Pahoittamisen MM-kisat

6

Viime viikko oli ennennäkemätöntä pelitykitystä kun saman päivän aikana pelaajat saivat nautittavakseen sellaisetkin suurnimikkeet kuin Wolfenstein II: The New Colossus, Super Mario Odyssey ja Assassin’s Creed: Origins. Multiplattareilla iloa kansalle tuovat nimikkeet majailevat reippaasti Metacriticissä päälle 80 pisteen ja Super Marion tuoreimmat edesottamukset ampaisivat vaatimattomasti 97 pisteen överihaamurajalle katselemaan alemmilla arvosanalukemilla pyöriviä maanmatosia. Harvoin sitä kuitenkaan on törmännyt yhteen julkaisupäivään jolloin kolme noinkin paljon toisistaan eroavaa huippuisoa pelinimikettä tekee noinkin kovaa jälkeä arvostelijoiden hampaissa ja tämä on varmasti yksi hienoista asioista joista tämä legendaarisen kova pelivuosi tullaan tulevaisuudessa muistamaan.

Soraääniä kuitenkin pelien tiimoilta kuului. Marion tapauksessa homma oli sitä perinteistä tosimiesten itkua kun ei lapselliset vauvoille tehdyt opetuspelit nappaa kun pitää mieluummin pelata niitä kuuluisia ”aikuisten pelejä” joita kukaan ei ole tähän päivään mennessä osannut kategorisoida kunnolla. AC:n ja Wolfensteinin tapaukset olivat, jos vain mahdollista, vieläkin huvittavampia kun kohuotsikoita alettiin peleistä vääntämään sillä nojalla että toisessa satuttiin esittämään tummemman ihonvärin omaavia NPC-hahmoja orjina (you know, vähän kuin pelin esittämän ajanjakson Egyptissä oli tapana) ja Wolfensteinissakin perhana sentään kehdattiin ampua natseja (you know, vähän niin kuin tämän äärimmäisen pitkän historian omaavan pelisarjan alusta asti). Miten ne kehtaa?

1465194536_3

On ikävää että jotkut ihmiset eivät koskaan pääse pelaamaan näitä pelejä johtuen noista hieman ehkä överiksi vedetyistä mielensäpahoituksista mutta kukin tyylillään. Jos aihe kiinnostaa enemmän niin kannattaa lukea PBC:n keväällä ilmestynyt blogiteksti jossa kerrotaan mm. se että meidän jokaisen pelihistoria ja pelihylly on täynnä raakuuksia ja julmuuksia joista olemme nauttineet ja joille olemme myönteisen ostopäätöksen hetkellä antaneet taloudellisen tukemme.

Tämä vuosi on kuitenkin ollut sen verran kovaa pelitykitystä että eiköhän ammuta alas myös muutama muu vuoden 2017 huippupeli ja toivottavasti saada aikaan mielettömän kokoiset roviot kaupunkien toreille jossa pelaajat nämä pelit polttavat samalla häveten että miten sitä ikinä pystyikään koskemaan moiseen moraalittomaan saastaan.

nakedrun2

EIKÖ KUKAAN AJATTELE MIEHIÄ!!!???

Sukupuolten välinen tasa-arvo on asia joka on hakenut paikkaansa yhteiskunnassa kuin Kolmas Kivi Auringosta-sarjan avaruusolioperhe konsanaan. Monen monta vuotta ollaan asian tiimoilta käyty kädenvääntöä ja näyttää siltä että Andromedan tähdistö osuu omaan Linnunrataamme (tutkijoiden mukaan siis hieman alle kolmen miljardin vuoden päästä) ennen kuin asiasta päästään ympäri maailmaa täyteen ymmärrykseen ja sopuun. Videopelit ovat viime aikoina ottaneet myös osumaa aiheeseen liittyen. Milloin mikäkin taho, ei tietoa että onko kyseessä olleet edes naiset, on nostanut somemyräkän esim. Metal Gear Solid V:ssä esiintyneen Quiet-hahmon tarpeettoman niukasta vaatemäärästä ja (SPOILERS!!!) siitä kuuluisasta raiskauskohtauksesta jonka tarkoituksena oli tosiaan vaan draaman kasvattaminen ja hahmon eräänlainen taustoittaminen ja syventäminen.

Mutta niin vain yhdessä vuoden ja vuosikymmenen ja meneillään olevan vuosituhannen arvostetuimmista peleistä piti tähän seksismiansaan astua. Breath Of The Wildin alussa Linkin paidatonta ja treenattua kroppaa kuvataan kuin Playgirl-lehden studioilla konsanaan ja pelin useat sivutehtävätkin laittavat pelaajan riisumaan Link-poloisen.

Missä kulkee raja? Miksi miehiä esineellistetään näin? Oliko tämä nyt aivan pakollinen lisäys tähän peliin? Kenellä on vastuu?

paidatonlinkki

EIKÖ KUKAAN AJATTELE JAPANIN ULKOPUOLELLA ASUVIA!!!!??!!!

Persona 5 saatiin piiiiiiiiiiiitkän odottelun jälkeen vihdoin ja viimein myös tänne länsimaihin ja vaikka odotus olikin piiiiiiiiiiiiiiitkä (tulikohan saman verran i-kirjaimia?), oli peli lopulta kaiken odottamisen arvoinen. Loistavaa modernia japsiropeilua uskomattoman hienoilla audiovisuaaleilla ja juonenkuljetuksella. Parempaa ei voi genren peliltä toivoa.

Mutta entä sitten pelin teemat? Pelin keskeisenä tapahtumapaikkana toimii Tokio ja koska näinkin juonipainotteisessa pelissä on tärkeää kokea immersiota ja samaistumista pelin päähahmoon,  on ennen kaikkea tärkeää myös tarjota puitteet näille immersiolle ja samaistumiselle. Persona 5 kuitenkin on täynnä viittauksia paikalliseen kulttuuriin ja jos satut tietämään Japanin kulttuurihistoriasta enemmänkin kuin vain lipun värin ja Hiroshiman sekä Nagasakin atomipommi-iskut, saat takuuvarmasti pelin uskomattoman detaljirikkaasta dialogista ja pelimaailmasta paljon enemmän irti. Tämä on asia joka totta kai pitää ottaa valkoisen länsijörmyn tapetille sillä eihän tuollainen käy päinsä? Pelin pitää tarjota puolueettomat puitteet siitä nauttimiselle eikä jonkun toisen maan kulttuurituntemuksen pidä olla esteenä pelistä täysin siemauksin nauttimiselle joten Atluksen pojat käräjille, nyt on länsimaalaisen valkoisen lihaa syövän miehen, ja miksi ei myös naisen, mieltä pahoitettu ja lujaa.

Kenelle näitä oikein tehdään? Missä on raja? Ajattelevatko Atlusin tyypit muita kuin itseään ja maanmiehiään?

Persona-5-Screenshot-2017-04-07-01-02-03

EIKÖ KUKAAN AJATTELE KÄÄRMEITÄ!!!!??!???

Kyy on myrkyllisyydestään huolimatta rauhoitettu eläin (paitsi täällä barbaasisessa maassamme) ja näin ollen sinun tehtäväsi ei ole siellä kesämökillä ensi töiksesi dynamiitilla räjäyttää kaukaisella rantakivellä aurinkoa palvovaa kärmestä vain siksi koska syyt. Käärmeet ovat muutenkin erittäin väärin ymmärrettyjä otuksia jotka saavat paskaa niskaansa vähän samasta syystä kuin haitkin. Molemmat ovat anatomisesti ja geneettisesti tappamaan ja saalistamaan luotuja koneistoja jotka eivät kuitenkaan tee sitä huvikseen toisin kuin maapallon ainoa eläinlaji joka saattaa riistää lajitoverinsa hengen ihan huvittelun vuoksi; ihminen. Käärmeet ovat kiehtovuuden lisäksi myös äärimmäisen kauniita elikoita värityksiensä myötä joten jos Britney Spears piti aikoinaan jättää rauhaan niin saman voisi suoda myös käärmeille.

GTA-sarjaa aikoinaan syytettiin useastakin ikävästä tapahtumasta jossa kärsivänä osapuolena oli ihminen tai joukko ihmisiä. Semi-realistisissa olosuhteissa tapahtuneet virtuaalimassamurhat olivat ehdoton katalysaattori kouluammuskeluille, yliajoille ja muille pahuuksille jota pipipäät saivat milläkin hetkellä päähänsä mutta entä Snake Pass-peli joka kuitenkin on tähän päivään mennessä se realistisin peli mitä tulee käärmeiden liikutteluun ja ohjaukseen? Käärmeiden vihaajat ympäri maailmaa kokevat takuuvarmasti suurta nautintoa kun he ohjastavat pelin luikertelevan päähahmon, Noodlen, kohti turmiota ja kuolemaa. Onko tällaisia eläinrääkkäyssimulaattoreita enemmänkin markkinoilla? Dangerous Creatures? Jaws Unleashed? Banjo-Kazooie? Hyvä luoja sentään millaisessa sairaassa maailmassa elämme…

Kuka sairas ihminen keksii tällaista? Miksi ei PETA tee mitään? Mitä seuraavaksi, Suicide Simulator? Kysyikö kukaan käärmeiltä että miltä nyt tuntuu?

snake-pass-scared-lava-071017

MIKSI EI KUKAAN AJATTELE OPETUSIÄSSÄ OLEVIA LAPSIA!!!!!????!!!???!?!?

Muistatko vielä koulun biologiantunnit? Paljon mielenkiintoista asiaa meitä ympäröivästä maailmasta jonka kohokohtana oli totta kai kaikki eläimistöön liittyvät asiat. Kuinka mielenkiintoista olikaan päntätä kotiläksyksi käen pesimisriittiä tai joutsenen levinneisyyttä ja sen vähyyttä? Ja kuka voikaan unohtaa ne ikimuistoisen hauskat ja mielenkiintoiset esitelmät sorsista tai talitiaisista?

Kotimaan eläimistöllä on iso rooli suomalaiskoulujen biologian oppimäärässä ja myös aina niin sympaattinen siili on monelle tuttu näiden ääreistään mielenkiintoisten koulukirjojen sivuilta. Siileihin liittyvissä asioissa kannattaa todellakin kuunnella sitä opettajaa sillä Sega yrittää täyttää mielemme härskeillä valheilla ja misinformaatiolla. Tässä muutama tärkeä seikka mikä pitää muistaa ennen kun kuuntelee tämän perinteikkään pelitalon suuria valheita:

– Siilit EI ole sinisiä.

– Siili EI kävele/juokse kahdella jalalla.

– Siilit EI hypi voltteja tehden.

– Siilit EI osaa kääriytyä syk… ai ne osaa vai? Okei unohda tämä kohta.

– Siilit EI osaa pelata Dr.Robotnik Mean Bean Machinesin inspiroimaa minipeliä pomotaistelun muodossa.

– Siilit EI osaa roikkua kaksihäntäisen ketun käsien varassa kun tämä kettu pyörittää kahta häntäänsä tehden niistä helikopterin roottoreita imitoivan aviaatiotyökalun.

– Siilit EI käytä punaisia kenkiä…  ellei joku sitten pue niitä siilille.

Millaisen kuvan Sega antaa Sonic Manialla lapsille? Miksi tällaista valheellista tietoa saa jakaa ja vielä maksullisessa muodossa? Saako siilille antaa maitoa? Miksi Sega julkaisee Sonic Forcesin kaltaista roskaa?

maxresdefault

EIKÖ KUKAAN AJATTELE LOUISIANAN ASUKKAITA!!!!!?!???!???!

Resident Evil-sarja on ehtinyt peleissään niittämään tuhoa laajalla rintamalla pitkin maailmaa. Homma alkoi vuonna 1996 ekan Resident Evilin tapahtumapaikkana toimineessa kuvitteellisessa Raccoon Cityn kaupungissa mutta vuosien saatossa ollaan epäkuolleita ja muita sekasikiöitä myllytetty mm. Etelämantereella, Afrikassa, Espanjassa, Suomessa(!!!!!) ja ties missä muissa eksoottisissa lomakohteissa. Pelisarjan uusin peli joka myös vei pelisarjan aivan uusille urille, otti suunnaksi Louisianan rämeiköt ja siellä pelaaja päästettiin first person-kuvakulmasta tutustumaan Bakerin hurmaavaan perheeseen. Kuten kaikki peliä pelanneet tietävät, oli meno aika kaukana Jeff Bridgesin ja Michelle Pfeifferin tähdittämästä leffasta jonka nimi voisi olla myös tämän Resident Evil-pelin otsakkeessa.

Mutta ovatko kaikki Louisianan asukkaat sitten pelissä esiintyvän Bakerin katraan kaltaisia sekopäitä? Eipä peli ainakaan missään kerro ettei asia olisi näin joten voidaanko tästä olettaa että Capcom yrittää luoda tahallaan ja tarkoituksella meille stereotypiaa siitä että tuon hurmaavan keskilännen asuinalueen asukit olisivat muka jotenkin samasta puusta veistettyjä kuin vaikka Duck Dynasty-sarjan hurmaavat herrasmiehet? Käsittämätöntä toimintaa kyllä Capcomilta ja jos asuisin Louisianassa, vaatisin julkista anteeksipyyntöä. Pitääkö tähän loppuun vielä mainita se tosiseikka että Resident Evil 7:ssä on vain yksi tummaihoinen hahmo. Whitewashing much..?

Voiko tällaista tapahtua nykypäivänä? Miksi tätä asiaa katsotaan läpi sormien? Eikö kukaan enää välitä? Miksi tämä blogiteksti on näinkin pitkä?

maxresdefault (1)

Lisätäänpä nämä epäkohdat myös sinne kannelistaan Assassin’s Creedin orjakuvauksien ja Wolfensteinin natsivihan perään. Onneksi edes joku uskaltaa näistä tulenaroista asioista puhua ääneen. PBC, oikeuden asialla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.