Teman TGS Tarinatuokio

Tätä kirjoittaessani siemailen kahvia luotijunassa matkalla Tokiosta kohti Kiotoa ja uusia seikkailuja. Tokyo Game Show on ohi ja on aika höllätä tahtia sekä tehdä pieni summaus 4-päiväisestä viikonlopusta. Tässä omat mietteeni tapahtumasta.

Resident Evil -kojulla pääsi ampumaan

Resident Evil -kojulla pääsi ampumaan

Jotkut saatatte muistaa parin vuoden takaiset Japanin-seikkailuni PBC:n taannoisista jaksoista. Nyt tein pienimuotoisen paluun nousevan auringon maahan ja mikäpä muu olisikaan parempi vierailukohde, kuin Tokyo Game Show (jota ei nimestään huolimatta järjestetä Tokiossa, vaan viereisessä Chibassa). Kyseessä oli itselleni ensimmäinen TGS ja kahtena päivänä neljästä olin siellä töissä. Saimme pienen indiestudioni kanssa järkättyä kahden päivän standipaikan suhteiden kautta GLOBAL Lab SENDAIn avustuksella. Samalla pisteellä toimi myös oululainen Kaamos Games ja pari tiimiä Sendaista. Pisteellä kävi kivasti populaa ja ihmiset tykkäsivät pelistämme.

Ehdottomasti messujen komein ja tärkein esittelypiste

Ehdottomasti messujen komein ja tärkein esittelypiste

TGS koostuu kahdesta bisnes-päivästä ja kahdesta avoimesta päivästä.
Mikäli messuilla meinaa elätellä toivoa minkään pelin testaamisesta ilman tuntien jonotusta, on parasta päästä mukaan kahdelle ensimmäiselle päivälle

Jopa Knack 2:n kokeilua sai jonottaa yli tunnin

Jopa Knack 2:n kokeilua sai jonottaa yli tunnin

Suurimmat ja komeimmat messupisteet löytyivät vähemmän yllättäen japanilaisilta firmoilta, kuten Capcomilta ja Square Enixiltä. Sonyn korneri oli näyttävä, mutta pelattavana ja näytettävänä oli lähinnä E3-kamaa. Yllättävän ison tilan vei myös Twitch. Ei siis Nintendon Switch, joka loisti poissaolollaan koko muun Nintendon tavoin. Muutamilla pienemmillä pelitaloilla toki oli Switch-pelejä näytillä ja isot katalogit tulevia nimikkeitä, joista suurin osa taitaa tosin jäädä vain Japaniin.
Xbox-pelejä en nähnyt yhtäkään.

Monster Hunter -mörökölli toivottaa messukävijät viidakkoon

Oma suosikkini ständeistä on ehdottomasti Capcomin näyttävä Monster Hunter World -viidakko, johon pääsi peliä testaamaan ja hirviöiden kanssa itsensä valokuvauttamaan.  Squaren tarjonta oli lähinnä Final Fantasy XV:n erilaisia versioita mobiilista Windowsiin, sekä PS4:lle pelihalliversiosta käännettävä uusi Dissisia NT, joka näytti oikeastaan aika hyvältä. Konami (haha) esitteli Pro Evolution Soccerin lisäksi Metal Gear Survivea sekä Zone of the Endersin VR-versiota.

Final Fantasy XV:n mobiiliversio oli näyttävästi esillä

Final Fantasy XV:n mobiiliversio oli näyttävästi esillä

Detroit-androidit ihmeteltävänä

Detroit-androidit ihmeteltävänä

Sonyn standilta parhaiten mieleen jäivät lasivitriiniin eristetyt Detroit-androideja esittävät länkkärit, jotka viihdyttivät paikallisia väenpaljoudesta päätellen hyvinkin tehokkaasti. Toisaalla vitriineihin oli sullottu myös messutyttöjä, joita kuolaavat kameramiehet piirittivät. Naiskauneuden vetovoimaan luottivat myös monet muut näytteilleasettajat. Messuilla oli toki paljon pienempiäkin näytteilleasettajia, mutta suurin osa tavarasta oli puhtaasti Japanin markkinoille suunnattua materiaalia.

Messutyttökulttuuri elää ja voi hyvin Japanissa

Messutyttökulttuuri elää ja voi hyvin Japanissa

Yllätyin hieman, mitenkä vähän mobiilipelit lopulta olivat esillä. Joko kyseessä on selkeä muutos, tai alan lehdistön raportit viime vuosilta ovat selvästi liioitelleet mobiilin määrää. Käsikonsolipelaaminen toki oli suuressa osassa. Jopa Vita-pelejä löytyi useampikin kappale. E-urheilu on vähitellen nostamassa päätään Japanissakin, mikä tarkoitti sitä, että ehkäpä noin 15% messualueesta oli pyhitetty sille ja muulle tylsälle tauhkalle, kuten VR:lle.

Julkisina vierailupäivinä (tai no oikeastaan vain yhtenä, koska viimeisenä päivänä nukuin hotellihuoneessa pommiin ja messut jäivät välistä) päätin suosiolla jättää jonottamatta minkään isomman pelin testisessioihin ja suunnistin Indie-alueelle. Siellä tungos ei ollut niin suuri ja pelejä ei tarvinnut jonottaa joitakin minuutteja pidempään. Itseäni eniten kiinnosti paikallinen indietuotanto, joka harvemmin löytää tiensä Steamiin tai konsoleiden kauppapaikkoihin. Pikkuhousunhaistelusimulaattoreiden seasta löytyi myös jokunen oikein mielenkiintoinen nimike, mutta kokonaisuutena indieosio jätti hieman kylmäksi. Ehkä lisää laatupelejä löytääkseen olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa kymmenien standien tutkimiseen. Nyt mieleen jäi parhaiten ainakin Switchille ja PClle saatavissa oleva timanttisen ohjauksen omaava tasoloikka Slime-San.

Indiealue koostuu kymmenistä puolen neliömetrin esittelypisteistä

Indiealue koostuu kymmenistä puolen neliömetrin esittelypisteistä

Kaikkiaan Tokyo Game Show jätti hyvän maun suuhun. Oma esittelypiste toimi mukavasti, illanvietot muiden kehittäjätiimien kanssa olivat lystiä ja kontakteja tulevaisuutta varten syntyi reilusti. Myös ihan vain vierailijana oli hauska pyöriä ympäriinsä, vierailupäivien väenpaljoudesta huolimatta. ”Game of the Show” oli itselleni selvästi Monster Hunter World, joka pääsi jopa hieman yllättämään sarjalle uskollisuudellaan, vaikka onkin kokonaisuutena aika eri puusta veistetty.

Ehkä ensi kerralla saisi esittelypisteen jo kaikille neljälle päivälle.
Lähettäkää rahaa.

PBC:n kohderyhmälle suunnattu alue

PBC:n kohderyhmälle suunnattu alue

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.