aikataulussa ja pääsemme jo tänä vuonna nauttimaan liskon ja lepakon seikkailuista.”

Oselot

Dark Souls III (Xbox One, PC, PS4)
Julkaisu: 12.4.2016

ds3
”Vaikka FromSoftwaren Souls -pelisarja alkaa pahaenteisesti lähestymään COD -pelien julkaisutahtia, tohdin silti väittää olevani enemmän kuin innoissani uudesta sarjan tulokkaasta. Vaikka internet onkin jo täynnä materiaalia mm. betatesteistä (kiitos vaan kun unohditte Euroopan) niin olen koittanut pitää kovasti etäisyyttä jo tiedossa oleviin ennakkohypeihin. Itselleni riittää tieto siitä että Miyazaki istuu tällä kertaa päätirehtöörin paikalla, joten tuskin sieltä mitään suurempaa pettymystä on tulossa”

Hazuki_exe

”Suosikkipelisarjani saa tänä vuonna jatkoa! Peli on aivan huikean hyvän näköinen ja kaikki tähän mennessä saatu tieto viittaa siihen, että Bloodbornesta ei oteta liikaa mallia pelimekaniikoihin vaan peli tulee olemaan loogista jatkumoa edellisiin Dark Souls-peleihin. Pieniä muutoksia tietenkin ollaan tehty kuten vaikkapa Demon’s Soulsista tutun taikamittarin takaisin tuominen mutta tällaiset muutokset pitävät pelin tuoreena. Pelimaailma ottaa paljon vaikutteita kaikista Miyazakin ruorissa olleista Souls-peleistä joten odotettavissa on huikeita toisiinsa linkittyviä paikkoja DS2:sta tuttujen checkpointtien sijaan. Maailma on myös paljon valoisampi kuin edellisessä pelissä, Bloodbornessa. Mainiota myös nähdä ensimmäinen Dark Souls joka on tehty varte vasten nykyiselle laitesukupolvelle eikä vanhoja laitteita ole ollut enää riippakivinä. Tietenkin tällä hetkellä riippakivenä toimii Xbox One….”

Mika.hakala

The Legend Of Zelda (Wii U)
Julkaisu: 2016(?)

zeldaU

”Wii U:n viimeinen(?) vuosi näyttää karmaisevan tyhjältä mitä tulee ns. isoihin peleihin ja jos 2016 tosiaan jää konsolin viimeiseksi kunnolliseksi elinvuodeksi, voi ainoastaan uusi Zelda-peli pelastaa sen mitä pelastettavissa on. Mitään konkreettista ei pelistä olla traileria ja alpha-gameplayta lukuun ottamatta nähty mutta silti luotto ja odotukset ovat huipussaan. Ilmiö joka on mahdollista vain Zelda-sarjan peleille. Ei väliä tuleeko peli Wii U:lle, vielä nimeämättömälle työnimi NX:lle, Atari Jaguarille tai PS Vitalle, kunhan se vain ilmestyisi tänä vuonna.”

Norsukampa

”Olin viime vuonna hyvin pettynyt, kun Wii U:n The Legend of Zelda päätettiin lykätä vuodelle 2016, mutta toivottavasti pelistä on nyt saatu juuri sellainen, mistä pelinkehittäjät olivat alun perin visioineet. Pelkkä ajatus ensimmäisestä teräväpiirto Zeldasta avoimella pelimaailmalla saa jo housut kermaiseksi. Avoin pelimaailma on kuin luotu Zeldaa varten ja vielä kun mukaan sekoitetaan metroidvania meininkiä, pelikokemus hipoo täydellisyyttään. Luolastojen osalta toivon, että ne noudattavat samoja hyviä periaatteita, eli ne eivät tunnu itseään toistavilta, vaativat aina erilaisen lähestymistavan ja tarjoavat ikimuistoisia pomotaisteluita. Ainoat huolenaiheet peliä kohtaan ovat tällä hetkellä pelimaailman tyhjyys, jonka kuvan olen saanut trailerien pohjalta, sekä pelin itseään toistavuus tietyillä osa-alueilla. Skyward Swordin anteeksiantamaton synti oli pelialueiden ja pomotaisteluiden jatkuva kierrätys, joka alkoi todella raastamaan hermoja, joten toivon kovasti että Wii U:n Zeldalla on hyvä tasapaino tässä suhteessa. Odotan kuitenkin innolla uuden Zeldamaisen Zeikkalun aloittamista!”

Andzerx

Uncharted 4 – A Thiefs End (PS4)
Julkaisu: 27.4.2016

uc4
”Trilogia jonka viimeistä, neljättä osaa kukaan ei juonellisesti odottanut sarjan kolmannen pelin jälkeen mutta jonka varmasti monet tulevat ostamaan ja pelaamaan suurella himolla. U4 vaikuttaa olevan luontevaa nykypolven jatkoa edellisen sukupolven pelisarjaan päivitetyine grafiikoineen, entistä hauskempien vitsien ja dialogivaihtoehtojen muodossa. Pelimaailmaan on myös rakennettu nykyään niin tärkeää avoimen maailman tuntua rakentamalla yhden putkijuoksun sijaan kaksi tai kolme jotka kaikki vievät lopulta samaan päätepisteeseen. Oikeasti odotan kuitenkin peliä innolla, olivathan edelliset hyvin rakennettuja hyppelypelejä kohtalaisen hyvällä räiskinnällä sekoitettuna”

Mika.hakala

”Useaan otteeseen lykätty PS4:sen odotettu yksinoikeuspeli Uncharted 4: A Thief’s End päättää Nathan Draken tarinan ainakin Naughty Dogin osalta. Uncharted 4 näyttää uudella sukupolvella entistä komeammalta, mutta se ei ole kuitenkaan ainoa asia mikä on muuttunut sukupolven vaihdoksen myötä. Ennakkoon nähdyssä materiaalissa huomiotani ovat eniten herättäneet rikkoutuvat ympäristöt, lähitaisteluihin ja asetaisteluihin lisätyt animaatiot, liaaneissa heiluminen sekä vaihtoehtoinen eteneminen pelissä. Jopa tarinaan on lisätty valittavia dialogeja, mikä viittaa siihen pelissä voisi olla monenlaisia loppuja. Olin aikanaan hyvin pettynyt Uncharted 3:seen, joka ei onnistunut tuomaan pelisarjaan tarinan ja pelattavuuden osalta juuri mitään uutta, eli se tuntui lähinnä Uncharted 2.5:lta. Näen kuitenkin Uncharted 4:n uutena mahdollisuutena ja sillä on paljon potentiaalia asettaa pelisarja entistä korkeammalle tasolle.”

Andzerx

Unravel (Xbox One, PS4, PC)
9.2.2016

unravel
”Rakkautta ensisilmäyksellä on ehkä paras termi kuvaamaan tämän pelin suhdetta allekirjoittaneeseen. Kun peli ensimmäisen kerran esiteltiin viime vuoden E3-messuilla, ihastuin välittömästi ja nyt olen kaiholla katsellut pelikuvaa ja lukenut tekijöiden haastattelua, tuntien samanlaista tutinaa mitä nuorena teinipoikana ennen niitä kuuluisia ekoja treffejä. Nykyinen konsolisukupolvi on vielä vailla Limboaan/Braidiaan ja länsinaapurista saapuva Unravel näyttää peliltä joka voisi tuon tyhjiön täyttää. Kuvankaunis, sympaattinen ja ennen kaikkea kekseliäs. Siinä ajatukset jotka ensimmäisenä tulevat mieleen kun pelistä näkee liikkuvaa kuvaa. Toivon mukaan muutkin pelilliset aspektit ovat tällä latauspelillä A-luokkaa jotta odotuksiin onnistuttaisiin vastaamaan.”

Norsukampa

”Sympaattinen lankaloikinta sulatti sydämiä 2015 E3-messuilla. Odotan Unravelin tarjoavan helpohkoa ja taiteellista tasohyppelyä, jossa on kyse ennen kaikkea kokemuksesta. Dialogin puuttuminen ei häiritsisi ollenkaan ja pituus mieluusti alle kaksilukuisten tuntimäärien. Mutta oikeastaan millään ei ole väliä, kunhan trailerista huokuva tunne välittyy myös kokonaisuudesta.”

LordZalor

XCOM 2 (PC)
Julkaisu: 5.2.2016

xcom2
”Olen Firaxis-fanipoika. XCOM: Enemy Unknown on yksi parhaista strategioista vuosiin. Pitääkö minun edes selittää miksi odotan tätä peliä? Okei okei, selitän. Haluan samaa tuttua ja hyväksi todettua taktikointia pienillä parannuksilla. Wow, mikä ylläri. Hieman mitä pelistä olen katsellut niin juuri tätä olemme saamassa. Aina ei tarvi pyörää keksiä uudelleen”

Oselot

”Jos vuosi 2016 tulee olemaan 3D-tasoloikkien vuosi, tulee se olemaan vahva myös SRPG:n puolella. Uusi Fire Emblem valloittaa 3DS:n ja XCOM 2 tulee olemaan PC:llä varmasti useita tunt… päiv… kuukausia syövä teos. Pelasin pelisarjan uudelleensyntymän tabletilla ja vaikka peli pyörikin kuin normaalin autoon tankkiin olisi tankattu dieseliä, nautin pelistä sen verran että olen hypeissäni tästä tulevasta jatko-osasta. Tällä kertaa myös pelin aion hankkia alustalle jossa välianimaation iskeytyessä ruutuun, laite ei sammu.”

Norsukampa

Street Fighter V (PS4, PC)
Julkaisu: 16.2.2016

sfV
”Tappelupelit ovat aina olleet lähellä sydäntäni ja kaikkihan sen tietävät, että tappelupelien kantaisä on Street Fighter, joten sarjan seuraava osa tulee varmasti olemaan suuri askel genrelle. Itse pääsin hyvin vähäisen määrän testaamaan kyseisen pelin betaa javoin sanoa että jos laatu vain pysyy samalla tasolla tai kenties jopa nousee korkeammalle, niin luvassa on aivan uskomattomat turpakäräjät. Alpha-sarjan aikaisten hahmojen mukaan tuonti on enemmän kuin nerokas veto ja jo ennakkoon julkistetut DLC -hahmot saavat kuolan valumaan pitkin suupieliä”

Hazuki_exe

”Capcom on maailman paras pelitalo. Street Fighter on Mega Manien ja Zeldojen jälkeen paras pelisarja. Ei muuta.”

Norsukampa

Tämän listauksen pelit ovat kuitenkin vain se kuuluisa jäävuoren huippu. Kymmenet ja sadat muutkin ennakkoon kiinnostusta aiheuttaneet pelit ovat keränneet hypeä osakseen joten mielenkiintoista nähdä mitkä pelit onnistuvat lunastamaan odotukset ja mitkä saavat pelaajat pohtimaan ennakkotilaamisen mielekkyyttä. Toivon mukaan myös uusia huippunimikkeitä saadaan tänä vuonna pelaajien tietoisuuteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *