Xbox One… muistaako kukaan?

7e4a0ec1a614c24e10f280bcf31860222f196b7c_hq

Paljon on vettä Aurajoessa ja Thamesissa, kuin myös Niilissä, virrannut sen jälkeen kun Phil Spencer hostasi Xbox Onen nettimeemimuseon kunniapaikalle päässeen Xbox One-julkistustilaisuuden. TV-Sports-TV-Sports-TV-Sports-TV-Sports oli tuolloin päivän avainsana muutaman muun pelikansan lahkeet polttaneen ratkaisupäätöksen kanssa. Microsoft kuitenkin teki ihmeellisen teon kun se kuunteli ärtynyttä asiakaskuntaansa ja päätti laittaa fokuksen sinne pelaamisen suuntaan. Konsolin julkaisun kanssa kuitenkin sekoilu oli melkoista kun valtaosa maailmaa sai konsolinsa sen luvattuna julkaisuajankohtana ja taas jossain päin maailmaa, esimerkiksi täällä härmässä, laitetta sai sen ensimmäisen olemassaolovuoden aikana hämärämmillä menetelmillä mitä aikoinaan ensimmäistä Rock Band-settiä.

Konsolin ensiaskeleet olivat kuitenkin lupaavia. Julkkaripelit olivat hyvällä mallilla kun listoilta löytyi mm. tuttua ja turvallisen laadukasta Forza Motorsportia, Dead Rising-sarjan kolmatta osaa sekä uutta IP:tä elokuvamaisen mättöpelin, Rysen, muodossa. Xbox One möikin ensimmäisinä kuukausinaan aivan tautista tahtia ja firman tiedotteen mukaan se oli ollut kolmen ensimmäisen elinkuukautensa aikana kaikkien aikojen nopeinta tahtia myynyt konsoli jenkkimarkkinoilla. Vakuuttavaa myyntijälkeä tahditti vielä firman pelipuolen markkinointimiehen, Phil Spencerin, kovalla uholla julkisuuteen esitetyt lupaukset siitä että nyt tulisi joka tuutista pelejä pelaajilta pelaajille ja pelit sitä ja pelit tätä. Täyskäännös oli melkoinen siitä katastrofaalisesta ensimmäisestä esittelytilaisuudesta ja kansa söi Spencerin ja Microsoftin kädestä.

PhilSpencer1

Vuoden 2014 aikana laite oli vihdoin saatavilla jo joka puolella planeettaa ja vaikka konsolin myyntitahti oli hiipunut hieman loisteliaasta julkaisuikkunasta, oli lafka toden teolla pitäytynyt lupauksessaan antaa pelaajille sitä mitä varten pelikonsolit (tai no, multimedialaitteet jolla pystyy myös pelaamaan pelejä) ostetaan eli pelejä tuli edelleenkin hyvää tahtia niin kolmansilta osapuolilta kuin myös konsolikilpailun kannalta tärkeältä 1st party-rintamalta. Halo-kokoelmaa, uutta IP:tä Sunset Overdriven muodossa, Titanfallia, Forza Horizonin jatko-osaa yms. Tykitys oli kovaa mutta silti konsolin myyntitahti oli melkoisen vaatimatonta kun vertailukohdaksi otetaan PS4. Sonyn ihmelaitteella oli etunaan vankka suosiopohja täällä vanhalla mantereella kuin myös kotimaansa Japani jossa Xbox One on tänäkin päivänä yhtä yleinen kuin Philips CD-i oli aikoinaan pelaajien keskuudessa.

Microsoft halusi kuitenkin yhä jatkaa julkisuuspuolella hyväksi havaitulla linjallaan ja 2014 E3-messuilla se palautti vuosikausia hanttihommissa pidetyn Rare-pelitalon takaisin valokeilaan ja tämä oli omiaan ruokkimaan pelaajien makunystyröitä sillä Raren paluuta ns. oikeiden pelien pariin oltiin odotettu jo vuosia. Seuraavana vuonna luvassa olikin juuri Raren parhaat klassikot yhteen nivonnut loistokokoelma sekä pitkään ja hartaasti odotetut Quantum Break sekä Halo 5 ja kuudes Forza, unohtamatta Gears Of Warin uusioversiota. Jo nuo kolme viimeksi mainittua nimeä saman vuosipuolikkaan aikana olivat selkeä merkki siitä että Microsoft halusi tosissaan haastaa ja ottaa kiinni PS4:n pitkäksi venynyttä etumatkaa hardwaren myyntiluvuissa. Isoin apu tässä sodankäynnissä olisi firman panosvyössä olleet pelinimikkeet:

– Crackdown 3 (jatko-osa Xbox-pelisarjaan johon luvattiin ennennäkemättömiä teknisiä ratkaisuja)
– Scalebound (Platinum Gamesin odotettu uusi ja näyttävä roolipelielementeillä höystetty toimintapläjäys)
– Fable Legends (suositun pelisarjan maailmaan ja universumiin sijoittuva yhteistyöhön nojaava seikkailupeli)
– ReCore (Keiji Inafunen ja entisten Metroid Prime-tiimiläisten työstämä avoimen maailman toimintaseikkailu)
– Halo Wars 2 (jatko-osa Xbox 360:llä nähtyyn peliin jota tituleerattiin joissain piireissä parhaaksi konsoli-RTS:ksi)
– Sea Of Thieves (Raren odotettu paluu ison luokan peleihin)
– Gears Of War 4 (jatko-osa yhteen Microsoftin suosituimmista ja laadukkaimmista pelisarjoista)
– Forza Horizon 3 (jatko-osa erittäin suureen suosioon nousseeseen Forza-sarjan sivuhaaraan)

3084369-forzahorizon3-e32016_20160614_thumb_v1

Lisäksi myös horisontissa häämötti huomattavasti huokeampaan kuluttajahintaan myytävä konsolimalli Xbox One S joka parantelisi alkuperäisen laitteen ominaisuuksia sieltä sun täältä.

Vuoden 2015 alussa alkoivat kuitenkin ensimmäiset tummemmat pilvet kasaantumaan paratiisin ylle. Aiempina vuosina ulkoisessa tiedottamisessaan myyntiluvuilla alituiseen pröystäillyt Phil Spencer ilmoitti että jatkossa Microsoft ei tulisi enää julkaisemaan omia myyntilukujaan samanlaisella hehkuttelumentaliteetilla mitä tähän mennessä. Pieni mediatemppu ja vielä pienempi yksityiskohta mutta sitäkin enemmän viitteitä sen suuntaan antava että kaikki ei ollut oikein kontrollissa ja mennyt niin kuin Microsoftin puolelta odotettiin tai toivottiin. Isoimmat ongelmat olisivat kuitenkin vasta horisontissa…

maxresdefault

Vuoden 2016 aikana Xbox Onen pelijulkaisujuna jatkoi tasaista kulkuaan mutta se koki myös muutaman isomman kolauksen. Vaikka Forza Horizon 3 nousikin loistoarvosteluidensa siivittämänä kaikkien aikojen parhaan Metacritic-keskiarvon saavuttaneeksi Xbox One-peliksi ja vuosikausia odotettu jatko-osa Gears Of War-pelisarjaan saatiin vihdoin ja viimein ulos, oli vuosi 2016 silti enemmänkin mollivoittoinen Xbox Onelle. Xbox One S:n isoimman valokeilan varasti konsolin julkaisun aikoihin julkistettu PS4 Pro ja kun Sonyn myynnillinen vastaväite päätettiin julkaista niinkin pian Xbox One S:n jälkeen, vei se pienine puutteineenkin takuuvarmasti kuluttajien kiinnostusta pois Microsoftin omasta S-sarjan mersusta.

Myös softarintamalla meno oli kuin traagisessa Little Bighornin taistelussa konsanaan. Fable Legendsiä kehittänyt Lionhead Studios laittoi lapun luukulle joten odotettu moninpelifiesta jäi vielä sikiövaiheeseen. Pidemmän aikaa mediahiljaisuutta viettänyt Scalebound päätettiin laittaa silppuriin Microsoftin itsensä toimesta joka on edelleen ratkaisu joka hämmentää suuresti pelaajien keskuudessa. Loppukesästä julkaistu ReCore floppasi kovempaa kuin korkeushyppääjä ja muutama muukin odotettu pelinimike oli kadonnut julkisuudesta kuin se kuuluisa mynssi sinne Saharaan. Valonpilkahduksia vuoden 2016 puolella olivat Microsoftilla nimenomaan tuo em. Forza Horizonin myynti- ja arvostelumenestys (paitsi luokattoman PC-käännöksen kanssa) sekä kesän E3-messuilla ilmoitettu uusi megakonsoli josta alempana lisää. Konsolipuolen myynneissä kuitenkin meno laahasi entistä pahemmin eikä odotetut hittinimikkeetkään myyneet (pl. Forza Horizon 3) niin hyvin mitä niiltä voisi parempina päivinä odottaa.

xboxonex

Vuosi 2017 onkin sitten ollut Xbox Onelle yhtä koomaa. Sille ilmestyi vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana tasan yksi ison luokan yksinoikeus Halo Wars 2:n muodossa ja hype tämän pelin ympärillä oli yhtä suurta kuin Saara Aallon keikkojen lipunmyynti. Kaikesta tekemisestä näkyi alkuvuoden aikana että firma aikoo panostaa toden teolla E3-messuilla tapahtuvaan uuden konsolin julkistamiseen ja pelaava kansa kuhisikin kovaa ennen messuja. ”Millainen tulisi olemaan tämä maailman tehokkaimmaksi pelikonsoliksi julistettu ihmelaite?”, ”Miltä se näyttää?”, ”Mitäköhän ennennäkemättömän hienoja pelejä sille ilmestyy sen tehoja esittelemään?”. Kysymyksiä oli monia ja lopulta E3-tapahtumasta käteen jäi Xbox-fanipoikuudesta kärsimättömille tahoille vain viidensadan euron/dollarin arvoinen PS4 Pro-apinointi joka pyörittää Minecraftia ja muita PC:n bugisia indietuotoksia. Pitkään hiljaiseloa viettäneet pelijulkaisut sentään tekivät comebackin parrasvaloihin mutta niin Sea Of Thieves kuin Crackdown 3:kaan eivät mitenkään räjäyttäneet galakseja, puhumattakaan odotetusta latauspeli Cupheadista jonka kovin hype on kuollut kuin prinsessa Diana konsanaan ja aniharva uskoo enää että peli jäisi edes Xbox Onen yksinoikeudeksi. Ja nimenomaan niitä yksinoikeuksia tuleva Xbox-megasuperhyperkonsoli (tuttavallisemmin Xbox One X) ei tule osakseen saamaan sillä Microsoftin politiikkaan kuuluu jatkossa se että sen omat pelit tulevat konsolin lisäksi myös PC:lle. Tämä pienentää huomattavasti konsolin oston kynnystä nimenomaan pelilaitteena sillä eipä ole vielä tullut vastaan pelaajaa jolla ei olisi pelikonsolinsa lisäksi myös pelejä pyörittämään kykeneväistä PC:tä.

Miksi siis ostaa 500€ maksava mötikkä television viereen kun sen halutun pelin voi ostaa normaalin pelin myyntihinnalla ja pelata PC:llä? Tämä on kysymys johon Microsoft saa toden teolla miettiä vastausta ja perusteluita seuraavien vuosien aikana.

maxresdefault (1)

Microsoft on siis kokenut konsolipuolella melkoisen karusellin viimeisen kahden konsolisukupolven aikana. Firman ns. household nameksi pelibisneksessä tehnyt Xbox 360 oli aikansa suurmenestys kun taas Xbox One on enemmän tai vähemmän jäänyt kilpailijan jalkoihin (Wii U:n se sentään voitti myynneissä). Nyt tulevalla laitteella on edessään aivan uudenlainen haaste kun kuluttajat ovat haistaneet palaneen käryä jo konsolin julkistushetkestä asti ja PS4:n laitekanta on sen verran kova että siinä ei pahemmin ole jalansijaa pariin vuoteen päästä multiplattariapajille. Myös toinen idän ihme eli Nintendo on tekemässä nousua takaisin kärkikahinoihin Wii U-farssin jälkeen loistavan startin saaneen Switchinsä kanssa. Pelit möisivät konsolia mutta tälläkin hetkellä tämä valttikortti on heitetty hukkaan toteamalla vaan että pelit löytyy myös eräälle toiselle laitteelle. Kovaa ennakkohypeä olisi saatu varmasti tykittämällä edelleen läpi kalenterivuoden vaan huippupeliä ulos toisensa perään mutta Xbox Onen must have-pelien tarjonta on koko vuodelta laskettavissa yhden käden sormilla ja sekin käsi on sahattu poikki joten sitä ei käytännössä ole. Kovaa ennakkohypeä olisi myös saatu aikaan antamalla kultasilmäisille grafiikkafanaatikoille se mikä PS4 Prosta puuttuu eli tarpeeksi iso gappi konsoliversioiden graafisen väännön ja ulosannin välillä mutta sekin näyttää jäävän aika kauas niistä suloisista puheista mitä markkinointikoneisto tuottaa. Suomeksi sanoen siis eroja ei eri konsoliversioiden välillä näe taaskaan kuin Digital Foundryn videoiden kautta ja sielläkin vain numeroina.

Mikä sitten voisi enää pelastaa Xbox-tuotteen seuraavien vuosien auttamattoman korpivaelluksen aikana? Tähän ei löytynyt vastausta allekirjoittaneelta edes tämän koko blogitekstiseinän kirjoittamisen aikana…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.