Pelivuosi 2016

party-like-its-2016-shirt-bluePelivuosi 2016 lähenee loppuaan ja on aika niputtaa yhteen kalenterivuoden puhutuimmat asiat pelibisneksessä. Paljon ehti tapahtua ja lähestulkoon yhtä paljon siirrettiin tapahtumaan ensi vuoden puolelle mutta keskustelua silti riitti ja siihen isoimman motiivin antoivat mm. nämä seuraavat asiat…:

Virtuaalitodellisuus on täällä!

Vuosi 2016 merkkasi usean vuoden hypettelyn jälkeen ensiaskeleita VR-maailmaan. Sony julkaisi PS4:lle PSVR-lisälaitteensa jolla pelaajat pääsisivät vihdoin ja viimein käsiksi VR-elämyksiin ja pelaajien kannalta tietty eniten viisareiden värähtelyä aiheuttaviin VR-tekniikkaa hyödyntäviin peleihin. Ironista tässä kaikessa on se että koko homma tapahtui 1. aikaisemmin 2. halvemmin mihin koko VR-buumin aloittanut Oculus Rift ikinä kykeni. No oliko PSVR sitten se vallankumous jota koko VR-touhusta ollaan pelialalle povattu? Ei ollut ja jos asiaa aletaan oikein vakavissaan pohtimaan niin PSVR ei ollut sitä likimainkaan. Tähän päivään mennessä ei laitteelle ole vielä saatu täysimittaista peliä joka oikeuttaisi laitteen oston nelospleikkarin kylkeen ja vaikka PSVR:n mukana tulleet kokeiluversiot lukuisista eri peleistä ja virtuaalitodellisuuskokemuksista sisälsivätkin muutaman ihan kivan softan, on niiden kehuminen vähän sama kuin sanoisi Wii Sportsin golf-pelimuotoa maailman parhaaksi golfpeliksi.

Ensiaskeleet on kuitenkin jonkun aina otettava ja PSVR teki sen niin VR-pelaamisen saralla (Virtual Boy on siellä takarivissä ihan hiljaa ja keskittyy siihen häpeämiseensä). Tullaanko siihen vertaamaan kaikkia tulevia VR-laitteita ja tullaanko sen pohjalta rakentamaan PSVR2 joka tulee mullistamaan jälleen kerran käsityksemme pelaamisesta? Ehkäpä ei mutta ainakin PSVR tullaan aina muistamaan sinä ensimmäisenä massamarkkinoiden VR-kokemuksia tarjoavana laitteena.

Pokémon GO ja maailmanvalloitus

Pokémon-brändillä meni lujaa vuonna 2016 kuten jokainen voi lukea tästä palkitusta blogitekstistä. Olivat Pokkén Tournament tai Pokémon Sun/Moon kuinka hyviä pelejä tahansa, kalpenevat ne vertailussa Pokémon GO:lle joka oli isoin peli-ilmiö sitten Minecraftin. Pokémon GO synnytti kaikki media-aidat kaataneen villityksen joka ei vain tuonut Pokémon-tuotenimikettä takaisin suosionsa huipulle, mutta se toi myös miljoonittain uusia Pokémon-pelaajia mukaan hypejunaan. Hypejunaan joka oli jo entuudestaan yksi peliuniversumin isoimpia.

Pokémon GO toi ihmisiä yhteen tavalla johon ei yksikään peli ollut historiassa aiemmin kyennyt. Sen sijaan että miljoonat pelaajat olisivat istuneet pimeässä huoneessa näyttöpäätteidensä äärellä chattikenttään rivouksia kirjoitellen, täyttyivät kaupunkien keskustat puhelimiaan tuijottavista ihmisistä jotka hymyilivät, iloitsivat ja sosialisoivat keskenään ja kaiken tämän sai aikaan 20 vuotta vanhoilla mielikuvitushahmoilla tähditetty mobiilipeli. Vaikka pelaajamäärät eivät enää näin joulukuussa olekaan enää sovelluksella siellä korkeimmassa piikissä, on peli silti yhä pinnalla ja eiköhän kakkosgenin taskuhirviöiden saapuminen peliin tuo takaisin taas kuusinumeroisen määrän pelaajia?
slimUusi konsolisukupolvi on totta

Nintendo lupasi jo vuonna 2015 esitellä tämän vuoden puolella uuden sukupolven pelikonsolinsa. Firma ei kyennyt pitämään lupaustaan siitä että vuoden 2016 E3-messuilla nähtäisiin tämä mystinen laite joka vielä tuolloin kulki työnimikkeellä NX mutta kaikki tämä unohtui lokakuun loppupuoliskolla kun Nintendo julkisti ensimmäisen markkinointivideonsa laitteesta joka tultaisiin tuosta hetkestä alkaen tuntemaan nimellä Nintendo Switch. Käsikonsoli- ja kotikonsolipelaamisen yhdistävä laite on jälleen kerran sitä tuttua Nintendoa eli tälläkin kertaa mennään markkinoille innovaatio edellä tekniikan ja suorituskyvyn sijaan. Laitteen julkaisuajankohta ja toivon mukaan myös jälleenmyyntihinta saadaan selville tammikuun aikana mutta melkoisen varmat tiedot osaavat kertoa että uusi konsolisukupolvi alkaisi vuoden 2017 maaliskuussa.

Nintendoakin ennen uuteen konsolisukupolveen pelaavan kansan tutustutti kuitenkin Microsoft joka kesän E3-messuilla esitteli Project Scorpion. Laitteen on tarkoitus ilmestyä joulusesongiksi 2017 ja mitään konkreettista ei olla vielä laitteen osalta nähty, ellei yltiöimelää hypevideota lasketa. Scorpion tärkeimpiä ominaisuuksia tulevat olemaan ”kaikkien aikojen tehokkaimman pelikonsolin” markkinastatus sekä asia jonka nyt pitäisi olla aika itsestäänselvyys näinä levydatan päivinä, taaksepäin yhteensopivuus. Scorpio on kuitenkin erikoinen projekti siinä mielessä että sen kehitys on käynnistynyt lähestulkoon heti kun Xbox One on startannut ja koska yleensä konsolit ovat progressiivista kehitysjatkumoa edeltäjälleen, voisi olla että Scorpio olisi jotain aivan muuta kuin Xbox One? Ai niin joo kyseessä on Microsoft yhdistettynä nykypäivän pelikonsolien riskinottokyvyn puutteeseen. No olipa kiva edes hetken toivoa…

No Man’s Sky-farssi(t)

”We’re a small Indie studio…” Noilla sanoilla Hello Gamesin pääjehu Sean Murray on aloittanut lähes jokaisen julkisen esiintymisensä kun mies on esitellyt No Man’s Sky-peliään. Äärimmäisen kunnianhimoinen projekti sai aikaan hämmästelyä ja kummastelua usean vuoden ajan eri pelitapahtumissa ja peliä kohtaan kasvoivat odotukset sitä mukaa mitä enemmän uskomattomalta kuulostavia yksityiskohtia Murray pelistä aina kiusoitellen paljasti. No Man’s Sky ilmestyi pitkän odotuksen jälkeen kesällä 2016 ja se tulee jäämään historiaan ei vain vuoden 2016 isoimpana floppina (Star Fox Zero ja Mighty No. 9 ovat toki edelleen ehdolla), mutta myös koko pelihistorian isoimpana fiaskona.

No Man’s Sky teki tismalleen saman mitä ensimmäinen Fable teki aikoinaan. Se oli peli jonka pääsuunnittelija väritti mielissämme aivan liikaa värikynää käyttäen, tarjoten lopulta murto-osan siitä mitä ennakkomarkkinoinnissa oltiin lupailtu. Julkaisusta asti tippuneet kehnot arvosanat olivat vasta alkusoittoa koko katastrofille ja loppuvuodesta No Man’s Skyn tiimoilta tehdyissä uutisissa ilmeni mm. käräjille menoa valheellisesta markkinoinnista, kaikkien aikojen pelaajamäärien pudotusta Steamin servereillä, ehkä hakkeroituja sometilejä pienten hermopaineiden purkamisten jälkeen. Pelin päätukija Sony ammuskeli tykistötulen lailla markkinointimateriaalia pelistä vielä alkuvuodesta ja etenkin julkaisun alla. Nyt kun paska on osunut tuulettimeen ja pyörinyt siellä jo hyvän aikaa No Man’s Skyn löyhkää levitellen, on Sonykin ollut pelistä hiirenhiljaa. From hero to zero vai miten se menikään?
maxresdefaultIkuisuuspelit vihdoin julki

Jos aiemmin mainitulla No Man’s Skyllä meni hyvän aikaa julkaisunsa kanssa niin samaa voi sanoa myös pelikaksikosta jotka antoivat odottaa itseään kauemmin kuin usea konsolisukupolvi edes kestää. Vuosi 2015 muistetaan aina siitä että silloin pelaajat saivat vuosien ruinaamisen ja jankkaamisen jälkeen vihdoin julkistukset Final Fantasy VII:n remasteroinnista sekä Shenmue 3:sta, kun taas vuosi 2016 tullaan ikuisesti muistamaan siitä että silloin pyhät pyssyt sentään kauppoihin saatiin vihdoin ja viimein Final Fantasy XV ja The Last Guardian. Samoille kehitysvuosilukemille yltävä Team Ninjan Nioh, lipsahti vuoden 2017 puolelle mutta mainittakoon tämäkin kymmenisen vuotta tekeillä ollut peli tässä samassa asiayhteydessä.

Last Guardian ja FFXV kokivat molemmat tässä vuosien aikana sen tason kehityshelvetit että oksat pois. Final Fantasy XV ei edes aloittanut taivaltaan kyseisenä pelinä kuten voitte lukea tästä palkitusta blogitekstistä ja niin vain se kymmenen vuoden savotan jälkeen näki päivänvalon ja vieläpä kovin laadukkaan sellaisen. Last Guardianin tapauksessa alkuperäisen kehitysalustan (PS3) arkkitehtuuri ei vain teknisesti enää riittänyt kehitystiimille (joka siis ehti hajoamaan ennen pelin julkaisua) ja näin ollen hommaa piti jatkaa PS4:n kehitystyökaluilla vuosia myöhemmin mutta niin vain peli taisteli itsensä valmiiksi ja arvosteluista päätellen hyvä että näin teki. Hauskintahan tässä kaikessa on se että mm. IGN ehti jo pari vuotta sitten julistamaan ihan virallisen uutisen myötä pelin peruutetuksi joten oliko tässä sitten sitä joulun taikaa vai mitä? Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan vuosien saatossa Kingdom Hearts 3:lle, Star Citizenille ja monelle muulle naurettavuuksiin asti viivästetylle projektille?

Näistä asioista oli pelivuosi 2016 loppujen lopuksi tehty. Totta kai vuoteen mahtui monen monta loistavaa peliäkin mutta jätetään niistä jauhaminen ensi viikon blogitekstiin jolloin on luvassa PBC:n kermaperseiden valinnat vuoden 2016 parhaista peleistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *