Kolmen suuren kotiläksyt E3:lle

Olette varmaan huomanneet että ulkona paistaa aurinko, linnut laulavat, nurtsi vihertää ja kukat alkavat kukkia? Ei tietenkään ole todellakaan pelaajan tehtävä olla iloinen näistä asioista, joten on ymmärrettävää että moiset asiat eivät kiinnosta, ja menevät ohi ihan huomaamatta. Mutta oletko saattanut huomata että peliaiheiset nettisivustot ovat alkaneet tykitellä eetteriin ties vaikka minkälaisia E3-huhuja? Kyllä, kevät on täällä.

PBC:n viikkoblogi aloittelee E3-kuumottelut jo näin kuukautta ennen varsinaista tapahtumaa ja itse podcastin sisältö muuttuu E3-aiheiseksi viimeistään siinä vaiheessa kun kalenteri kääntyy kesäkuulle. Ensimmäisessä E3:n hajuisessa blogitekstissä käydään hieman läpi niiden kolmen suuren konsolivalmistajan nesessariteettilistoja.

E3:t ovat pelimaailman isoin näyteikkuna ja mainostapahtuma. Takavuosien korporaatiokeskeisemmästä bisnestapahtumasta, on menty tapahtuman osalta huomattavasti enemmän fanipohjaisen messutapahtuman suuntaan jossa päätarkoitus ei suinkaan ole tavata ja haastatella alan tekijöitä tuotteidensa lomassa, vaan enemmänkin mennä pelaamaan mahdollisimman paljon vielä julkaisemattomia uutuuspelejä ja loottaamaan ilmaista fanikrääsää. E3-messuihin liittyy totta kai myös aina isoja odotuksia pelaajiston puolelta. Vielä julkaisemattomat uutuusnimikkeet ja jo julkaistuista nimikkeistä nähdyt lisämateriaalit, ovat se mikä liikuttaa meidän ostopäätösvaakakuppiamme puolelta toiselle, ja yksinään sen vuoksi vannoutuneimmat pelaajat vetelevät näyttöpäätteidensä äärellä E3-viikolla aivan uskomattomia tuntimääriä. Tämän vuoksi olisikin mukavaa jos isoimmat otsikot keräävät tahot, eivät aiheuttaisi pettymystä kaiken sen valvomisen ja analysoinnin jälkeen, vaan nimenomaan toteuttaisivat pelaajien toiveet. Käydäänpä läpi hieman näitä toiveita kolmen suuren konsolivalmistajamme osalta.

Isoimmat kehitystarpeet kuluttajan näkökulmasta, on ehdottomasti kolmen suuren pressistriimit aloittavalla taholla, Microsoftilla. Viime vuoden messuilla julkistettu ”uusi” konsoli, ei ollut ihan sitä mitä suurien korupuheiden rivien välistä saattoi lukea ja ne pelit… niin mitkä pelit? Vuosi 2017 oli eksklusiivipuolella Microsoftilta aika ankeaa aikaa ja kun katsellaan suuren yleisön tiedossa olevia nimikkeitä, ei tulevaisuus ainakaan tällä hetkellä näytä niin kiinnostavalta, että kenenkään pitäisi mennä koputtelemaan kiinnostusmittariaan. E3 on kuitenkin mitä parhain paikka saada pelaajat kiinnostumaan, ja mikä muu siihen olisi parempi keino, kuin julkaista älytön määrä pelejä jotka konsolipuolella on pelattavissa vain MAAILMAN TEHOKKAIMMALLA PELIKONSOLILLA™.

Mitä kansa sitten haluaa? Olisi helppo sanoa vain että eksklupelejä, eksklupelejä ja vielä lisää eksklupelejä, mutta nostetaan kuitenkin huoneessa oleva elefantti pöydälle siihen kissan viereen ja puhutaan asioista ihan niiden oikeilla nimillä.

Halo

Halo on tuotenimikkeenä ollut hieman tuuliajolla koko Xbox One-aikakauden ajan. Master Chief Collection oli julkaisunsa alla, ja hieman sen jälkeenkin, aivan kuvottavassa teknisessä kunnossa, kun taas kyseisen julkaisun yhteyteen lanseerattu live action-sarja oli huonompaa kuin yhden kauden kestävät perheystävälliset jenkkikomediasarjat. Halo-saagan viides osa sekä Halo Wars 2, eivät myöskään keränneet kovin isoa kiitosta pelaavan kansan suunnalta joten nyt jos koskaan pitäisi Halon saada junansa takaisin raiteilleen. Kuudes osa traikkuineen ja gameplay-matskuineen ulos E3-stagella ja laadukas (sekä kaikilla teknisillä osa-alueilla toimiva) julkaisu vielä tämän vuoden puolelle ja Microsoft ei ehkä olisikaan enää tämän hetken konsolimarkkinoiden isoin naurunaihe?

Gears Of War

Se toinen Microsoftin tieteisäksöneistä. Uuden trilogian aloittanut nelososa ilahdutti pelikansaa ja loppui siinä samalla cliffhangeriin, jolle olisi pikkuhiljaa kiva saada jatkoa. Nintendo osoitti viime vuonna että ei ole pahasta julkaista saman puolivuotisen sisään kahta suurinta nimikettään (kunhan vaan laatu on korkealla), joten uuden mahdollisen Halon seuraksi vaan rohkeasti sitä toista sarjaa josta Xbox-brändi näinä päivinä tunnetaan.

Vaikka me pelaajat tykkäämmekin Microsoftin nykymeiningille Xbox-puolella nauraa, on myyntilukemat silti Xbox Onen osalta erittäinkin kilpailukykyiset. Sen vuoksi hinnanpudotuksia tai uusia konsolikiusoitteluita emme varmaankaan saa, mutta jo nuo kaksi em. pelisarjaa, ovat sellaisia joihin uusien osien julkistaminen nostaisi satavarmasti firman osakkeita myös pelaajien silmissä. Pääfokuksen pitää kuitenkin ”mikkiksen” E3-viikossa, olla niissä peleissä ja nimenomaan eksklupeleissä.

Sony on pantannut kummallisen kauan omaa E3-aikatauluaan ja tämän blogin kirjoitushetkellä (6.5.2018) ei kukaan vieläkään tiedä että mihin väliin Sony oman pressistriiminsä, ja siihen ympärille ympätyt oheisohjelmat, oikein tunkee? Oli Sonyn esittelytilaisuus sitten mihin kellonaikaan ja minä viikonpäivänä tahansa, on varmaa että pelaajien odotukset ovat korkealla. Viime vuosi sekä meneillään oleva 2018, ovat olleet Sonylta uskomatonta yksinoikeustykitystä, ja lippaassa on vielä tiedossa olevia panoksia yhtä kovaan sarjatuleen. E3:n aikana tuonne lippaaseen voidaan laittaa lisää kuteja ja Sonyn kattaus E3:lla näyttääkin olevan maanmainio mikstuura lisäinfoista jo julkistettuihin eksklunimikkeisiin (Death Stranding, Spider-Man, Days Gone, Medievilin uusioversio, The Last Of Us 2 yms.) sekä myös maailmanensi-iltaansa E3-presentaatiossa juhlivia nimikkeitä.

Mitä sitten sieltä saattaa olla luvassa nimenomaan noista vielä julkistamattomista peleistä? Naughty Dog työskentelee kovaa tahtia Last Of Usin jatko-osan parissa, mutta firma on rekrynnyt rutosti uutta porukkaa taloonsa viimeisten kuukausien aikana. Saattaako siellä olla tekeillä siis yhtäaikaisprojekti vai menevätkö myös uudet käsiparit tämän odotetun jatko-osan valmistusprosessiin? Nettispekuloinneissa on myös liikkunut erittäin paljon huhuja joko Demon’s Soulsin uusioversioinnista, tai jopa Bloodbornen jatko-osasta. Kummatkin olisivat julkistettaessaan isoja merkkitapauksia joten nähtäväksi jää tuleeko sieltä kumpaakaan? Myös Sonyn maskottipuolelta voidaan ihan vakavissaan odotella jotain. Sly Cooper ja Ratchet robottikavereineen, ovat olleet hiljaa aika kauan ja olisi mukavaa vaihtelua saada Sonyn konsolille myös hieman värikkäämpää menoa kunnon 3D-tasoloikan muodossa. Ei Knack, sinua ei lasketa eikä sinua kaipaa kukaan.

Sonylla on Nintendon kanssa sen verran hyvin pullat uunissa että se voisi vetää show’n ihan vaan jo tiedossa olevilla nimikkeillä mutta toivottavasti saadaan myös megapommeja. Mielenkiintoista tulee olemaan myös PSVR:n rooli. Ottaako Sony laitteen vielä heikoista myynneistään ja vähäisestä kiinnostuksestaan huolimatta vakavasti, vai joko on lisälaite muuttunut Vitan kaltaiseksi comic reliefiksi?

Nintendo tekee jälleen tänä vuonna itse ja säästää, kun huippuluokan lavashow’n sijaan pääosan vie ennakkoon nauhoitettu videostriimi. Salakavalasti Nintendo tulee tänäkin vuonna pitämään pelaajien vuorokausirytmiä pilkkanaan kun lähestulkoon kellon ympäri striimattavat Treehouse-lähetykset tulevat tänäkin vuonna sisältämään vähintään yhden huippuluokan pelijulkistuksen. Kuten tuli ylempänä mainittua, on Sonyn lailla Nintendollakin jo lukuisia julkistettuja, jopa pelattavan demon tarjonneita, nimikkeitä joilla se voisi täyttää kokonaisen E3-viikon. Isoin vetonaula on kuitenkin maaliskuussa CGI-teaserin myötä maailmanensi-iltansa saanut uusi Smash Bros, jonka Nintendo on tänä vuonna valinnut messujen ykköstuotteekseen, samaan tyyliin kuin Breath Of The Wild ja Mario Odyssey ovat toimineet parina viime vuotena. Luvassa on satavarmasti myös lisätietoa Marion tulevasta tennissovelluksesta sekä Octopath Travelerista.

Nintendon kohdalla se isoin mielenkiinto kohdistuu kuitenkin siihen suureen tuntemattomaan. Firman alkuvuoden pelikattaus ei ole ehkä ollut ihan samalla viivalla viime vuoden ilotulituksen kanssa, ja kansa onkin ollut hieman huolissaan siitä että voiko Nintendo tarjota vastaavaa laatua vuodelle 2018, jonka ensimmäinen puolikas on tosiaan pelijulkaisujen osalta ollut aika laiha. Vuoden jälkimmäisen puoliskon pitäisikin olla siis erittäin kova, jotta firma pääsisi lähellekään tavoittelemaansa 20 miljoonaa myytyä konsolia kalenterivuoden sisään, ja tätä teoriaa tukemaan ollaan saatu pientä kiusoittelua mm. Gamestop-ketjun toimitusjohtajalta, sekä Nintendon vast’ikään nimetyltä presidentiltä, jotka ovat molemmat maiskutelleet sillä tosiseikalla että Nintendon vielä päivänvaloa missään muodossa näkemättömät pelit, tulisivat mylläämään vuoden 2018 jälkimmäistä puoliskoa. Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä? Saadaanko viime vuoden E3-messuilla varmistetut Metroid Prime 4 ja upouusi Pokémon-peli E3-esitykseen ja tämän vuoden puolella kauppoihin? Onko siellä luvassa jotain ihan uutta esim. Retro Studiosilta? Tekeekö Animal Crossing kauan kaivatun paluunsa myös konsoleille, mobiilisekoiluidensa jälkeen? Nintendolla on paljon pelimerkkejä hallussaan mutta samalla pitää myös muistaa, että firma on myös omimmillaan silloin kuin se murskaa sille asetettuja odotuksia. Varautukaamme siis kaikkeen.

E3-hype, E3-viikko ja E3:n jälkeiset päivät, ovat pelaajan parasta aikaa, joulua, krishnaa, kwanzaa ja ties mitä muuta juhlapäivää. Aloittakaamme siis päivien laskeminen ja hypejunaan lippujen varaaminen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.