America The Beautiful

810WSvwhzuL._SL1500_

4th of July, tuo päivistä hienoin ja jaloin… ainakin jos passissasi lukee USA ja oikeastaan ei tänä päivänä edes niin paljon kyseisen ihmistyypinkään mielestä. 1776 siis tuolloin kongressi (56 hienoa ja jaloa miestä) hyväksyivät itsenäisyysjulistuksen jonka yksi paperin allekirjoittajista, Thomas Jefferson, oli kirjoittanut ylvääseen muotoonsa. Tekstistä totta kai poistettiin muutamia hirvittäviä epäkohtia kuten vaikka orjakauppan tuominnut pykälä mutta hei, pikkuvikojahan moiset suvakkitouhut oli jo tuolloin vai mitä? Jos tämä historiallinen tapahtuma kiinnostaa enemmän niin kannattaa pelata läpi legendaarinen LucasArtsin seikkailupeli Day Of The Tentacle joka valottaa tapahtuman taustoja täydellisellä historiallisella tarkkuudella. Tämä blogi sen sijaan keskittyy hienoimman ja jaloimman suurvallan edesottamuksiin pelibisneksessä.

Kuten kaikki pelialaa seuraavat tietävät, on ”ämeriikan yhtysvallat” yksi pelialan ns. kolmesta suuresta markkina-alueesta yhdessä Japanin (JPN) ja Euroopan (PAL) kanssa. Yhdysvaltain markkinat ovat käytännössä videopelien syntypaikka vaikka nousevan auringon maata pidetäänkin videopelaamisen emämaana. Jenkkiläisfirma Suzugy Engineering (kavereiden kesken nykyään ihan vaan Atari) julkaisi 70-luvun alkumetreillä Computer Space-nimeä totelleen hökötyksen jossa erittäin suurella mielikuvituksella saattoi kokea jännittävän avaruustaistelun intensiteetin ja huuman kun muutama iso kuvio yritti ampua pienemmillä kuvioilla pelaajan ohjastamaa keskikokoista kuviota. Computer Spacella on toki paikka videopelien ja kulttuurihistorian aikakirjoissa mutta ne isoimmat parrasvalot otti itselleen vasta seuraavana vuonna ilmestynyt saman firman (nimensä toki vaihtanut) Pong. Computer Spacen kunniaksi pitää kuitenkin mainita sen ajattoman tyylikäs muotoilu joka huokuu julkaisuvuosikymmenestään huolimatta 60-luvun groovea ja postmodernismia.

COMPUT

Pongista alkoi käytännössä Atarin voittokulku videopelimarkkinoilla niin kotimaassaan kuin myös kasvavissa määrin muillakin markkinoilla. Atari hallitsi kolikkopelimarkkinoita ja 70-luvun lopulla julkistetun Atari 2600-kotikonsolin myötä myös olohuoneet olivat omenapiirakkamaassa täysin jenkkilafkan pikkusormen ympärillä. Tämä dominanssi loppui kuitenkin kuin seinään kun Euroopan ja Japanin osaajat alkoivat osoittaa kilpailun kovenemisen ennusmerkkejä ja viimeistään ne kaksi kuuluisaa pelitapausta sinetöivät Atarin kohtalon. Surullisen kohtalon omannut ET-lisenssipeli ja kolikkopelihalleja kansoittaneen Pac-Manin Atari-versiointi osoittautuivat sen verran luokattomiksi tekeleiksi isoista investoinneistaan huolimatta että Atarin osakkeet laskivat ennätystahtiin ja kun samaan aikaan mm. Atlantin toisella suosiotaan kasvattanut Sinclairin ZX Spectrum, jenkkilästä ponnistanut Commodore sekä kaukaa Japanista ensiaskeleitaan ottanut Famicom, voittivat Atarin vehkeen niin hintapolitiikassa kuin laadussakin, oli loppu vain ajan kysymys.

Atari pyristeli vielä muutamia vuosia pelimarkkinoilla mutta kolaus oli iso jenkkilän videopelimarkkinoille jonka ainoaksi ison luokan edustajaksi jäi käytännössä Commodore joka sekin nautti kotimaataan isompaa suosiota täällä vanhalla mantereella. Japani jyräsi päälle kuin Pearl Harborissa konsanaan ja niin kolikkopelien puolella kuin kotikonsolipuolellakin, oli suuri ja mahtava USA syösty pois ylivallastaan. Yhdysvaltain pelituotanto oli hardwaren puolella pienten piirien nappikauppaa Nintendon ja Segan jyrätessä vastustajia tieltään vasemmalta ja oikealta. Jenkkilafkat keskittyivätkin pääasiassa pelien valmistukseen konsolien sijaan ja ehkä se viimeinen rynnäkkö kohti konsolimarkkinoiden kärkeä oli vanhan kunnon Atarin Jaguar-konsoli joka floppasi kuin No Man’s Sky konsanaan. 64-bittiä my ass…

6050448260_ecd43bd549_z

Vaikka softapuolella (etenkin PC) yhdysvaltalaisyritykset nostivatkin hitaasti mutta varmasti profiiliaan videopelaajien silmissä, oli Japani läpi 90-luvun kuitenkin se synonyymi pelaamiselle ja kaikkeen sen ympärillä pyörivälle kulttuurille. Jopa enemmänkin musiikkisoittimistaan ja telkkareistaan tunnettu Sony oli kaikkien yllätykseksi noussut pelimaailman eliittiin kuin varkain keskenään nahistelleiden Segan ja Nintendon ohi ja tämä oli kova pala jenkkiteollisuudelle jossa videopelaaminen sentään keksittiin. PC-puolella kuitenkin meno oli vakuuttavaa kun periaatteessa valtaosa 90-luvun PC-peleistä oli lähtöisin tähtilipun maasta. Pinnan alla kuitenkin kyti idea jonka toteuttamiseen vaadittaisiin nimenomaan PC-maailman suurvaltias ja ylipappi… kuin myös Segan vääjäämätön väistyminen konsolibisneksestä.

Xbox-console

Vuonna 2000 julkistettu Microsoftin kotikonsoli Xbox oli ensimmäinen jenkeissä kehitelty pelikonsoli sitten lähtölaukauksessaan kompastuneen Atari Jaguarin. Microsoft oli noussut 90-luvulla kotitietokoneiden ykkösnimeksi Windows-käyttöliittymällään. Kun Sega tipahti pois hardwaren kilpa-ajosta Dreamcastin flopattua markkinoilla, haistoi Microsoft veren ja oli valmis vihdoin julkaisemaan isolla haloolla muutaman vuoden kehityksessä olleen konsolinsa. Konsoli jonka yksi ideakipinöistä oli nimenomaan Windows CE-käyttiksen käyttäminen Dreamcast-konsolissa… voi tätä kaikkea ironiaa.

Xbox tuli markkinoille jenkkiläistyylisellä uholla ja metelillä. Markkinakilpailija Applelta haalittu Halo toimi julkaisupelin ominaisuudessa paremmin kuin hyvin ja peliä voidaan Super Mario 64:n kanssa pitää tänäkin päivänä yhtenä tärkeimmistä pelikonsolin julkaisupeleistä. Vaikka Xbox ei pärjännytkään odotetunlaisesti täysin ylivaltaisesti konsolimarkkinoita hallinnutta PS2:ta vastaan, se kuitenkin oli mainio ensiaskel Microsoftille konsolimarkkinoilla ja seuraavan konsolin, Xbox 360:n, menestyksen myötä Microsoft nousi kirkkaaksi tähdeksi konsolivalmistajien taivaalle ja kyseinen konsoli nosti myös lopullisesti USA:n peliteollisuuden kunnolla takaisin menestyksen porteille jossa id:n, Midwayn, Acclaimin, Activisionin, Sierran, Blizzardin ja LucasArtsin kaltaiset pelitalot olivat sitä kaikin voimin pidelleet läpi vaikeiden lamavuosien.

968a988dcde08cd975126718f3c8bf13

Yhdysvaltojen peliteollisuus on tänä päivänä suurempi kuin koskaan. Sillä on jalansijaa niin software- kuin harwarepuolellakin ja valloillaan oleva indien aikakausi on käytännössä lähtöisin tuosta D.Trumpin tällä hetkellä hallinnoimasta valtiosta. Komeasti sinipunavalkoraitainen peliteollisuus käänsi kurssinsa syöksykierteen jälkeen joten olisiko meidänkin kotimaan syytä ottaa tässä asiassa mallia tältä maailman suurimmalta paskavalt… suurvallalta? Seuraavaksi presidentiksi siis Hjallis ja ei muuta kuin tunkemaan nokkaa vaikka Israelin ja Pakistanin välisiin vuosia kestäneisiin konflikteihin. Make Suomi great again!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.