Kolmen suuren kotiläksyt pelivuodelle 2019?

Pelivuosi 2018 lähenee loppuaan, ja blogin kirjoitushetkellä horisontissa siintää vielä jopa muutama isompi pelialaa ravisteleva asia. Oletetaan (ja tekstin kirjoittajan kasvojen kantilta myös toivotaan) että Sonyn minipleikkari myy hyvin, uusi Smash Bros ei osoittaudu Fallout 76:n kaltaiseksi fiaskoksi, ja vuosittaiset sponsorigaalat 6/7.pvä joulukuuta, eivät tiputtele mitään megaluokan superpommeja.

Paljon ehti tämän kuluvan kalenterivuoden aikana tapahtumaan. Tykitys ei ehkä hardwaren ja softan puolella päässyt ihan 2017 kaltaiseen tykitykseen, mutta isossa kuvassa kuitenkin voivat pelaajat taas kerran maiskutella huuliaan, pelivuoden osoittautua erittäinkin päteväksi. Ihan aikaisin alkuvuodesta saatiin keisar… Monster Hunterin uudet vaatteet ja erittäin onnistuneesti. Meno jatkui tasaisen laadukkaana pitkin kevättalvea PS4:n aloittaessa uskomattoman ekskluvuotensa Shadow Of The Colossus-klassikon uusioversiolla, ja ilmestyihän siinä sivussa myös Moss, tuo ensimmäinen universaalia ylistystä osakseen saanut PSVR-peli (joka sittemmin ilmestyisi myös PC-virtuaalitodellisuureinojen iloksi).

Kun lumet alkoivat sulamaan, ilmestyi pelaajien lompakoiden kauhuksi sellaisiakin God Of War, Wii U:n piiloista parrasvaloihin Switchille nostettu Donkey Kong Country Tropical Freeze (Funky Mode!!!!) ja vaikka Nintendon uusi lelupelihybridi Labo.

Kesällä tahti sen kuin kiristyi kun E3-huuma valtasi taas nettikaistat ympäri maailmaa. Pelejäkin siinä sivussa ilmestyi pelaajien rusketusta poistamaan. Maininnan arvoisia kesän blockbustereita olivat Square-Enixin retrohtava Octopath Traveler, hienon TRPG-trilogian päättävä The Banner Saga 3, edelleen sarjansa laatukäyrää yläsuuntaan hinaava PES 2019, ja monia muita isompia ja pienempiä nimikkeitä.

Loppuvuotta lähestyessä tahti sen kuin kiristyi kun Forza Horizon 4, rikkoi Xbox Onen arvosteluennätyksiä, taskuhirviöt tekivät onnistuneen paluun kotikonsoleille Pokémon Let’s Go!-peliparivaljakon myötä, PSVR jatkoi mainiota vuottaan Astro Bot Rescue Mission-tasoloikinnan myötä, Spider-Man osoittautui Arkham-pelien kaltaiseksi supersankarihitiksi, maailman rakastetuin/vihatuin pelisarja palasi ryminällä parrasvaloihin CoD: Black Ops 4:n kerätessä ihailua ja Rockstar sai valmiiksi ainoan uuden pelinsä tälle konsolisukupolvelle kun Red Dead Redemption 2 löysi tiensä kauppoihin pienen myöhästelyn jälkeen. Meno oli myös kuin 80-luvun lopulla, kun Tetris Effect toi tämän itänaapurista lähtöisin olevan puzzlepelin kaikkien huulille.

Entäs sitten ensi vuosi? Paljon on taas luvattu ja paljon on taas kiinteitä julkaisupäiviä kiinnitetty, mutta iso osa hihassa olevista ässistä on silti vielä kolmella suurella konsolivalmistajalla paljastamatta. Mitä on luvassa näiden kolmen titaanin suunnalta ensi vuodelle ja mitä heidän pitäisi tehdä miellyttääkseen meitä kaikkia? No kuulehan…

Sony

Haters Gonna Hate”, on käytännössä fraasi joka pätee Sonyn nykyiseen menoon ja meininkiin. PS4 myy kuin leipä ja joka kuukausi saa lukea laitteen rikkovan uusia myyntiennätyksiä. Firman pelipuolen tulos on korkealla kuin ihmiset San Franciscossa 60-luvun puolivälin jälkeen, ja eksklujulkaisut keräävät ilmestyessään ylistystä. Lieneekö tämä nousukiito sitten syynä siihen, että Sonyn julkikuva ja päätökset ovat pitkin vuotta olleet alati rahvaan valituksen kohteena? Andrew House jätti pestinsä keväällä nähtyään ja koettuaan kaiken Sonyn palkkalistoilla, ja tämän jälkeen alkoi tapahtua. Ensin kesällä maapallon väestö veti herneet nenään kun Sony teki omia kikkojaan maailman tämän hetken suosituimman videopelin kanssa. Firma veti vastahakoisesti liinat kiinni pelin alustojen välisen moninpelin kanssa, antaen samalla julkisuuteen flegmaattisempia kommentteja mitä Floyd Mayweather Jr. on ikinä antanut.

Syksymmällä meno hieman laantui ja lopulta Sony nöyrtyi Fortnite-kohun edessä. Siinä sivussa se ehti julkistamaan myös minikokoisen Playstationin, joka keräsi massiivisen hypen osakseen, vain kompastuakseen omaan nokkeluuteensa. Playstation Classic, on tosiaan täynnä klassikkoja, mutta ei niin suuria klassikkoja, että kuluttajat olisivat olleet hirveän tyytyväisiä. Ennakkotilauksia poistui pikavauhtia pois verkkokauppojen listoilta, ja kun ensimmäiset ammattilaisten ennakkomaistiaiset pikkuruisesta ihmelaitteesta ilmaantuivat nettiin luettavaksi, ei hype todellakaan parantunut. Sitten vielä kirsikkana kakun päälle Sony ilmoitti jättäytyvänsä tyystin pois ensi vuoden E3-messuilta. Perustelut olivat abouttiarallaa samaa luokkaa mitä Fortnite-farssinkin aikana, joten Conor McGregor kalpenee tämän egoilun rinnalla.

Vaikka PS4 myy edelleen melkein kuin huippuhetkinään, on silti huhumylly uuden pleikkarin tiimoilta jauhanut hullun lailla. Pintapuolisesti kun asiaa tarkastelee, ei viidennelle Playstationin inkarnaatiolle luulisi olevan tarvetta. PS4 keikkuu myyntilistojen kärjessä, PSVR alkaa pikkuhiljaa lunastamaan odotuksia niin myynti- kuin softankin puolella, ja onhan se julkisuuteen kerrottu tuleva pelivalikoima melkoinen. On Last Of Us 2:ta, on Ghost Of Tsushimaa, on Medievilin uutta versiota, on Death Strandingia, on Dreamsia ja vaikka mitä muita. Silti ainoa Sonyn isompi eksklu ensi vuodelle jolla on kiinteä julkkaripäivä, on Days Gone joka tuntuu pelaajia kiinnostavan kuin kolme kiloa paskaa. Nettiasiantuntijat ovat laittaneet E3-skippauksen motiiviksi uusien pelien puutetta, mikä on sinänsä outoa, sillä viime vuosinahan on Sonyn pressissä nähty useampaan otteeseen Spider-Mania ja juurikin em. Days Gonea. Mahdollisuus on toki olemassa myös sille, että Sony siirtyy Nintendon linjalle, ja alkaa julkaisemaan pitkin vuotta pieniä pelien julkistamistilaisuuksiaan? Mene ja tiedä, mutta se on varmaa että firma tarvitsee ensi vuodelle pelejä, ja ennen kaikkea kiinteitä julkaisupäiviä. Days Gone alkuvuoteen ja mitäs sitten?

Isoa pommia olisi ensi vuodelle PS5:n julkistus, ja vielä isompaa atomipommia olisi laitteen julkaisu jo ensi vuoden puolella. Julkaisuvalikoima olisi melkoinen, jos kaikki nuo mainitut suureksklut siirrettäisiin uutuuskonsolin julkaisupeleiksi, joten se isoin kynnyskysymys oltaisiin tällä ohitettu.

Microsoft

Bill Gatesin lehtolapsi, tai tarkemmin ottaen sen Xbox-puoli, on pari viime vuotta ollut hieman kummallisessa tilassa. 2015 ja 2016 olivat eksklupelien puolelta Xbox Onelta melkoista ilotulitusta, mutta sittemmin on tahti hiipunut kuin vanhalla miehellä makuuhuoneen puolella, ja ei niitä eksklupelejäkään tavallaan ole konsolilla enää lainkaan, PC-symbioosista johtuen. Tänä vuonna firma pääsi vihdoin alkuvuoden aikana hetkeksi parrasvaloihin, kun se sai vihdoin ulos Raren pitkään kehityksessä olleen moninpelimerirosvoilun, ja siihen päälle vielä mainetta niittäneen Game Pass-palvelunsa. Game Pass nousikin sillä samaisella sekunnilla, yhdeksi Microsoftin täsmäaseista konsolisodissa, ja onhan se kieltämättä aivan helvetin kova palvelu, joka takaa pikkurahalla massiivisen määrän pelattavaa kuukausimaksajilleen. Sea Of Thievesin jälkeen näyttikin sitten taas valitettavan hiljaiselta, kunnes tuli E3.

Vuoden suurimmassa showcasessa, Microsoft oli säätänyt promorynkystään räkäpäiden sijaan käytettäväksi sarjatulen. Firma laittoi lippaaseen oman pyhän kolminaisuutensa, Halon ja Gears Of Warin ja Forzan, eikä tuudittautunut vain tämän oman ykkösketjunsa dominanssiin, vaan pisti vielä kovempaa vaihdetta silmään muidenkin julkistuksiensa kanssa. Isoin jytky kuitenkin koettiin siellä tylsällä ”pisnispuolella”, kun tilaisuudessa paljastettiin Microsoftin ostaneen riveihinsä tukuttain nimekkäitä pelistudioita. Näistä kovista tekijöistä ei ihan vielä taideta ensi vuodeksi saada irti konkreettista hyötyä, mutta pitkällä tähtäimellä, tulevat nämä 2nd partyiksi hommatut studiot varmasti täyttämään jokaisen Xbox-fanipojan villeimmätkin fantasiat.

Mutta entä se ensi vuosi? Jo vitsin tasolle laskeneen Crackdown 3:n varaan ei voi kovinkaan paljoa pelata, eikä edes pari viikkoa sitten järkätty suuri mediatilaisuus, paljastanut yhtään mitään enempää, joka tulisi Xbox Onea ja sen eri inkarnaatioita myymään pelaajille. Tällä hetkellä kansa odottaakin vain kuumeisesti uutta tietoa uuden Halon ja Gears Of Warin tiimoilta, sekä totta kai siitä mahdollisesta uudesta konsolista. Xbox One on tämän konsoligenin häviäjä, ja sen on pakko näkyä konsolijulkistuksessa. Ainoa kysymys onkin enää että tuleeko konsolijulkistusta enää koskaan?

Xboxin pelipuolen grande hefe, Bill Spencer, ilmoitti muutama viikko sitten että ensi vuosi menee miehellä lähinnä Games For Windows-palvelun tuunaamisessa. Onko tämä hienovarainen vihje Microsoftin pelipuolen tulevaisuudesta, joka kaventaisi Xboxin ja Windows-käyttiksellä varustellun PC:n rajaa entistäkin pienemmäksi? Nyt jo kaikki Xbox Onen eksklut nähdään sellaisenaan myös PC:llä, joten onko tulevaisuudessa symbioosi entistäkin tiiviimpi? Ensi vuonna näihin voidaan jo saada vastaus, mutta ensin Microsoftin tulee tarjota meille kaikille infoa ilmoitetuista meganimikkeistään.

Nintendo

Vuosi 2017 oli Nintendolle Switchin, Odysseyn ja BOTW:n menestyksen myötä täyttä glooriaa. Vauhtisokeus oli päivän sana, kun firma julkisti maaliskuussa 2018 erittäin kunnianhimoisen myyntitavoitteensa liikekaudelle. Maaliskuusta maaliskuuhun, asetti Nintendo tavoitteeksi 20 miljoonaa myytyä Switchiä, ja tämähän olisi ihan paperia, ottaen huomioon laitteen olemassaolon ekan vuoden tykityksen. Tämä tykitys kuitenkin kuivui tyystin 2017 joulukuun alussa Xenoblade Chronicles 2:n julkaisuun. Sen jälkeen on Switchin pelijulkaisulista ollut lähinnä täynnä Wii U-porttauksia (Wii- ja DS-porttauksia unohtamatta), ja jo ennakkoon täytepeleiksi tuomittuja nimikkeitä, jotka vielä enemmän tai vähemmän epäonnistuivat arvostelupuolella. Labo ei liikuttanut ihan niin kovaa tahtia konsoleita kauppojen hyllyiltä mitä Nintendolla odotettiin, ja kukaan täysijärkinen ei osta Switchiä ”ihan jees”-tason Kirbyn tai Mario Tennis Acesin takia. Isossa kuvassa pelaajien haaveena ollut yhden ison huippupelin kuukausitahti, alkoi haihtumaan ilmaan kuin mynkerö sinne maailman isoimpaan autiomaahan.

Keväällä kuitenkin alkoi tapahtumaan pelirintamalla, ja Nintendo iski tiskiin niin uuden Mario Partyn, Pokémon-pelin, kuin Smash Brosinkin. Firmalle nykytrendin mukaisesti, nämä nimikkeet pyrittiin julkaisemaan jo samana kalenterivuonna, ja siinä jälleen kerran ihmeen kaupalla onnistuttiinkin. Etenkin Pokémonin ja Smashin läsnäolo nostatti konsolimyynnit joulumarkkinoilla taivaisiin, ja yhtäkkiä tuo kaukaisuuteen kadonnut 20 miljoonan Switchin tavoite, alkoikin olla taas todellisuutta. Mutta se tästä vuodesta, entä se ensi vuosi?

Nintendon uusi virallinen presidentti, Shuntaro Furukawa, on ns. uuden sukupolven pelaaja ja ajattelija. Mies on enemmän kartalla etenkin länsimaiden pelitrendeistä mitä Nintendon aiemmat dinosaurukset, ja Furukawa onkin julkisesti ilmoittanut että jatkossa Nintendo pyrkii pääsemään samalle linjalle muun maailman pelimieltymysten kanssa. Tämä ei tule varmaankaan näkymään mitenkään vielä firman ensi vuoden pelivalikoimassa, joka on kirjoitushetkellä varmistettujen nimikkeiden osalta niukka kuin H&M:n palkat pakistanilaisille lapsityöntekijöilleen. Tammikuussa ilmestyvät kuulemma jälleen yksi uusi Wii U-porttaus (NSMBU kaikilla herkuilla) sekä AA-peli No More Heroes: Travis Strikes Back. Sitten onkin hiljaisempaa. Toki meille on kovaan ääneen huudeltu että vuonna 2019 saadaan sellaisiakin nimikkeitä kuin Animal Crossing, uusi Pokémon-geni, Luigi’s Mansion 3, Daemon X Machina, Fire Emblem: Three Houses ja Yoshi’s Crafted World. Lisäksi meillä on pelit joista olemme nähneet tasan tarkkaan logon, eli Metroid Prime 4, SMTV ja Bayonetta 3. Paljon nimiä mutta mitään takeita siitä, milloin kyseiset nimikkeet ilmestyvät pelattaviksi, ei ole ja vaikka Nintendo onkin petrannut hypejunan kulkeman matkan lyhentämisessä (ajallisesti), ovat juurikin nuo kolme viimeksi mainittua nimikettä todiste siitä, että ei Nintendo mikään puhdas pulmunen ole, mitä tulee pelien ”liian aikaisin” julkistamiseen.

Pelkällä softallakaan ei Nintendo voi olettaa että Switch myy ikuisuuksia, ja huhuissa onkin ollut niin hinnanalennusta, kuin uutta konsolimalliakin. Nämä voivat hyvinkin olla ensi vuoden juttuja, etenkin kun vielä näyttää siltä että tuo arvioitu 20 miljoonan myyntitavoite jää saavuttamatta. Ai niin joo se 3DS. Se kuulemma tulee jatkamaan eloaan mutta eläähän Kirk Douglas edelleen joten mikäs siinä.

Siinä tosiaan pientä pseudotason varaslähtöä ensi vuodelle. Kiinnostava pelivuosi on jälleen tulossa, ja siitä pitävät huolen jälleen kerran nämä kolme sankaria omine tekemisineen. Tuntuu siltä että jokainen kolmesta suuresta alkaa tallailemaan enemmän tai vähemmän omia latujaan konsolimarkkinoilla, joka on kuluttajan kannalta vain ja ainoastaan hyvä asia.

Tämä tekstiseinä, oli myös PBC:n viikkoblogien tämän vuoden viimeinen laatuaan. Joulukuu on PBC-sisällön myötä niin perkeleen täyteen buukattu, että annetaan tekstien ottaa lepiä, ja videoiden, (mini)teemaviikkojen, jaksojen ja joulukalenterin (kuulit ekana täällä!) astua valokeilaan joulupyhien ajaksi. Tekstimuodossa palataan asiaan seuraavan kerran GOTY-postauksen muodossa.

Antoisaa ja rauhallista hanukkaa kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.