PBC PARAS – Peliohjain

12966383_10205888095232067_398137774_nKinect… haista v***u jooko? ”Sinä” et ole ohjain vaikka kuinka mainostekstissäsi yritit niin väittää. Ohjain on nimenomaan se asia joka luo silmien ja käsien välille sen koordinaatioärsykkeen joka luo videopelille sille alituisen tärkeän haaste-elementin. Vuosien varrella ohjaimia on tullut vastaan monenlaista ja nyt on tullut aika valita se homo sapiens-lajin kätösiin parhaiten sopiva yksilö ja näin ollen… paras peliohjain.

Oselotin valinta parhaaksi ohjaimeksi

SNES, PS4, X360… Ei ei ei. Hyvät ohjaimet löytyy jokaisesta mutta voittaja on selvä. Nintendo Gamecuben aina yhtä ihana kapula on ja pysyy parhaana ohjaimena ikinä. Nykyaikana kun sitä katsoo ei voisi uskoa väittämää todeksi. Toinen tatti on ihmeellinen nänni ja värikäs ilme on vähintäänkin mielenkiintoinen muuten niin harmaassa peliohjainten maailmassa.

NGC:n ohjain on kuitenkin paras juuri laitteen omissa peleissä. Napit ovat juuri oikeilla paikoillaan ja vehje sopii käteen kuin käteen mukavasti. Ainoa heikkous muuten niin mainiossa ohjaimessa on sen johdon pituus, se on järisyttävän lyhyt mutta Nintendon langaton Wavebird-ohjain korjasi tämän virheen.

Älä anna värin hämätä

Älä anna värin hämätä


Hazukin valinta parhaaksi ohjaimeksi

Kun mietitään mitä täydellinen pelikapula pitää sisällään, niin ajatuksissa käy tietenkin ergonomia, näppäinasettelu, monipuolinen käytettävyys sekä ennen kaikkea sen laatu. Mutta koska tämä on minun valintani, niin heitetään monipuolinen käytettävyys suohon ja valintani on näin ollen Segata Sanshironkin hyväksynnän leimalla varustettu Sega Saturnin ohjain. Enkä nyt puhu siitä länsimaiden saamasta isoille käsille tarkoitetusta kakkakapulasta vaan mallinumeroa 80116 kantavasta ihanuudesta.

Okei siinä ei ehkä ole ohjaustatteja, joten sillä ei voi pelata suurinta osaa nykyaikaisista peleistä, mutta miksi tuommoisen pikkuseikan antaisi haitata menoa kun kuitenkin kaikki 2D-pelien klassikot ja pienemmät helmet toimivat kyseisellä ohjaimella paremmin kuin hyvin? Se sisältää täydellisyyttä hipovan D-padin, juuri oikean määrän näppäimiä ja se tuntuu käsissä erittäin hyvälle. Se myös kestää pahempaakin murjomista kuin vettä vaan ja sen designia on jäljitelty enemmän kuin useasti nykyaikaisiinkin peliohjaimiin. Siksi se on paras peliohjain koskaan.

Mustaa kultaa

Mustaa kultaa


LordZalorin valinta parhaaksi ohjaimeksi

Olen täysin väärä henkilö kertomaan mikä konsoliohjaimista on se Parasectin positiivi. Tai superlatiivi. Äidinkielelliset puujalat ovat turhan vaikeita näin puolenyön jälkeen. Eikä tekstitiedoston aikakoodilla ole mitään tekemistä sen kanssa, että oma aikakoodini on astetta tuoreempaa mallia. Aika, jolloin minulla on mahdollisuus syvällisesti vertailla eri ohjaimia, genin sisällä ja genien välillä, on toivottavasti edessäpäin.

Kapulahistoriahan kuuluu seuraavasti: N64, PS2, PS3, Move, Wii U Gamepad, Wiimote+ ja X-luu. Jälkimmäisen olen äskettäin hankkinut PC-pelaamiseen ja nimenomaan PC-pelaamiseen kavereiden kanssa, kun samaa ruutua tuijottaa useampi silmäpari tai –yksilö. Kovin peli tuollaisiin illanistujaisiin on muuten Screencheat, jota suosittelen lämpimästi kaikille kaverin ruutua vilkuilleille.

Takaisin aiheeseen: Nintendon laitteet voi pudottaa kisasta heti. Vaikka joissain peleissä kikat toimivat, ei suunnittelunsa vankeja voi nostaa edes palkintopallille. Pelatessa huomaa toivovansa, että käsissä olisi jotain vähemmän litteää tai pitkulaista. Wii U:n kapulavalikoiman komein edustaja, eli Pro, on tuolla jossain. Ja vaikka Pro olisikin juuri nyt hyppysissäni, olisi se luultavasti vain lisää sitä mitä Sony ja Microsoft jo tarjoavat.

Näin saavumme pointtiini: minulle parhaimman ohjaimen valitseminen on mahdottomuuden lisäksi myös typerää. Kaikki perinteiset ohjaimet toimivat, on vain kysymys siitä, mikä ohjaimista on vähiten huono käyttäjän omasta mielestään. Vertailu esimerkiksi Dualshockin ja Xboxin vastaavan välillä on puhtaasti mielipidekysymys: kummallakin peliä pelataan lopulta täsmälleen samalla tavalla. Perinteinen ohjain ei ole koskaan tuonut peliin mitään lisää ja, kun Moven tai Wiin tapaisia viritelmiä yritetään, menevät konsolivalmistajat heittämällä metsään.

Mutta otsikko odottaa vastausta. Siispä suuntaan virtuaalikatseeni tulevaisuuteen ja VR:n pariin. Ottaen huomioon miten futuristista menoa VR on, on surullista nähdä kuinka perinteisiin ohjaustekniikkoihin osa valmistajista sortuu. Oculukseen bundlataan mukaan XBonen ohjain! Miksi ihmeessä näin tehdään?

Siispä valitsen parhaaksi ohjaimeksi HTC Viven kapulat. En todellakaan ole kokeillut laitetta kertaakaan, toivottavasti jonain päivänä. Mutta, en ole myöskään kuullut näistä pilkkivavoista mitään negatiivista. Ohjaimet vaikuttavat ensimmäiseltä toimivalta ratkaisulta, joka ei täysin perustu vanhaan kaavaan. Kerrankin ohjain, joka tuo peleihin toimivasti jotain lisää. Valve olisi voinut bundlata mukaan oman ohjaimensa, mutta sen sijaan he päättivät viedä jäätynyttä laitekategoriaan eteenpäin. Siitä minä nostan tuhat virtuaalihattua!

Kuvassa paras peliohjain ikinä. Kuulit ensimmäisenä täältä

Kuvassa paras peliohjain ikinä. Kuulit ensimmäisenä täältä


Norsukamman valinta parhaaksi ohjaimeksi

Vaikka SNES onkin maailman kaikkien aikojen paras pelikonsoli ikinä, on sen ohjain kuitenkin ”vain” maailman kaikkien aikojen toiseksi paras peliohjain ikinä. Sen ei kuitenkaan tarvitse hävetä sillä se häviää vain pienellä marginaalilla kaikkien aikojen parhaalle peliohjaimelle, Gamecube-ohjaimelle.

Aikoinaan kun ensi kerran näin kyseisen viritelmän, olin kusta alleni naurusta. Violetti hökötys jossa jumalauta napit ja tatit olivat kaikki eri kokoisia keskenään ja sijoittelukin oli enemmän tai vähemmän hämärää. Kun laitteen kuitenkin ensi kertaa sai käteen julkaisupeli Luigi’s Mansionin pyöriessä ruudulla, kaikki nuo epäilykset haihtuivat savuna ilmaan ja muut ohjaimet unohtuivat. Jokainen ohjaimen napeista (jopa yleensä kritiikkiä saava Z-bumper) on juuri siinä paikassa mihin sormi refleksinomaisesti tarvittaessa hakeutuu joten pelko toisistaan poikkeavista nappuloista oli turhaa. Tärinäefektiä on juuri sopivasti toisin kuin esim. Dual Shockeissa kautta historian. Ohjaimessa on juuri sopivan verran painoa. Harvassa Gamecube-pelissä käytettävä D-padi on ohjaimessa luonnollisesti se ainoa oikea Nintendon patentoima malli eli maapallon paras lajissaan. Voisin tähän listata vielä kymmenittäin hyviä asioita Gamecuben ohjaimesta mutta ehkä se kävi jo selväksi että kyseinen ohjain on kaikkien aikojen paras peliohjain. Voiko sitä ylisuurta A-näppäintä olla rakastamatta?

Älä anna ulkonäön hämätä

Älä anna ulkonäön hämätä


Tootsin valinta parhaaksi ohjaimeksi

Paras peliohjain on Xbox One Elite. Nykyään kaikilta kolmelta konsolilta löytyy hyvät viralliset ohjaimet, mutta Elite on niistä ainoa jossa on otettu askelia huomattavasti eteenpäin. Alapuolen läpyskät korvaavat kömpelöt etunapit oikeaa tattia paljon käyttävissä peleissä, analogit ovat metallisia ja niiden korkeutta pystyy säätämään, eikä ohjainta saa natisemaan vaikka kuinka yrittäisi. Bumppereissa olisi toki parannettavaa, akkua ei tule mukana ja ohjain maksaa päälle sata euroa, mutta kun pitää valita ohjain seuraavaan Dark Souls istuntoon, ei valinta ole vaikea.

Rahalla saa huippuluokan laatua

Rahalla saa huippuluokan laatua


Andzerxin valinta parhaaksi ohjaimeksi

Olen kasvanut koko ikäni pleikkarin äärellä, joten pelikonsolin oma DualShock-ohjain on aina tuntunut kotoisalta vaihtoehdolta peliohjaimien maailmassa. Olen todella harvoin päässyt käsiksi vanhemman sukupolven pelikonsoleihin ja itse niiden peliohjaimiin, mikä johtuu yksinkertaisesti siitä, että synnyin paljon myöhemmin tähän maailmaan ja kukaan tuttavapiirissäkään ei omistanut kyseisiä vehkeitä. Toki vanhemmalla iällä olen päässyt eri tapahtumissa kokeilemaan vanhempia peliohjaimia, mutta näiden olosuhteiden takia niistä ei jää juuri minkäänlaista tuntumaa.

Vaikka DualShock onkin hyvin rakas ohjainmalli itselleni, minun täytyy kuitenkin valita parhaaksi peliohjaimeksi Xbox 360:sen oman kapulan. Se mikä vanhemmissa DualShock-ohjaimissa mättää on analogitikkujen liian lähekkäinen etäisyys toisistaan ja kunnollisten triggerien puute. Xbox 360-peliohjain korjaa edellä mainitut erheet, sillä tattien etäisyys on juurikin sopiva ja sen triggerit antavat oikein hyvän tuntuman esim. räiskintäpeleissä. Ohjaimen ainoa heikkous on keskinkertainen D-pad, jonka käyttäminen voi olla turhan hankalaa taistelupeleissä. Tämä ongelma kuitenkin korjattiin ohjaimen uudistetussa mallissa, jossa D-padia pystyi säätämään omien tarpeiden mukaisesti.

Loistavuutta kahdesta eri kuvakulmasta

Loistavuutta kahdesta eri kuvakulmasta


Hakalan valinta parhaaksi ohjaimeksi

Nintendo teki miehen työn luodessaan tuon kuninkaallisen atraimen joka sopii käteen kuin käteen ja jonka Z-napin mukanaan tuomaa asetuntumaa lähemmäs pääsi vasta vuosikausia myöhemmin Wiin oma kaukosäädin. Liipaisinsormea pääsi rapsuttelemaan muun muassa sellaisten kulttiteosten kuin Doom 64, Turok ja Perfect Dark parissa.

N64 oli (kiistellysti) ensimmäinen laite jonka ohjaimesta löytyi analogitatti joka toi uudenlaisen vapauden tunteen jokaiseen peliin jossa liikuttiin kolmeulotteisissa ympäristöissä.

Uudenlaisen ohjaimen myötä tulee aina erilaisia ongelmia ja N64-ohjaimen suurin ongelma oli aivan järjettömän nopeasti kuluvat analogitatit. Itse kolme tattia vaihtaneena ja huoltaneena huomasin heti ensimmäistä ohjainta avatessani, että ohjaimessa on pieni suunnitteluvirhe. Muovinen tikku hankaa muovista kehystä vasten liikuttaen kahta muovista analogisuunninta ja koska kaikki on rakennettu samasta kovamuovista, ei liialliselts kulumiselta voitu välttyä. Tatti teki kuitenkin pojista miehiä kun vaikkapa sitä Ocarina of Timea läpäisi viidennettä kertaa tatin painuessa syvälle peukalon sisuksiin saadaksesi Linkin juoksemaan täyttä vauhtia.

Toinen pienempi omituisuus ohjaimessa oli vasemmassa reunassa sijaitseva ristiohjain ja L-painike joita en tähän hätään muista käyttäneeni yhdessäkään pelaamassani pelissä mutta hei, ainakin digitaaliohjaus oli vaihtoehtona mikäli pelintekijät sen peliinsä tahtoivat lisätä.

Yksikään ohjain ei ole saanut itseäni innostumaan pelaamisesta yhtä kovasti kuin N64:n oma kolmihaara. Wiimoten julkistus aiheutti saman tyyppistä uteliaisuutta mutta se ei vain pelikäytössä tuntunut lähellekkään niin hyvältä.

Kolmijalkainen klassikko

Kolmijalkainen klassikko

Nyt se on päätetty joten ei muuta kuin kuuluttamaan kirkossa! Gamecube-ohjain on kapula joka pitäisi pakata jokaisen mahdollisen pelilaitteen kylkiäisiksi. Se on yksinkertaisesti paras peliohjain kuten tekstistä käy ilmi. Onko se sinun mielestäsi paras? Kerro ihmeessä kommenttikentässä mikäli näin ei ole.

3 vastausta artikkeliin ”PBC PARAS – Peliohjain

  1. Hyvää tekstiä ja mukavasti eriäviä mielipiteitä. Gamecuben ohjaimesta on kyllä hankala parantaa. 360:n ohjain pääsee lähelle mutta jotenkin istuu pyöreiden kulmiensa takia huonommin käteen.

  2. Hyviä ohjaimia mainittu kautta linjan. GameCuben kapula nousee myös täällä ykköseksi, se kun tuntuu istuvan käsiin kuin käsiin kourien koosta huolimatta. Kunniamaininnat saavat 3D-ohjainten pioneerit, N64:n ja Saturnin 3D-pädit jotka juurikin innovoivat peliohjaimet nykyiseen muotoonsa ja ominaisuuksiin, kuten tärinä ja analogiset lipaisimet. Ja ufomaisuudestaan huolimatta tuntuvat paljon paremmilta miltä näyttävät.

  3. Ei ole Dualshockin voittanutta, ja kyseisistä kapuloista ds4 on parhaista parhain. Tämän jälkeen sitten tuleekin Bonen ja Wii U:n Pro controller. Musta toi gc:n kapula on tosi lelun ja rimpulan tuntunen/näkönen, eikä läheskää nii hyvä ku kaikki kehuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.