Oikean elämän pelimusaa

vice_city_phil_collinsPelimusasta on varmaan tässä blogissa historian aikana kaikki sanottu? Ainakin oma mielipiteeni asiaan on tullut selväksi ja se on että omaan melkein itse päätuotetta isomman kiinnostuksen pelien ääniraitoihin ja niiden taustoihin. Yksi aspekti on kuitenkin vielä pelimusiikin maailmasta käsittelemättä ja se yhdistää usean suosikkiharrastukseni; videopelit, videopelimusiikin ja ns. oikean elämän musiikin.

Pelimusiikki on varta vasten itse päätuotteelle räätälöityä musiikkia jonka tekijä yleensä on tiiviissä yhteistyössä säveltäjän/esittäjän kanssa. Pelimusiikki on myös kulkenut pitkän taipaleen yhden miehen syntetisaattoripimputteluista nykypäivän sinfoniaorkesterien voimin sävellettyihin epookkeihin. Myös lisensoitu takavuosien musiikki on tehnyt viime vuosikymmenen aikana kovaa massaliikettä videopelien ääniaalloille ja nykyään ei ole mikään varsinainen ihme kuulla nykypäivän ja takavuosien megahittejä peleissä. Onhan PS4:llä jopa konsolissa itsessään vaihtoehtona laittaa pelin päälle oma Spotify-soittolista soimaan joten voidaan puhua jo äärimmäistapauksesta.

Tämän viikon blogitekstissä lähdetään tarkaste… kuuntelemaan musiikkikappaleita jotka ovat videopeliesiintymisensä jälkeen muodostuneet lähes synonyymin omaisiksi tunnusääniksi varsinaisille emotuotteilleen. Useissa tapauksissa musiikkikappaleet on tehty vuosikausia ennen niiden rinnastuskohteena toimivan pelin julkaisua kun taas joissain tapauksessa peli itsessään nosti biisin suurmenestykseen.

Run DMC – It’s Tricky (SSX Tricky)

ssxtrickyplaystation2usTämä nyt oli aika no brainer koska hyvä isä sentään biisin nimi on jopa pelin nimessä. Run DMC:n kasariräppirenkutus oli todellakin äärimmäisen iso osa yllätyshitti SSX:n semi-jatko-osaa ja pelissä kuullaan tuhannen erilaista samplea biisin ikonisesta kertsistä kuin myös biisi ihan normaalissa muodossaan. Huhu kertoo että EA Big-studion jampat saivat SSX Trickyn tekemiseen nimenomaan idean It’s Trickyä kuunneltuaan sillä he halusivat viedä alkuperäisen SSX:n menon hieman överimpään suuntaan, samalla räätälöiden jonkun vanhan räppiklassikon soimaan pelissä niin paljon kuin mahdollista. Helvetin hyvä että biisi ei ollut vaikka Grand Master Flash & The Furious Fiven klassikkokappale Message sillä SSX Message ei taivu niin hyvin kielen päälle. Ehkäpä joku The Fat Boysien biiseistä…?

Crazy Lixx – XIII (Friday The 13th)

f13th-thegameTämä on hieman hauskempi tapaus sillä peliä jossa tämä hieno veisu esiintyy (Friday The 13th), ei olla vielä edes julkaistu ja ainakin ennakkodemon perusteella luvassa ei tule olemaan mikään kovinkaan paljon ihmisten mieliin positiivisella tavalla jäävä pelinimike. Ruotsalaisen tukkaheviyhtye Crazy Lixxin tekemä tunnusbiisi itse peliin on kuitenkin täysin toista maata ja se tulee varmasti elämään ainakin tämän kivikovan livebändin historiassa niin kauan kun bändissä henki pihisee.

80-luvun kauhuleffoihin ja etenkin niiden soundtrackeihin on helposti yhdistettävissä ajan hengen mukainen musiikki ja ei nyt en puhu new wave-syntikkapopista vaan siitä ihkaoikeasta kasarihevistä. Mm. Alice Cooperin kuudenteen Friday The 13th-leffaan tekemät Man Behind Mask- ja Teenage Frankenstein-biisit ovat iso osa tämän shokkirokkilegendan keikkarepertuaaria tänäkin päivänä ja kulttibändi Dokkenin piinkova Dream Warriors oli Nghtmare On Elm Street-kauhuilusarjan kolmannen osan erittäin suosittu tunnuskappale. Näistä lähtökohdista kun asiaa ajattelee, sopiii Crazy Lixxin äärimmäisen kova XIII (ei liity mitenkään siihen Ubisoftin räiskintäpeliin 2000-luvun puolivälistä) nimenomaan ikonisen 80-luvulla mainetta niittäneen leffasarjan lisenssipelin menoon ja meininkiin kuin machete sekstaavien teinien vartaloiden läpi. Bändi kuulemma esittää biisiä jo livekeikoillaankin joten eiköhän biisi itsessään ala elämään ihan omaa legacyaan, muistuttaen meitä tuon kamalan pelin (toivottavasti olen väärässä) olemassaolosta.

The Offspring – All I want (Crazy Taxi)

212863-crazy-taxi-dreamcast-front-coverOmasta mielestäni se kaikkein kuuluisin esimerkki siitä miten videopelissä esiintyvästä biisistä voi tulla mieleen videopeli ja myös toisin päin eli videopeliä pelatessaan tai edes screenshotin nähdessään tulvii mieleen muistot loistavasta videopelistä. All I Want-biisistä ja sen soimisesta Crazy Taxi-pelissä, voi antaa mielikuvitukselle vallan miettiessä että miten ihmeessä biisi on peliin päätynyt. All I Want oli yksi suosituimmista kappaleista The Offspringin Ixnay Of The Hombre-rieskalta ja kyseinen levy ilmestyi tosiaan vuonna 1997, kaksi vuotta ennen Crazy Taxin ilmestymistä kolikkopelihalleihin. Miten ihmeessä biisi sitten päätyi maapallon toisella puolella Segan toimistolla työskentelevän kehittäjänörtin mielikuviin pelin soundtrackia viimeistellessä, sitä ei kukaan ole tähän päivään mennessä osannut sanoa. Lisäksi biisin melko poliittinen sanoma ei oikein sovi Crazy Taxin karamelliväreillä väritettyyn maailmaan ripeästä tahtikompistaan huolimatta.

Oli miten oli, Crazy Taxi on loistava peli ja All I Want loistava ja joka kerta (valitettavan harvoin) kun biisin legendaariset alkuhuudahdukset kajahtavat ilmoille, sitä alkaa refleksinomaisesti kuuntelemaan että kuka heittää ensimmäisenä ilmoille ”Hey hey hey! It’s time to make some crrrrraaazzzyyyy money”-repliikin.

Goldfinger -Superman (Tony Hawk’s Pro Skater)

TonyHawksProSkaterPlayStation1Nyt kun päästiin punkin makuun niin jatketaan ihmeessä samalla linjalla mutta vaihdetaan poppipunkki huomattavasti menevämpään ska-punkkiin. Tony Hawk’s Pro Skater on ehkä yksi videopelihistorian kovimmista sleeper-hiteistä koskaan. Peli josta kukaan ei ollut kiinnostunut sen kehitysvaiheessa vaikka sen isoin koukku oli tuolloin maailman kuninkaana onnistuneen ”ysisatasen” jälkeen paistatellut skeittilegenda T.Hawk… Tony Hawk siis, ei Street Fighter-hahmo. Peli sai hyvin vähän palstatilaa pelimediassa kuuluisasta nimikkohahmostaan huolimatta ja vasta siitä julkaistu demo (nykyään tunnetaan nimellä ”beta”) avasi pelaajien silmät ympäri maailmaa ja yhdessä yössä skeittaus oli se kuumin harrastus koskaan ja THPS maailman paras peli. Jälkimmäinen piti kyllä paikkansa noina aikoina sillä peli oli jotain aivan tautisen laadukasta tavaraa.

Yksi pelin laadukkaimmista aspekteista oli sen soundtrack joka tutustutti useat pelaajat termiin nimeltä ”skeittipunkki”. Koukuttavat ja nopeatempoiset tamppaukset seurasivat toinen toistaan pelin kahden minuutin pituisissa sessioissa ja ylivoimaisesti suosituin biisi tuolloin, ja vielä nykyäänkin, oli Goldfingerin erinomainen ska-rallattelu Superman. Korvamato pahimmasta päästä mutta pelkästään hyvällä tavalla ja mielestäni biisi on niin iso osa nykyään valitettavan heikossa hapessa olevaa Tony Hawk-pelien sarjaa että jos lintumies jonain päivänä ajattelee lyödä rahoiksi ja julkaista kaikki sarjan kulta-ajan pelit (1-4) Super Mario All-Stars-tyylisessä kokoelmapaketissa, tulisi Supermanin olla jokaisen pelin soundtrackilla. Ottakaa muistiinpanoja kun kuitenkin Activisionin päättäjät tätä luette!

Late Goodbye – Poets Of The Fall (Max Payne 2: The Fall Of Max Payne)

232083-max-payne-2-the-fall-of-max-payne-windows-front-coverVuonna 2003, aikana jolloin videopelit eivät olleet Wiin, Guitar Heron ja Modern Warfaren myötä saavuttaneet sellaista mainstream-suosiota jossa ne tänä päivänä kylpevät, moni videopelejä koko elämänsä tahallisesti tai tahattomasti karttanut taho pysähtyi kaupassa pelihyllyn ääreen nähdessään siellä kotimaista laatutyötä edustavan Max Payne 2-pelin. Miksi ihmeessä?

Syynä tähän oli se että yksi tuon vuoden suosituimmista kotimaisista biiseistä radiossa oli traagisen kaunis Late Goodbye-kappale jonka esittäjänä oli tuolloin vielä isolle yleisölle tuikituntematon Poets Of The Fall. Pelin isähahmon, Sam Laken, kynästä alkunsa saanut runo oltiin sovitettu hienosti biisin muotoon ja laitettu soimaan noir-henkeä tihkuvan pelin lopputekstien taustalle ja kun otetaan huomioon Max Payne 2:n kansainväliset myyntiluvut, voisi sanoa että biisi sai melkoisen hyvän levikin, vuosia ennen kuin Youtube tai Spotify olivat edes olemassa. Biisi josta tulee ensimmäisenä mieleen nimenomaan tämä loistava kotimainen toimintateos mutta mikä parasta, usea pelejä pelaamatonkin osaa yleensä mainita että ”eikös tämä ollut alun alkujaan siinä tietokonepelissä?”. Se jos mikä on kulttuuria.

Siinä oli kaikille toivottavasti korville tarpeeksi hiveleviä ääniaaltoja. Onko sinullakin vastaavia peli-musiikkikappale-assosiaatioita? Jos on niin laita ihmeessä kommenttikenttään mainintaa sillä ei ole mitään parempaa kuin muistojen ja hyvän musiikin jakaminen muillekin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.