PBC 404: PBC5 Series X

Talvirajoitukset ovat tien päällä jo voimassa, mutta PBC:n karavaania ne ei hidasta edelleenkään. Luvassa on jälleen kaiken jouluriemun kuulijaltaan imevää proosaa videopeleistä ja niiden vierestä, joten varaudu kuulemaan läppää ainakin uuden sukupolven PS5:n julkaisupeleistä, Mega Man 8:sta, F1:stä, PS5:n myynneistä, Pokémon-korteista tai vaikkapa hittisarja Mandalorianista. Kuuntele tai anna joululahjaksi läheiselle.

01:10:43 Uutiset:
PS5 lentää verkkokauppojen hyllyiltä
SNK möi sielunsa itse paholaiselle
Tänäkään vuonna ei päästä ottamaan lisää kuppia
Kadabra on viimein vapaa!
Pitkästä aikaa Avengers-tuote joka ei tee rahaa

01:46:33 Pelikerho:
Uudet pelikonsolit

03:01:19 Edellinen kahden viikon kysymys:
Mitä ominaisuutta et ikipäivänä haluaisi nähdä pelikonsolissa?

Musiikit:
Wild ARMs: Alter Code F – Adlehyde
Mega Man 8 – Stage Select
Sackboy: A Big Adventure – The Journey… Begins
Star Fox 64 – Boss E
WWF Superstars Game Boy Hulk Hogan theme
The Dark Queen’s Battleship – Battletoads (Arcade)
Ghostbusters II – Main Theme
Turok 2 – Jungle Stage
Hyrule Warriors: Age of Calamity – Credits

Kahden viikon kysymys:
Mikä on vuoden 2020 paras videopeli?

7 thoughts on “PBC 404: PBC5 Series X

  1. Kiitos Kadabra-uutisen alkusekoiluista. Sai hyvät ääneen nauramiset aikaan täydessä ratikassa. Onneksi oli maski naamalla.

    Vuoden paras peli on meikän mielestä Ghost Of Tsushima. Tunnelmallinen seikkailu joka tulee jäämään PS4:n viimeiseksi joutsenlauluksi mutta sitäkin hienommaksi sellaiseksi. Sucker Punch saa aivan liian vähän kiitosta laadukkaasta tekemisestään.

  2. Ennen kun koko homma menee penkin alle niin pelastan osion valitsemalla beat’en upien tämän vuosikymmenen ykkösen, eli Streets of Rage 4:n. Kun otetaan vanha, täydellinen kaava ja hifistellään vähän yksityiskohtia niin vikaan ei vaan voida mennä. Toiseksi peli on myös sarjan onnistunut paluu kunniaan vuosien hiljaiselon jälkeen. Luo sopivasti uskoa maailman tulevaisuuteen. Ylisanat pelistä loppuvat tähän mutta toivotan kumminkin kaikille hyvää joulua ja uuttavuotta.

  3. Viime vuonna pystyin kukistamaan nostalgian, kun vuoden pelin titteli meni Disco Elysiumille ihanaisen Resident Evil 2 remaken sijaan.

    Taistelu oli kuitenkin tiukka ja kuluttava. En kerennyt palautumaan, kun nostalgia iski jälleen vuonna 2020 samalla voimalla. Puolustus mureni alta aika yksikön ja FF7 Remaken vei tittelin ennen kuin vuosi oli edes puolivälissä.

    Pelissä on omat ongelmansa. Toivoin remakelta paljon lisäsisältöä ja sitä saatiin. Peli oli kuitenkin huonoimmillaan uusien hahmojen ja paikkojen osalta, jotka tuntuivat kuuluvan enemmän sinne FF13 hirvittävään emounholaan.

    Peli tuntui siitä huolimatta suurimmaksi osaksi FF7:lta ja silloin elämä hymyili. Tutut maisemat ja hienot sovitukset saivat vanhan sonnin herkistymään niin paljon, että koronavessapaperit menivät täysin kyynelkanavien -eikä touhutippojen- kuivaamiseen.

  4. vuoden paras PBC jakso on tietysti jakso jossa noksukarpaasi vulppeli ja osheli nauroivat vastauksiin peliohjaimiista kinect onhjain oli kultaa on ihme että jätkät eivät nauruuunsa tukehu ei tarviii varmaanmuistutttaaa jaksoa muuuma yölinja josssa hakala oikeesti meinas nauraa keuhkoot pihallle olisi tullut ikävä hakalan eeppisiä tulkintoja lauluista suosikkini tottakai jakson 150 ubisoftin vika alussa olevarenkutus jokapärjäisi euroviisuissa jase on totta kai hauskaa joulua suklaapukki kappale jossa vaaan 3 lausettta on se hakala pbcn mozarttti ja beethoven mutta tää oli vaan lämmittelyä vuoden peli on kyperpunk 2077 ja tottakai puristit raivoovat ettei peli toimi jotenkin tulee se yks peffa anksaran kommentti että ps5 toimniii samalla tavalla kuin ps4 dramaattinen hiljaisuuus

    Mähän sanoin

    Offical Baron seal of quality

  5. Lasketaanko Super Mario 3D All-Stars tämän vuoden peliksi? Lasketaan tai ei niin sille menee ääni.

  6. Ihmiskunnan yksi parhaista vuosista ikinä on lähestymässä kohti loppuaan ja mikä olisi sen parempaa kun viettää sen viimeiset viikot esimerkiksi uuden videopelin parissa. Meidän kaikkien onneksi makeaa tarjottiin mahan täydeltä ja kahdeksan vuoden odotus tuli viimein päätökseen kun kaikkien kaveri, CD Projekti Punainen, julkaisi viimein Cyberpunk 2077 -pelin. Ja voi henkilöt (koska voi pojat sanonta on nykyään neutraali) minkälainen mestariteos sieltä paljastui. Noin 45:n gigan day one -päivitys lyötiin pelaajille nenän eteen heti pelin käynnistettyä ensimmäistä kertaa, jolla saatiin kaikki peliin unohtuneet bugit yms muut negatiiviset asiat pois, jotta pelaajat pääsevät nauttimaan valmiista paketista.
    Niille jotka ei tiedä kyseistä peliä niin Cyberpunk 2077 -peli on se joka saadaan aikaiseksi kun yhdistetään tehosekoittimessa Fallout 4, Deus Ex: Mankind Divided ja Rage 2 pelit. Ja sen jälkeen se saatu smoothie kaadetaan samaan pelimoottoriin, jolla tehtiin Fallout 3 -peli. Näin syntyi Cyberpunk. Peli jossa saa alussa valita onko Helsingin, Kouvolan vai Riihimäen elämänkoulun kasvatti.
    Cyberpunk seuraa sitä niin sanottua Live Service -pelien mallia että julkaistaan peli nyt valmiina pelinä, vaikka se on todellisuudessa vasta Beta -vaiheessa, ja korjataan se sit syssymmällä. Voidaan sit nauraa samalla kun kävellään pankkiin.
    Voi sitä ilon määrää, kun käynnisti pelin ja näki miten kaunis Cyberpunkki on karvalakkimalli PS4 tai Xbox One -konsoleilla. Witcher 2 peli näytti paremmalta xbox 360 konsolilla kun tämä. Tekstuurit loistavat poissaolollaan. Välillä on niin kirkasta että silmät hajoo. Peli on enemmän Blur kun Song 2. Autot ja ihmiset teleporttaavat sun kuvaan tai siitä pois ja niihin voi törmätä ennen kuin ne on fyysisesti ilmestynyt sun peliin. Välillä autot hyppäävät ilmaan tai lentävät ympäriinsä. Taivaalla lentävät alukset lentävät talojen, siltojen yms läpi. Ihmiset istuvat ilmassa tai toistensa päällä, kävelevät toistensa läpi. Osa ihmisistä vaa saa tarpeekseen kaikesta ja kävelee talojen seinien sisään. Osalta ihmisistä puuttuu esim reidet tai kädet kokonaan joten armorin palaset leijailevat ilmassa. Jotkin alueet tai ihmiset eivät lataudu pois low poly malleista ilman puolen minuutin odottelua. Ihmiset ottavat selfie:tä ilman puhelinta kädessään. Ruoka yms asiat jäävät leijailemaan ilmaan jos tönäiset ihmistä ja se lähtee juoksemaan karkuun. Myös pyörätuolissa olevat ihmiset lähtevät juoksemaan karkuun kun tönäiset niitä. Kaupunki on myös täynnä ihmisiä jotka seisovat niin sanotussa T -asennossa kädet levällään koska tämä on kolmen A:n peli.
    Npc:t ovat iso osa Cyberpunkkia. Esimerkiksi pelin ensimmäisen npc partnerin skillit ovat oviaukkojen blokkaaminen ja loppumattoman “all cleaned up/is that all of them?” lauseiden toistaminen peräkkäin nauhalta 5-10 sekunnin välein aina sen jälkeen kun kyseisen rakennuksen ensimmäinen vihollinen on otettu pois pelistä. Sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan vaikka seuraava vihollinen olisikin vain metrin päässä tai kaikki rakennuksen viholliset olisivat jo kuolleet. Npc:t ovat muutenkin loppuun asti hiottuja timantteja. Ne ei käännä fyysisesti rattia autoa ajaessaan. Suurin osa random npc hahmoista ei liikuta suutaan kun ne puhuu. Face to face keskusteluissa ne rupeää itkemään että niillä ei oo koko päivää aikaa jos et oo noin kahdessa sekunnissa ehtiny lukea kaikkia vastausvaihtoehtoja sekä vastaamaan heille. Seinien läpi näkee joidenkin random keskusteluiden tekstit vaikka ite et olisi mukana keskustelussa tai edes niin lähellä että kuulisit sen. Pelin yksi iso mekaniikka on että npc:t soittelevat sinulle koko ajan ja yhdeksän kertaa kymmenestä vaikka et ite vastaisi niiden puheluun niin peli vastaa niihin sun puolesta. Tämä yleensä vaihtaa automaattisesti aktiivista questia, koska miksei se vaihtaisi. Kerran olen myös saanut kaksi puhelua samaan aikaan, jolloin hahmoni kävi kaksi keskustelua kahden eri npc:n kanssa samaan aikaan, jotka liittyivät eri tehtäviin. Tälläisen puhelu ja viesti spämmin jälkeen lähtee ihan mielellään keilaamaan serkun kanssa, kuten GTA 4 -pelissä oli tapana.
    Pelissä ei ole mitään level suosituksia questeissa vaan niissä on “vaaran taso”, vähän niinku siinä Danger Zone -biisissä kertoen sinulle miten haasteellinen kyseinen tehtävä on. Avoin maailma joten tee mitä haluat ja mee minne haluat. Kuulostaa hyvältä, mutta ei toimi. Keskitason vaara -tehtävästä voi löytyä vihollisia, jotka on niin paljon korkeempi levelisiä kun sun hahmo, että niiden health -palkin päällä on punainen pääkallo ja jokainen vihollinen tiputtaa sut yhdellä osumalla samalla kun itse teet käytännössä “et mitään” lämägeä niihin. Itse löysin yhden melee 1 vs 1 keskitason vaara -tehtävän jossa itse sain yhdeksällä heavy iskulla päähän kaksi prosenttia pois vastustajan health:sta ennen kun menetin 95% omastani ottaessani vastaan yhden iskun. Tai ehkä mä vaan oon markan pelaaja ja mun pitää git gud. Toisaalta jotkut tehtävät ovat merkattu todella vaikealla -vaaralla ja vastassa on bossi joka näkee sut sen edessä 5 metrin päässä, ymmärtää että sä ammut sitä, mutta ei oo kiinnostanu niin paljoo elämästä että jaksais esim liikkua joten voit ampua sitä niin kauan että se kuolee.
    Pelin melee aseet on oikeestaan joka osa-alueelta rikki. AI pystyy niin sanotusti “lag stabbaamaan sua” eli hit boksit saa näyttämään Dark Souls 2 -pelin hit boksit 10/10 materiaalilta. Ite pystyt hakkaamaan tekoälyä, jolla on esim haulikko, spämmimällä heavy iskua päähän, mikä saa sen hetkellisesti stunnautumaan, jonka jälkeen voit löydä sitä uudestaan joka saa sen stunnautumaan jne. Tämä toimii myös cyberpsychos bosseja vastaan. Very Hard vaikeustaso tuntuu vitsiltä, kun hakkaa bossin loputtomaan stun clokkiin. Cyberpsycho tehtävät ovat vastine Witcher 3 pelin monsterin metsästys tehtäville. Noi on melkeen yhtä hyviä. AI viholliset myös välillä räjähdysten yms muitten random syitten takia kaatuavat, jääden täten ikuisesti random asentoihin pysyen silti elossa. Tiedät että gameplay on 6/5 kun skorpioni asennossa maassa oleva vihollinen huutaa tappavansa sut pystymättä kuitenkaan liikkumaan tai ampumaan.
    Pelissä on myös paljon loottia mitä ei pysty loottaamaan pelin bugisuuden takia. Peli näyttää että se on lootattava ja näät sen lootin siinä maassa mutta sitä ei voi koskaan kerätä. Nämä voivat olla mitä vaan kuten vihollisten ruumiista löytyviä lootteja. Välillä myös kuollut vihollinen putoaa maan läpi lootti mukanaan.
    Stealth takedownit saa We Happy Few -pelin takedownit näyttämään realistisilta. Jos olet tuhma poika/tyttö/henkilö esim tappamalla siviilin jonka yli ajoit ennen kun se fyysisesti edes latautui sun peliin niin saat poliisit perääsi. Poliisit spawnaavat selän taakse huoneeseen yms käyttämättä ovia tai snipaavat sut liikkuvasta autosta tai ne ei osu kertaakaan ampuessaan metrin päästä. Yleensä kun tappaa 2-3 poliisia niin poliisit lopettavat sun etsimisen.
    Pelissä on myös “jonkin verran” bugeja. Maan läpi voi pudota, seinien läpi voi ajaa autolla. Voit jäädä asioihin jumiin jos ne ei oo ehtiny ladata ennen kun saavut paikalle, joista on sitten mahdoton päästä pois. Esim jäät jumiin portaiden alle. Voit myös jäädä jumiin kahden ihmisen väliin. Ja koska teleporttaus on vaan mahdollista teleporttaus laitteesta toiseen on ainoa keino päästä pois aikaisemman saven lataaminen. Veteen hukkuu vaikka hahmo olisi kaulasta ylöspäin vedenpinnan yläpuolella. Hahmo seisoo välillä puoliksi ulkona inventory menun kohdassa jossa sen pitäisi seistä joten näät vaan vasemman puolen hahmosta. Saven lataamisen jälkeen voit pudota suoraan kentän läpi loputtumaan kuoleman looppiin. Itse löysin random äijän kyykyssä omasta asunnostani kun vierailin siellä ensimmäistä kertaa. Useasti myös kun nousee autosta pois niin hahmo ei pysty juoksemaan, käyttämään hiilaus itemeitä, painamaan esim hissien nappeja tai vaihtamaan keskusteluissa vastausvaihtoehtoja. Tämä hauska debuff kestää välillä yli minuutin.
    Pelissä on myös järkyttävä fps kyykkäys ja välillä peli jäätyy 5-30 sekunnin ajaksi jonka jälkeen se joko jatkaa toimimista tai kaatuu kokonaan. Peli voi myös muun muassa kaatua kun kävelee, tai ei kävele. Ajaa autoa, tai ei aja autoa. Yrittää vaihtaa radiokanavaa. Myy tavaraa. Zoomaa karttaa. Lopetat keskustelun tai sen aikana. Soitat npc:lle, joka on tehtävän objective.
    Metacritic:n 3.5 konsoliversioiden user score keskiarvo kertoo kaiken oleellisen mitä tästä pelistä tarvitsee tietää. Vaikka fyysisen konsoliversion sai napattua 40€:n hintalapulla tuntuu silti olo ryöstetyltä. Tämäkin viesti voi tuntua keskeneräiseltä ja on myös sellainen tunne että tästä lyhyestä vastauksesta jotain puuttuu, mutta Cyberpunkin tavoin tätäkin viestiä päivitetään lomien jälkeen 2021 vuoden puolella.
    Ainiin tässä pelissä on se Matrixin Neo. Annan Cyberpunkille 20.77 / 10. Vuoden peli 2020. Melkeen yhtä hyvä ku vuoden 2019 goty Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint.
    Tervetuloa Night Ci…kommentissa tapahtui virhe ole hyvä ja sulje sovellus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.