Menestysbrändit

94f55633be0d1b2602bf0f1de38c7d14.600x600x1

Onko mitään kapitalistisempaa kuin maata sohvalla Applen läppäri sylissä ja lasillinen Pepsiä/Coca-Colaa toisessa kädessä, samalla kun varoo sottaamasta uusia Addun/Niken kollareitaan kun korvissa soi NRJ:n kymmenen soitetuinta liukuhihnahittiä? Olemme jatkuvasti arkipäiväisessä elämässämme tuotemerkkien ja brändien armoilla (kaikki paitsi PBC:n oma maajussi Lionhead) ja ”googlettamisen” ja ”facebookkaamisen” verbit ovat tehneet megatason markkinointisuoritteen eli muuttuneet tuotemerkistä oletusarvolliseksi verbiksi. Yritäpä ihmeessä samaa Penan Betonifirma Oy, eipä varmaan tulevaisuudessa puhuta kuinka hyvin tämäkin mökkitie on ”penoitettu”?

Tuotemerkkien ja brändien kanssa käydään kovaa kauppaa myös viihdemedian puolella. Ei ollut todellakaan sattumaa että Matrixissa vilahti harvakseltaan Nokian logo ruudulla tai että James Bond vaihteli käyttämänsä auton merkkiä alituiseen. Tuotemerkkien käyttö on kovaa bisnestä ja myös videopeleissä tämä tunnettujen logojen vilahtelu on ollut jo vuosikausia esillä… ihan siis kirjaimellisesti esillä. Kuka voikaan unohtaa monikansallisen Pizza Hut-rieskaruokalan naamalle tyrkyttämiset Turtles-hahmojen tähdittämässä Konamin legendaarisessa kolikkopelissä tai vaikkapa Mercedez Benz-merkkisten ajokkien valittavana olemisen Mario Kart 8:ssa? Jotkut lafkat ovat menneet niinkin pitkälle että ovat maksaneet kehittäjille rekkalasteittain seteleitä vain siitä että nämä tekisivät firman tuotteen ympärille nivotun pelin mutta näistä on aniharvoin, jos koskaan, mitään hyvää mainittavaa joten jätetään ne tulevaisuuden blogiteksteihin.

turt5

Kuten tuli sanottua, on tunnettujen brändien käyttö kallista puuhaa ja koska videopeleissä ei operoida Hollywood-tason miljoonabudjeteilla (pl. Hideo Kojima), pitää videopelitalojen usein soveltaa ja kehitellä omia mukabrändejään luomaan immersiota. Vaikka idea saattaa kuulostaa äärimmäisen halvalta ratkaisulta, on se onnistuessaan kuitenkin erinomainen lisä pelin/pelisarjan kaanonia ja lorea ylläpitämään. Inspistä voidaan ottaa parodiatyyliin oikeasta elämästä tai kehittää ihan omat menestysmerkkinsä, tapoja on monia ja nyt olisikin tarkoitus käydä läpi muutamia ikimuistoisempia pseudotuotemerkkejä videopelien kuvitteellisista maailmoista vuosien varrelta.

RedFaction_PS2_23

Pelien maailmassa on useitakin esimerkkejä läpi pelisarjojen esiintymisiä tekevistä mielikuvitustuotemerkeistä mutta miltäpä kuulostaisi esimerkki joka esiintyy kahdessa eri pelisarjassa?!? Volitionin työstämät Red Faction- ja Saints Row-pelit eroavat toisistaan kuin yö ja päivä mutta molemmat sijoittuvat jollain kierolla tavalla samaan universumiin jossa nykyajassa(?) lakia ja järjestystä pitää yllä Ultor-yhtiö. Pikakelauksella kun rullaillaan aina vuoteen 2075, on Mars-planeetan kaivosmiehillä paskat työolosuhteet kun vuosien aikana tyrannian täyttämäksi suuryhtiöksi noussut Ultor tekee työntekijöilleen asioita joista ei palvelualojen ammattiliitto varmasti olisi ylpeä, samalla kun se tekee planeetalle asioita joista paikallinen WWF nostaisi hirveän mekkalan.

Oletteko ikinä kuulleet Aperture Science-yhtiöstä? Firma itsessään on vähän tuntemattomampi nimenä mutta heidän kuuluisimmat hittituotteensa, portaaliase ja kaverikuutio, ovat isolle yleisöllekin jo sen verran tuttuja vempaimia että monet siellä näyttöpäätteiden toisella puolella varmasti kokivat nyt ahaa-elämyksen vailla vertaa. Firma on siis Portal-pelien keskiössä oleva tutkimuslaitos joka Portal-pelien lailla on osa Half-Life-pelien universumia. Aperturella ei ole Black Mesan kaltaista keskeistä roolia ”halffiksissa” mutta kakkososan kakkosepisodissa vilahtaa firman logo joten yhtymäkohtaa löytyy. Ehkä sitten luvatussa kolmannessa episodissa nähdään asiasta enemmän… eipäs kun hetkinen?!?!

maxresdefault

Kaukana perässä trendikiskoilla resiinalla jo vuosia pumpannut Nintendokin on alkanut saamaan otetta mielikuvitusbrändien hyödyntämisessä. Jos nyt ei lasketa mukaan Luigi’s Mansioneista tuttua Poltergust-imurimerkkiä (joka ei siis ole kaanonin mukaan massamarkkinoille tarkoitettu myyntituote) niin Nintendon käyttämät pseudobrändit ovat erittäin harvassa mutta sitäkin tuoreempia tapauksia. Firman viime vuosien yllätyssuperhitti Splatoon omaa kaikessa absurdiudessaan outoa tyylitajua ja tämä heijastuu nimenomaan pelin hahmojen päälle puettavan vaatetuksen myötä. Vaatteet eivät ole vain kosmetiikkaa ja somistusta vaan eri vaatevalmistajien ryysyillä saa pelihahmolleen erilaista buustia statseihin ja kykyihin ja luonnollisesti kun kaikki kolme päävaatekappalta (yläkroppa, pää ja jalkineet… alaosa on aina vakiona) matchaavat jonkun tietyn kuvitteellisen vaatevalmistajan tuotteista, on luvassa ekstrabuustia statseihin. Nykymaailman kaaostilaa peilaten myös pelin asevalmistajien mythokseen on panostettu ja näin ollen pelisarjan maaliruiskuillakin on omat valmistajansa.

8af2695182140b09923345b06a20f67a

Myös ultratyylikäs futurististen ajeluiden kantaisä, Wipeout, on jo alusta asti harrastanut paljon feikkituotemerkkien käyttöä ja pelisarjan kruununjalokivessä, kolmannessa osassa, tämä kaikki vietiin äärimmilleen kun kehittäjätiimi Psygnosis palkkasi design-puolen avuksi 80% 90-luvun brittiteknolevyjen kansikuvituksista vastanneen The Designers Republic-yrityksen suunnittelemaan pelin yleisilmettä. Firma tekikin ällistyttävän hienoa työtä ja samalla myös pelin ajokkien tallit saivat omansa näköistä graafista ilmettä ja designia. Kun vielä näiden tallien nimet pyörivät pelin ratojen mainostauluissa luoden hauskasti pelin maailmaan taustaa ja syvyyttä, voidaan sanoa hyvillä mielin että pienillä yksityiskohdilla tehtiin ajopelille erittäin merkityksettömästä asiasta erittäinkin vakuuttavasti tehty kokonaisuus.

oddworld-rupture-farms

”This is Rupture Farms”, on lause minkä erittäin moni ykköspleikkarilla pelannut tunnistaa. Kyseisillä sanoilla alkaa legendaarisen Playstationin demolevyllä olevan Abe’s Oddysee-pelin demo ja sama laini löytyy luonnollisesti myös itse täysimittaisesta pelistä jonka kuitenkin harmittavan harva omistaa tai on edes pelannut, uusioversioinneista huolimatta. Pelin ja pelisarjan (kyllä, siinä on useampikin peli) luonut Lorne Lanning onkin tehnyt läpi vuosien hienoa työtä pelisarjan loren luomisessa. Oddworld-nimisessä maailmankaikkeudessa tapahtuvat seikkailut eivät ehkä viittaa pelien aikana toisiinsa ihan niin paljoa kuin olettaa saattaisi mutta hienoja nyansseja silti tiputellaan läpi sarjan pelin ja keskiössä on nimenomaan tuo paha megakorporaatio Rupture Farms. Läpi sarjan pelien (kyllä, Abe’s Oddysee ei ole sarjan ainoa peli ja Abe’s Oddysee on myös kokonainen peli eikä vain demolevyn tuote) Rupture Farmsin inhottavia tuotteita mainostellaan saapuvaksi markkinoille ja yksi näistä elintarviketuotteista selkeimmin pelaajan verkkokalvoille piirtyvä tuote on Mudokon Pops-lihakepakko joka on nimensä mukaisesti valmistettu Aben rodun edustajien lihasta. Stranger’s Wrath-nimeä kantavassa Oddworld-universumiin sijoittuvassa pelissä näitä lihatikkareita näkee ihan konkreettisesti mutta lähikaupasta niitä on vielä turha etsiä. Ottaen huomioon Oddworld-tuotenimen haltijan, Oddworld Inhabitantsin, viimeaikoina faneja kummastuttaneet epätoivoiset bisnesviritelmät, ei olisi ihme jos Lidl ottaisi valikoimiinsa Mudokon Popseja.

Nuka-World-2-1024x682

Fallout-pelien kiehtovassa maailmassa olemme saaneet nauttia myös lukuisista tuotemerkeistä jotka ovat suosittuja pelin parempaa huomista toivovien NPC-hahmojen keskuudessa. Tunnetuin tuotenimike on ehdottomasti Nuka-Cola jonka oikean elämän vastinetta ei varmaan tarvitse kovinkaan kauaa kenenkään miettiä. Satoja vuosia post-apokalyptisessa maailmassa marinoituneet juomapullot ovat kultaakin kalliimpia niiden sisältäessä vielä sisällään litkua jossain juotavassa muodossa mutta myös limupullojen korkit ovat kirjaimellisesti ”käypää valuuttaa”. Nuka-Cola on yksi Fallout-sarjan pitkän historian ikonisimmista tuotemerkeistä ja moni varmasti upottaisi suuhunsa kyseistä hammaskaluston tuhoajaa niiden tylsien Pepsien ja Cokisten sijaan.

EtHQmsT

Keksittyjen tuotemerkkien ja brändien ehdoton kuningas on kuitenkin oikeaa elämää jatkuvasti pilkkajabein takova GTA-pelisarja joka on pullollaan pelisarjan omia ironisia vastineita nykypäivän tuote- ja brändihömpötyksille. Yksittäisistä piikeistä mainitsemisen arvoisia ovat ehdottomasti mm. Facebookin näpsäkästi nimetty GTA-vastine Life Invader sekä Weasel News joka kaikessa ”näätämäisyydessään” on kuin yksi yhteen-tason vastine oikean elämän roskamedialle, jenkkisosiaalipornoyhtiö TMZ etunenässään. Mielenkiintoisimmat näistä mielikuvitustuotemerkeistä ovat kuitenkin ne jotka elävät pidempää elämää pelisarjan pitkällä aikajanalla. GTA Vice Cityn suosittu NPC-hahmo Avery Carrington oli vielä pelisarjan kuvailemalla 80-luvulla äveriäs kiinteistösijoittaja mutta pelisarjan 90-luvun alkuun sijoittuva San Andreas osasi näppärästi kertoa että kiinteistömoguli oli laajentanut myös kasinobisnekseen Las Veg… Las Venturasin kaupunkiin. Myös pikaruokala Cluckin’ Bell on tosielämänsä vastineiden lailla joka nurkan takana läpi vuosikymmenten löytyvä roskaruokala ja vielä neljännessä GTA-pelissä ajan hengen mukaisesti valloillaan olleet nettikahvilat (TW@T) ovat sarjan ns. nykypäivään sijoittuvassa viidennessä osassa kutistuneet vain kaupunkien köyhillä alueilla nököttäviksi autioiksi puljuiksi. GTA-sarja on tunnettu loistavasta silmästään nimenomaan pienten yksityiskohtien kanssa ja vaikka pelisarja onkin satiiri tosielämästä, onnistuvat kaikki nämä pelimaailman brändit ja tuotenimikkeet tekemään sen maailmasta entistäkin aidomman ja todenmukaisemman.

Cluckin'_Bell_IV

Siinä oli muutama esimerkki siitä miten vilkkaalla ja järjestelmällisellä mielikuvituksella saa aikaan lisäimmersiota peleihin ja niiden omiin taustaloreihin. Parasta fan serviceähän on se että pelaajat tykästyvät näihin tuotemerkkeihin niin paljon että pelaajat voisivat maksaa oikean elämän rahaa ihan vaan oikean elämän fyysisestä vastineesta. Hauskana detaljina kerrottakoon se että laitevalmistaja Horin viime kuukausina koomiseksi osoittautunut kuulokemikkiviritelmä Switchin voice chatin kanssa, oli alun alkujaan asuste Splatoonissa. Näitä lisää niin me nörtit saamme taas jotain mihin tuhlata rahamme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.