Sony shoppailee

Jokainen pelialan tapahtumia seuraava on varmaan huomannut että Microsoftilla menee aika haipakasti tällä hetkellä. Kuukausipalveluun nojaava kulutuskäytäntö on firman Game Pass -ponnisteluiden myötä hyvässä myötätuulessa, lafkalla on lippaassa pitkästä aikaa hyvä määrä pelejä odottamassa julkaisuaan, ja firma hankkii jatkuvasti lisää sitä mitä siltä on puuttunut jo vuosia; 2nd party -eksklustudioita. Jälkimmäisen kohdan on huomannut myös Sony, ja koska japanilaisfirma tunnetusti pelipuolella käyttää enemmänkin toisten ideoita, on vahvojen huhujen mukaan myös Sony alkanut etsimään itselleen uusia hovikehittäjiä.

Keiden suuntaan pitäisi japanilaisjätin siis kääntyä? Tuoreiden puoliraporttien mukaan, on Sony myös PS5:n aikakautena jatkamassa nykyistä linjaansa, jossa äärimmilleen valmistusmyllyssä jauhaneet tarinapainotteiset yksinpelit, ja tietty lafkan oma PSVR, olisivat se firman markkinakeihään terävin kärki. Saattaisiko tämä olla vihjettä siitä millaisia studioita Sony on hankkimassa vai oliko puhe ihan puhdasta liibalaabajargonia? Katsellaas hieman potentiaalisia ostokohteita?

Insomniac Games

Siitä asti kun vuonna 1996, Ted Pricen johtama Insomniac Games julkaisi ensimmäiselle Playstationille Disruptor-nimisen pelinsä, ovat Sony ja tämä kalifornialaisstudio olleet kuin ne kuuluisat paita ja perse. Pitkä parisuhde on luonut Sonylle huikaisevan määrän moniosaisia pelisarjoja aina ensimmäisistä Spyro-peleistä Ratchet&Clankin kautta Resistance-ammuskeluihin asti. Välillä on kuitenkin Insomniac julkaissut pelejään myös muille alustoille, joista ehkä muutaman vuoden takainen Xbox One -yksinoikeus, Sunset Overdrive, muistetaan parhaimpana esimerkkinä.

Yhtiö ei siis koskaan ole ollut millään lailla Sonyn omistuksessa, vaikka pelikirjastoa katsomalla voisi luulla että yksinoikeusrahat olisivat painaneet vaakakupissa. Tilaustöitä tekevä yhtiö on yksi pelimaailman varmimmista suorittajista, ja huteja ei kovin paljoa ole lafkalta markkinoille päätynyt.

Miksi kyllä?
Kuten on todettu, ovat Sonyn ja Insomniacin välit lämpöisemmät kuin aurinkoisena päivänä takapihan pöydälle jäänyt olut. Toimintatavat ja jopa pelilaitteiden infrastrutkuurit, ovat varmasti Insomniacille tuttua kamaa, joten hirveän kauaa ei tarvitsisi opetella ns. talon tavoille.

Miksi ei?
Yhtiön grande hefe, Ted Price, on julkisesti sanonut että haluaa Insomniacin jatkossakin olevan itsenäinen studionsa, joka pystyy vastaanottamaan töitä miltä taholta tahansa. Mikäs siinä on ollessa kun firma pystyy käytännössä hinnoittelemaan itse työnsä, ja kun laatu sekä myynnit kohtaavat yhtä hyvin kuin esimerkiksi vuonna 2018 ilmestyneessä Spider-Manissa, mikäpä siinä on kirjoittaessa hintoja servetille räkäisessä kahvilassa?

Remedy Entertainment

Vahvimmilla viimeaikaisissa huhuissa, on pyörinyt Espoosta ponnistava koko kansan Remedy. Playstationin veikeät kasvot, itse Shuhei Yoshida, oli käymässä firman toimitiloissa alkukesästä, ja huhumylly sai entistä enemmän vauhtia. Sonylla on myös markkinointietu Max Paynella maailmanmaineeseen nousseen talon seuraavaan suurpeli Controliin, joten jonkinlaista vispilänkauppaa on jo ehditty tekemään neuvottelupöydän äärellä.

Onko kaikki tämä vain savua odottamassa tuleen leimahtamistaan, vai ns. business as usual?

Miksi kyllä?
Remedy tekee laadukkaita toimintapainotteisia yksinpelejä, joka on oletettavasti Sonyn suuntaus seuraavassa konsolisukupolvessa. Lisäksi kaikki em. asiat puoltavat sitä että firmalla on Sonyn kanssa oikeinkin hyvä keskusteluyhteys.

Miksi ei?
Quantum Breakin jälkeen, pääsi Remedy pois Microsoftin kanssa tehdystä diilistä, jonka aikana se sai ulos Alan Waken lisäreineen, sekä juurikin tuon semi-flopanneen Quantum Breakin. Firma tekee takuulla parempaa vuosittaista tulosta ottamalla vastaan tilaustöitä ympäri maailmaa, ja nytkin se on saanut isot rahat Aasian suunnalta kehitellessään siellä päin planeettaa Fortniten suosion tasoista menestystä nauttivan moninpeli-ikonin yksinpelikamppista. Voisiko firma muka olla halukas taas sitoutumaan vain yhteen tilauksia tekevään tahoon?

Bluepoint Games

Metroid Prime -merkkihenkilöiden pystyttämä hikipaja, on työstänyt käytännössä koko olemassaoloaikansa Sonyn eksklupelien käännöksiä nykylaitteille. Toki siinä välissä firma oli Respawnin kanssa tekemässä yhteistyötä ensimmäisen Titanfallin kanssa, mutta aika yksitoikkoinen tuo portfolio on.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettäkö Bluepoint Games olisi mitenkään kehno pelistudio, ei suinkaan. Firman viimeisin tekele, ikiklassikko Shadow Of The Colossusin PS4-remasterointi, oli jopa niin hyvä, että pelin tapauksessa voitaisiin jo melkein puhua remakesta remasterin sijaan. Juorut pelimessujen kusilaareilta kuultuna, kertovat että lafkalla olisi tälläkin hetkellä taas kerran yksi vanhemman pelin entisöinti käynnissä mutta mitään ei olla tämän asian tiimoilta vielä kuultu julkisuuteen asti.

Miksi kyllä?
Yhtiölle ovat vuosien saatossa tulleet tutuiksi Sonyn lukuisat sarjat ja niiden pölyistä putsaaminen, ja nyt kun se tekemisen taso on osoittautunut oikeinkin kovaksi, olisi enemmän kuin sopivaa että Bluepointille annettaisiin ihan joku itsenäinen oma projektinsa. Uudella IP:llä tai vanhalla? Pohjatyö on hoidettu, joten miksi ei vaan antaa vapaampia käsiä?

Miksi ei?
Tässä yhtälössä ei kukaan varmaan näe mitään syytä että miksi Bluepointin ja Sonyn suhde etenisi aina rengastamiseen asti? Match made in heaven joten virallistakaa nyt helvetti sentään jo tuo suhteenne!

Supermassive Games

Nyt kun Quantic Dream otti ja lähti tutkimaan myös siellä aidan toisella puolen olevan ruohon vihreysastetta, puuttuu Sonylta nappien paineluun keskittyvien pelien hovikehittäjä. Until Dawnilla monet yllättänyt Supermassive Games, olisi lähestulkoon yksi yhteen -tason paikkaus, sillä vähemmän peleistä ja pelialan koukeroista tietävät jopa luulivat nopealla silmäyksellä, että tämä kauhukliseillä leikittelevä PS4-yksinoikeus, olisi David Cagen pelitalon käsialaa.

Brittistudiolla on myös kosolti kokemusta PSVR:n parista, jolle yhtiö on kehittänyt Until Dawnin eräänlaisen lisärin, sekä esiosa The Inpatientin. Kaikki näyttää siis olevan allekirjoitusta vaille valmista 2nd party -diiliä varten.

Miksi kyllä?
Heavy Rainin ja Detroitin kaltaiset QTE-simulaattorit, mielletään hyvin vahvasti Sonyn konsolien yksinoikeuksiksi, joten olisi luonnollista jatkumoa että tällaiset, kansan syvimmät rivit punaisen meren lailla puoliksi pistävät pelit, jatkaisivat edelleen Sonyn laitteilla.

Miksi ei?
Supermassiven seuraava peli, erittäin paljon Until Dawnia muistuttava Man of Medan, on multiplattarijulkaisu. Kyseinen peli on myös osa isompaa The Dark Pictures -tuotteiden sarjaa, joten firmalla on varmasti kädet täynnä seuraavat vuodet, jonka johdosta salamaniskusta starttaava yksinoikeustaloksi ryhtyminen, ei palvelisi oikein ketään.

Kojima Productions

Kun Kojima aikoinaan lähti ovet paukkuen Konamilta, ilmoitti Sony aika lailla sekunti NDA-sopimuksen rauettua, että miehen perustama Kojima Productions alkaisi työstämään PS4:lle seuraavaa miehen taidonnäytettä. Avuksi tähän pitkään prosessiin Sony nakitti yhden omista 2nd party -studioistaan, hollantilaisfirma Guerrilla Gamesin (Killzone-pelit, Horizon: Zero Dawn). Näin syntyi Death Stranding, joka vihdoin ja viimein tulee saamaan kauan odotetun julkaisunsa tänä talvena, joskin Kojiman ollessa kyseessä, mitä vaan voi tapahtua.

On vielä hankala sanoa että mikä on Kojima Productionsin tulevaisuus, kun firma on vielä näinkin lapsenkengissä. Jos Death Stranding on hirveä floppi, menee homma vaikeaksi, mutta odotetaan nyt ensin sinne julkaisuun asti nyt ainakin.

Miksi kyllä?
Sony tarvitsee itselleen myös huippuluokan japanilaisstudion, sillä firmalla on vielä nousevan auringon maan markkinoilla hyvää jalansijaa. Kojiman nimi on nipponissa kuin Cheekin musiikki suomessa, joten miehen pelien ilmestyminen vain ja ainoastaan Sonyn laitteille lähitulevaisuudessa, olisi iso statement.

Miksi ei?
Kiinnostaako Kojimaa enää ikinä alkaa vastaamaan säännöllisesti ylemmilleen, kaiken Konamilla kokemansa paskan jälkeen? Toisaalta mies oli tempauksillaan iso syy myös siihen miksi Konamilla kohtelu oli mitä oli, niin voidaan myös kysyä kysymys toiseen suuntaan; onko Sony halukas työskentelemään hieman ehkä liiallisuuksiin projektiensa kanssa menevän visionäärin kanssa?

Saa nähdä osuuko joku näistä veikkauksista maaliinsa, vai kenties jopa kaikki? Microsoftilla on kyllä aivan helvetin kovia ässiä hihassaan Obsidianin, Ninja Theoryn ja kumppaneiden kanssa mutta tuosta listasta kun Sony nappaa edes kaksi, voidaan jo puhua kunnon kilpailutilanteesta. Elämme jänniä aikoja ja ensi vuodesta tulee kyllä kiinnostavin pelivuosi aikoihin. Olisipa jo E3 2020!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.