Selviytymisopas pelivuodelle 2018

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa mutta ihan normaalilla maalaisjärjellä saa yleensä aika hyvän kuvan mitä tuleva vuosi pitää sisällään. PBC:n episodi 291 kävi pelien osalta läpi hieman tulevaa pelivuotta mutta on myös syytä käydä läpi pelialan tapahtumia isommassa kuvassa. Merkkaa ainakin seuraavat tapahtumat kalenteriisi ettei sitten tule yllärinä vasten kasvoja.

Sony julkistaa Playstation 5:n

Sonyn pelipuolen grande hefe, Andrew House, siirtyi sivuun tehtävistään ja miehen massiivisen isot Nokian kumisaappaat täyttämään palkattiin Housen kuvainnollinen oikea käsi John Kodera. PS4 täyttää ensi vuonna myös kunnioitettavat viisi vuotta ja kun laitteelle lupailtu yksinoikeuspelien tulva on kovaa kuin Thaimaan tapaninpäivän tsunami, olisi vielä vuoden loppupuolella hieno tapa päättää ensimmäinen presidenttivuosi uuden konsolin julkistamiseen Sonyn omassa PSX-tapahtumassa.

Siihen en usko että tulevasta konsolista paljastetaan muuta kuin nimi tai se että laite on valmis maailmanensi-iltaan vuonna 2019 mutta kuitenkin olemassaolon virallistaminen on tosiasia, etenkin nyt kun Xbox One ei myyntiensä perusteella ole paljastunutkaan ihan täydeksi farssiksi ja Switch rikkoo myyntiennätyksiä.


Switchin hinta EI laske

Allekirjoittanut veti viime vuoden alussa Michael Pachter-housut jalkaan ja kerroin mm. PBC:n Switch-julkistusta käsitelleessä pressicastissa että Switchin retail-hinta pitää olla alle kahdensadan tai laite floppaa kuin Wii U konsanaan. Olen palkattavissa myyntiennustekonsultointiin ja talousarviointiin, laita tilausta kommenttikenttään jos kiinnostuit.

Switchin myyntihinta ei osoittautunut millään lailla kompastuskiveksi konsolin menestystarinalle ja konsoli möi nopeammin mitä Nintendo sai laitteita kauppoihin. Kuten firman aiemman kotikonsolimenestyksenkin kanssa saatiin todeta, ei menestyshuumassa hinnat laske joten terkut näille ”ostan laitteen sitten kun sen hinta on alle 200€”-penninvenyttäjille joille ei ole kovin lyhyttä odotusaikaa luvassa.


Red Dead Redemption 2 myöhästyy alkuperäisestä julkaisupäivästään

Rockstarin odotettu länkkäripeli on yksi vuoden 2018 hypetetyimmistä nimikkeistä. Pelille ei olla vielä annettu virallista julkkariajankohtaa mutta mikä tahansa päivä sieltä kirkossa kuulutetaankaan, ei Rockstar saa peliä kauppoihin (ainakaan kokonaisena) luvattuna ajankohtana.

Rockstarilla on tämän vuosituhannen puolella ollut paha tapa luistaa ilmoitetuista julkaisupäivistä ja ottaen huomioon sen että firman omien sanojen mukaan tämä uusi RDR tulee panostamaan GTA Onlinen tyyliin erittäin vahvasti myös verkkopeliin, on hyvin epätodennäköistä että sieltä saataisiin täysin myyntikunnossa oleva peli kauppoihin tämän vuoden aikana. GTA V ilmestyi aikoinaan ilman useita luvattuja ominaisuuksia joten sama sudenkuoppa on varmaankin edessä myös villin lännen videopelin kanssa.


Death Strandingista EI nähdä vieläkään pelikuvaa

Hideo Kojiman duunit Sonylla ovat alkaneet aika lailla samaan malliin mitä ne Konamilla olivat herran viimeiset kuukaudet. Reissaamista ympäri maailmaa firman piikkiin Hollywoodin B-listalaisia nuoleskellen ja siinä sivussa sitten joskus vähän videopelin tekemistä. Tähän mennessä Kojima on saanut aikaiseksi Sony-pestinsä aikana ylipitkän studiologoanimaation sekä pari mystistä CGI-traikkua jotka eivät käytännössä ole kertoneet tulevasta pelistä yhtään enempää kuin ihan pelkkä pelin nimen näyttäminen.

Pelin tiimoilta on muutenkin kuulunut kummia kun jotkut huhut sanovat että Kojimalla ei olisi varsinaista peliä vielä valmiina pätkääkään kun taas muualla syväkurkut kuiskivat että Guerrilla olisi pääasiassa ottanut koko pelin valmistuksen itselleen jättäen Kojiman promomiehen hommiin. Mene ja tiedä mutta onhan tämä nyt taas sitä niin tuttua Kojimaa kaikessa surkuhupaisuudessaan.


Labo-pahvit tulevat olemaan myyntimenestys

Nintendo nosti viime viikolla ison metelin ympäri maailmaa kun se julkisti Switchiä hyödyntävän kehittävän lelun… joka nyt sattuu olemaan periaatteessa pelkkää pahvia jota taitellaan ja leikellään. Jutun juju on kuitenkin siinä että kun näitä pahviorigameja liitetään Switchin toimintoihin (HD Rumble sekä IR-sensorit), saa niistä irti huomattavasti enemmän kuin pelkästään sytykkeenä. Labo-nimellä kulkeva tuoteperhe tulee kauppoihin keväällä ja Nintendo onkin kovaan ääneen toitottanut että tämä uusi brändi ei tule viemään headcountia pois pelien valmistuksesta vaan se tulee olemaan oma tuoteperheensä Nintendon tuotevalikoimassa (se korvasi jopa Nintendon sivuilla Wii U-välilehden).

Onko tässä sitten mitään järkeä? Videopelien vuoksi pelikonsoleitaan käyttäville tämä pahvi-ilmiö ei tule tarjoamaan pientä kuriositeettikokeilua enempää mutta vähemmän pelaaville ja uudesta tekniikasta innostuneille tässä on oikeinkin mainio tapa kokeilla jotain uutta ja innovatiivista ja kuten moni Wii Fit-tasapainolaudalle ja sen mukana tulleelle pelille naureskellut sai miljoonamyyntien edessä huomata, ovat juuri nämä käyttämättömät kohderyhmät aina se helpoin tie onneen ja menestykseen. Labo tulee varmasti kiehtomaan molempia mainittuja ihmisryhmiä ja kun sitä myydään noinkin hyvällä katteella, tulee se printtaamaan Nintendolle rahaa tolkuttoman paljon ainakin tämän vuoden ajan. Aika näyttää muodostuuko siitä vaan vuoden 2018 fidget spinner vai onko tulevaisuuden lelut aina vastaisuudessa synkassa elektronisten päätelaitteiden kanssa?

Kristallipallosta alkaa patterit loppumaan tältä erää joten näillä ennustuksilla pitää pärjätä tämä pelivuosi. Oikeudet muutoksiin pidätetään totta kai mutta jos joku näistä toteutuu niin päteminen alkaa sillä samaisella sekunnilla. On se vaan joskus niin helppoa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.