PBC 384: Kontrolleri

Korona saattaa niittää satoa maailmalla mutta PBC:hen ei mitkään virukset iske ja näin ollen tälläkin kertaa ukot ovat saapuneet studioon kertomaan omia mietteitään videopeleistä sekä asioista niiden viereltä. Aiheissamme pyörivät tällä kertaa Game Over, Kapteeni N, japsiropet, Red Faction -pelisarja sekä peliohjaimet.

Bonus sektori:
Seuraavan jakson aikana arvomme parhaan ”kahden viikon kysymys” vastauksen lähettäjälle vapaavalintaisen 20e PSN/Xbox/eShop lahjakortin.

01:36:15 Uutiset:
Cyberpunkin ostajille parempi versio kaupan päälle
EA suuttui ja punaiseksi muuttui
Mikkis kertoi lisää tulevasta konsolistaan
Tony Hawk -peleistä tulossa dokkari
Sony patentoi hikiohjaimen
GG sanoi PlatinumGames
Lapioritari lapioi itsensä puzzleilun maailmaan
GDC 2020 näyttää varsin ankealta

02
:27:05 Top 3:
Peliohjaimet
Vaihu valinnat
Oselot valinnat
Hazuki valinnat

03:48:10 Edellinen kahden viikon kysymys:
Mikä on hienoin videopelibugi jonka olet kohdannut?

Musiikit:
Castlevania II: Simon’s Quest – The Silence Of Daylight
Batman (GB) – Chemical Factory
Final Fantasy IV (DS) – Town Theme
Bloodstained : Ritual of the Night – Gears of Fortune
Golden Axe: The Revenge of Death Adder – Track 4
Donkey Kong Country – Jungle Groove
Bloody Roar Primal Fury – Asian Gate
VA-11 HALL-A – Safe Haven
Paper Mario: The Thousand-Year Door – Intro Story 

Kahden viikon kysymys:
Mikä on paras peliohjain?

8 thoughts on “PBC 384: Kontrolleri

  1. Xbox Onen Elite Controller ja helposti. Mahtava tuntuma ja käytännössä kaikki asiat tehty oikein.

  2. Gamecuben legendaarinen ohjain kyllä istuu käteen paremmin kuin hyvä hansikas ja jokainen nappi (paitsi se castissakin mainittu Z) on juuri siinä kohtaa missä pitääkin. Nappien eri koot ja muodot oli myös semmoinen juttu mitä aikoinaan tuli ihmeteltyä mutta sitten kun ohjainta kokeili niin eri kokoa edustavat napit tuntuivat juuri oikeanlaisille.

  3. Paras ohjain, jota olen kokeillut on Nintendo Switchin Pro ohjain. Ohjaimen jämäkkä tuntuma ja hyvä näppäinten sijoittelu yhdistettynä erinomaiseen akunkestoon vie voiton kotiin. Vielä kun pystyisi korvaamaan Switchin portable modessa käytettävät joy-conit puolikkailla pro-ohjaimilla niin olisi Switchillä pelaaminen luksusta!

  4. Vastaukseni on Pro Ace Competition Joystick. Samaa tuotetta myytiin myös ZipStik Competition Joystick -nimellä, mutta eroa näissä oli kai vain hieman erilainen tarra.

    Ja nyt kun nuoriso taas ihmettelee, että mitä se setä horisee, niin kerrottakoon, että kyseessä oli jo C64-aikoina julkaistu ilotikku. Jossain vaihessa meillä oli näitä kotona kaksikin kappaletta, mutta aikojen saatossa toinen on jonnekin hävinnyt.

    Tuossa ammattilaisässien kilpailukepissä oli kaikki oleellinen: pomminvarmat mikrokytkimet, lyhyt mutta jämäkkä kahva, ja yksi tulitusnäppäin. Ja tämä yksinkertainen komeus oli paketoitu niin tukevaan koteloon, että ydinsodan jälkeenkin torakat voisivat sillä pelata. (Koska ydinsodan jälkeisillä mutanttitorakoilla on sen verran isot raajat, että pystyvät hupisauvaan tarttumaan. Enkä nyt ollenkaan tarkoita sellaista hupisauvaa, mitä te ajattelette. Hävetkää, pervot!)

    Ja loppuun vielä kuva tuosta kaikkien aikojen peliohjaimesta, niin voitte vaikka kaikille kolmelle kuuntelijalle vielä kuvailla laitteen ulkomuotoa ja fyysisiä ominaisuuksia.

    https://tietokone.ntrautanen.fi/other/images/pro_ace_comp.jpg

  5. Vai että paras ohjain. No tuo on sellainen kysymys mihin pystyy vastaamaan helposti ja lyhyesti ilman turhaa jaarittelua. Monet pitävät sonyn dualshock -ohjaimista. Jo ensimmäisestä playstation konsolista alkaen sonyn ohjain on ollut samankaltainen, kuin mitä se on nykyään playstation 4:n kanssa, mikä on saanut playstationia rakastavan suomen kansan puolelleen. Tottakai ohjain on saanut muutoksia vuosien varrella, mutta käytännössä ohjain on sama niin ps1 kuin ps4 konsolissa. Isoin muutos oli ps4:n lisätty ”share” -nappula joka sai ”somen sekoamaan” niin kuin iltapäivälehdet sen uutisoivat. Vai yhden napin painallukset takana on kuvan jakaminen omille bottiseuraajilleen esim Twitteriin. Tämä ei kuitenkaan ole se paras ohjain.
    Microsoft sen sijaan toi ensimmäisen xbox -konsolin mukana Duke -nimisen ohjaimen, joka oli ilmeisesti tarkoitettu niin että koko perhe voi pelata sillä samaan aikaa, koska kyseinen ohjain oli noin metrin leveä ja puolimetriä korkea. Jossain vaiheessa microsoftin pojut ilmeisesti viimein ymmärsivät että konsoleille voi myös tehdä oikeita ohjaimia joita voi käyttää yksin, joten markkinoille ilmestyi paljon pienempi s -mallinen xbox ohjain. Tämä ohjain malli on nykyään pohjana xbox ohjaimille jotka tulivat xbox 360 ja xbox one -konsolien mukana sisältäen vain pieniä muutoksia. Joidenkin mielestä tämä on se paras ohjain ja tilastollisesti se voi jopa olla niin, koska myös moni puucee markan race pc -pelaaja käyttää xbox ohjainta näppäimistön ja hiiren sijasta. Raha-ahne microsoft on myös tehnyt ”elite” mallin kyseisestä ohjaimesta, jossa normaaliin ohjaimeen on lisätty huonommin kestäviä muoviosia, jotka ei kestä oikeaa pelaamista sekä 150-200 euron hintalappu. Microsoft kutsuu tätä käsitteellä: ”a match made in heaven”. Mutta ei edes käsiin hajoavat muoviosat saa parhaan ohjaimen titteliä.
    Onneksi peli ja ohjain markkinoilla on myös joka suvun ”creepy uncle” jota myös Nintendo nimellä kutsutaan. Nintendolla on oma käytäntö ohjaimien kanssa sillä jokainen uusi ohjain, joka tulee uuden konsolin mukana on täysin erilainen kuin edellinen ja joidenkin niiden käyttämiseen pitää katsoa 30 minuutin tutoriaali video esim. ”how to use nintendo 64 controller”, jotta niitä osaa käyttää. Minulla meni pitkä aika miettiä mistä nintendo saa ohjaimiensa ideat ja miksi heillä on kyseinen käytäntö, mutta onneksi alikulkutunnelin Stinde kertoi minulle keinon ymmärtää nintendon toimia. Noin viikon pössyttelyn jälkeen tajusin että nintendo tekee ohjaimet samalla tavalla kuin esim Dark Souls 2 pelissä hahmonluonti työkalu tekee ”samankaltainen naama” random naamat. Kun sitä ”random samankaltainen naama” -nappia painaa yli 20 kertaa saa naaman joka ei ole enää yhtään samankaltainen ja joka näyttää yleensä kerran rekkaa päin törmänneeltä. Nintendolla on samankaltainen luontiohjelma ohjaimien tekemiseen. Valitettavasti nämäkään sekoilut eivät yllä parhaan ohjaimen titteliin.
    Nyt kun se pakollinen 400:n sanan minimivaatimus, mikä tässä kommenttikentässä on ehtona, on täynnä onkin aika puhua parhaasta ohjaimesta mitä on ikinä tehty.
    Tämä ohjain saapui loppuvuodesta 2010. Esim muropaketti hypetti kyseistä ohjainta näin ennakko arvioinnissaan: ”Microsoft julkaisee Xbox 360 -konsolilleen upouuden peliohjaimen, jolla hardcore-pelaajien suosikkikoneeksi leimautuneelle Xbox:lle haetaan uusia tuulia ja uutta yleisöä. Kinect-ohjainlaite on täysin uudenlainen väline videopelaamiseen, sillä siinä ei ole ollenkaan kädessä pidettäviä padeja tai apuvälineitä. Ehei. Kinectissä Sinä Olet Ohjain.” Kinect on maailman paras ohjain. Kinect on siinä harvassa ohjain joukossa, joilla on omia yksinoikeuspelejä joita saapui jo julkaisussa, kuten Zumba Fitness. Tai kuka voisi unohtaa hauskan cooppi leijalautailun nimeltä Sonic Free Riders? AngryJoe antoi sille mestariteokselle elämänsä ensimmäinen 1/10 arvosanan Epic Fail badgen kera. Kinect myös paransi aikaisempia pelisarjoja mukaan tulonsa jälkeen. Esim Forza Motorsport 4 oli mestariteos kinect yhteensopivuuden takia kun kisoja pystyi ajamaan ilman tavallista xbox ohjainta. Sen pelin jälkeen pelisarja on ollut alamäessä viimeisen kahden osan kohdalla, koska niissä ei ole kinect yhteensopivuutta. Kinect yhteensopiva -teksti pelin kannessa yleensä erotti hyvän pelin huonosta pelistä. On paljon pelejä joita ei voi pelata ilman Kinect:ä. Monta peliä on mihin tarvii esim sonyn dualshock -ohjaimen? Ei yhtään kun vaihtoehtoisesti voi ostaa halppis ohjaimen joka käy playstation laitteeseen. Kinect ohjain on merkkituote, jolle ei ole halppismallia, joka jo yksistään tekee Kinect:stä paremman ohjaimen kuin muut. Kinect:ä käyttäessä ei tarvi pelätä sipsisiä sormia, jotka tahmaavat ohjaimen, koska sinä olet ohjain. Menuissa pystyy liikkumaan (yleensä väärään suuntaan) heilauttamalla kättään ilmassa tai puhutunnistuksella, joka yleensä ei tunnista puhetta, kun yrittää sanoa sanoja rally englannilla. Xbox Onen julkaisussa Kinect ohjain oli vakiovarusteena, mutta sitten microsoft tajusi että kyseistä ohjainta ei kannata jakaa ilmaisena lisävarusteena konsolin rinnalla vaan maailman parasta ohjainta kannattaa myydä lisävarusteena erikseen. Maailmanlaajuisesti noin 17 kinect omistajaa ei voi olla väärässä, kun puhutaan maailman parhaasta ohjaimesta. Kinect ohjaimen valmistus on jo valitettavasti lopetettu, mutta Kinect:n luoma legacy elää ja voi hyvin. Voin jo nähdy uuden Kinect X Series ohjaimen tulevan uuden Xbox X series julkaisun yhteydessä.
    Kinect, sinä olet ohjain.

  6. Jos olisin aivokuollut määkivä lammas jolla on enemmän rahaa kuin viitsii paskan pyyhkimiseen perseestään käyttää, vastaisin Xbox One Elite Controller. Ohjain jonka ostajat kuvittelevat olevansa eliittiä vain sen takia että elävät pari viikkoa pelkillä perunoilla kun ohjaimen ostamisen jälkeen ei enää katetta löydy. Jos taas olisin omia pierujaan haisteleva haiseva Nintendo fanipoika, sanoisin Gamecube Controller. Ohjain jonka avulla Nintendo on printannut rahaa myymällä niitä Meleeseen kiinni jääneisiin elitisteihin jotka kirkuen ostavat jokaisen uuden Smash pelin kohdalla ohjaimen uudestaan.

    Ei, koska minä olen omilla aivoillani ajatteleva intellektuelli, jota ei kiinnosta kuinka paljon kyseisen ohjaimen omaava konsoli myy, taikka kuinka paljon pätäkkää ohjaimen ostoon pitää olla, valitsen minä lempiohjaimeni puhtaasti sen käytettävyyden ja hyvän tunnon perusteella. Ohjaimen tekeminen on taidetta, ja kuten me kaikki tiedämme deviantArtin ja muiden Sonichu piirrosten perusteella, taide ei sovi kaikille. On vain muutamia ohjaimia jotka tyydyttävät niin silmää, kuin käsiä, kuin mieltäkin, ja nämä ohjaimet ovat todellista ohjainten apexia.

    Mutta on kuitenkin vain yksi ohjain yli muiden. Ohjain joka istuu käteen kuin valettu, jonka piteleminen tuntuu samalta kuin seksi, joka on niin ylivoimainen kauneudessaan että kukaan muu ei ole uskaltanut kopioida sitä enää sen jälkeen kun tämä ohjain kävi parrasvaloissa. Ohjain joka ilmestyi kuolleelle konsolille jota myytiin vain kourallinen, ja oli sillekkin vielä hankittava lisäosa, ja on nyt suosionsa vuoksi miltei kadonnut maan päältä. Puhun tietysti Wii U:n Pro Controllerista. Tuo ihana musta pinta joka kiiltämällä kutsuu sinut hänen luokseen, nuo ihanasti ylhäällä olevat tatit jotka tuntuvat siltä kuin hyväilisit nuoren naisen nännerjä, toisin kuin joidenkin konsolien jotka tuntuvat kurstahtaneen 200 kiloisen läskin miehen ihrapaiseilta. Sen leveys joka on kuin hyvin treenatulla takapuolella, sen näppäintuntuma, jossa nappeja painaa silkasta painamisen ilosta, sekä sen keveys, jonka ansiosta joka kerta kun otat ohjaimen käteesi tunnet kantavasi vaimosi taas ensimmäistä kertaa häävuoteeseen, etkä sitä hirvitystä mikä pari vuotta myöhemmin tuosta kuvan kauniista ihmisestä tuli. Wii U:n Pro Controller lähestyy täydellisyyttä, melkein hipoo sitä, loistaen niin kirkkaasti että jopa Nintendo itse pelkää tehdä tuota ohjainta uudelleen. Voisin kirjoittaa proosaa Wii U:n Pro Controllerista vaikka kuinka, mutta uskon tämän riittävän tällä kertaa. Kiitos.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *