Vuoden verran läiskimistä

Kuten on PBC:n contentin määrästä tullut selväksi, on Splatoon 2 erittäin kova peli.

Pelisessio – Splatoon 2 Turf War (feat. Luugi)
Pelisessio – Splatoon 2 Salmon Run
PBC Joulukalenteri – Luukku 3
Splatoon – Nuoret Sotilaat

Pelin julkaisusta on tällä viikolla kulunut tasan tarkkaan vuosi, ja onkin aika katsoa hieman menneeseen. Miten tämä ”viikottaista uutta lisäsisältöä” tarjoava läiskintäpeli, on kehittynyt vuoden aikana?

Splatoon 2 on julkaisustaan asti kärsinyt hieman 1.5-leimasta. Se ei ollut ykkösosaan verrattaessa mikään kovinkaan massiivinen harppaus, vaikka välissä oli kokonainen konsolisukupolvi. Audiovisuaalisesti meno oli toki mikroskoopin läpi katsottuna paremmalla mallilla mitä edeltäjässä, mutta kun ykkösosa oli saanut osakseen parin vuoden ajan sisältöä, tuntui trippimittarin nollaaminen kakkososaan lähdettäessä enemmänkin askeleelta taakse. Ihan täysin ei kuitenkaan säästöpossua tyhjennetty, sillä kakkososa sisälsi kuitenkin huomattavasti enemmän krääsää kuin ykkösosa oman julkaisunsa aikana, joten jälleen kerran, 1.5 anyone?

Homma starttasi 21.7.2017 kera kahdeksan moninpelikentän (neljä oli tuttuja jo ykkösosasta), yksinpelikampanjan, viiden moninpelimuodon (joista yksi oli täysin uusi mutta pelattavana vain tiettyinä viikonpäivinä) sekä tuhdin määrän vaatetusta ja aseita. Etenkin uutena pelitilana esitelty Salmon Run, tuo Splatoon-maailman vastine Horde-modelle, keräsi kiitosta, mutta epämääräisten pelaamismahdollisuuksiensa vuoksi myös kummastusta.

Gameplayn puolella isoin uudistus, oli julkaisussa mukana ollut uusi asetyyppi. John Woo-leffoista tutut tuplapistoolit, saapuivat näppärän väistöliikkeen kera Splatoonin maailmaan, ja vieläpä onnistuneesti. Myös erikoisiskujen puolella esitellyt uutuudet, olivat erittäin myönteisiä sillä kun ykkösosassa erikoisiskut tuntuivat enemmänkin kartuttavan pelaajan omaa pistesaalista, olivat kakkososan erikoisiskut enemmänkin tiimin voittomahdollisuuksia parantavia.

Viikot lähtivät vierimään pelin julkaisusta ja sisältöpäivitykset olivat viikottaisella tahdilla tippuvia. Aluksi totta kai meno oli lähinnä kosmeettisten asepäivitysten tulvaa ja isoimmat otsikot keräsivätkin pelaajien keskuudessa, ensimmäisen osan kansansuosion saavuttaneet Splatfestit, joissa taas saatiin kansa jaettua kahtia elämää suurempien kysymysten äärellä. Ensimmäiset kunnon sisältötykitykset alkoivat hieman alle kuukausi pelin julkaisusta, kun toinen aivan uusi asetyyppi näki päivänvalon. Sateenvarjoa mukaileva ase muutti pelin metaa uusilla ominaisuuksillaan ja eipä mennyt aikaakaan kun mustesoturit saivat nautittavakseen myös ihan uuden kentän. Manta Maria saattaa olla yksi pelin heikoimmista moninpeliareenoista, mutta ilmestyessään se oli alkusoittoa odotetulle DLC-tulvalle, jota julkaisusta asti oltiin saatu odottaa.

Myös em. Salmon Run sai osakseen lisäsisältöä uusien kenttien muodossa. Ekasta osasta parantanut yksinpeli, ei kuitenkaan saanut osakseen mitään uutta. Onneksi tämä oli vain tyyntä myrskyn edellä.

Vuosi 2018 käynnistyi ja Splatoon 2 sai lisää sisältöä hyvällä tahdilla. Uusia sekä vanhoja kenttiä oltiin tuotu peliin lukuisia, ja aseidenkin puolella alkoi olla enemmänkin kyse runsaudenpulasta, kuin niukasta valikoimasta. Maaliskuussa nettiin lävähtänyt Nintendo Direct-lähetys, osoitti että sarja on todellakin ns. household name Nintendon toimistolla, josta todisteena Splatoonin sisällyttäminen tulevaan Smash Bros-peliin. Hetki ennen Smash Bros-julkistusta, koettiin kuitenkin Splatoonin lyhyessä historiassa iso hetki. Sarjaan julkaistaisiin kesällä ensimmäistä kertaa ikinä maksullista lisäsisältöä.

Octo Expansion oli homman nimi, ja laajennus sisältäisi Splatoon-henkisesti hämärän lisän pelin yksinpeliin. Kymmeniä uusia haastetehtäviä noin 20€ sopuhintaan. Mitään lisää ei tämä laajennuspaketti tuonut pelin moninpeliin, mutta yksinpelipuoli oli pitkin kalenterivuotta ollut se mihin pelaajat ympäri planeettaa, olivat kaivanneet lihaa luiden ympärille.

Pitkä on ollut matka mutta käydäänpäs läpi mitä kaikkea Splatoon 2 kirjoitushetkellä sisältääkään:

– 20 moninpelikenttää (sekä yksi aina Splatfestien aikana vaihtuva erikoiskenttä)

– Helvetin paljon yksinpelisisältöä

– Kuusi erilaista moninpelimuotoa

– Neljä erilaista Salmon Run-kenttää

– Tolkuttoman paljon aseita (7 pääasetyyppiä kokonaisuudessaan)

– Älyttömän määrän vaatetusta

 Melkoinen määrä on siis tavaraa tullut julkaisuhetkeen verrattaessa. Parasta kuitenkin on se että hupi ei ole loppumassa vielä hetkeen.

Nintendo on ilmoittanut että Splatoon 2 tulee saamaan totutulla tahdilla lisäsisältöä ainakin joulukuuhun asti. Mitä sen jälkeen sitten tapahtuu? Nintendolla ei luulisi olevan minkäänlaista kiirettä julkaista Splatoon 3:a sillä kakkososa on yksi Switchin isoimmista myyntihiteistä, joka etenkin emämaassaan ei suostu millään poistumaan myydyimpien pelien viikottaisten listojen kympin joukosta. Totuus kuitenkin on se että jahka kolmososa jonain kauniina päivänä julkistetaan, on sen tunnuttava oikealta jatko-osalta 1.5-fiiliksen sijaan.

JA TUOKAA HELVETTI SENTÄÄN TAKAISIN SE YKKÖSOSAN MINIPELI!!!!!!!!!!!!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.